lördag 22 oktober 2011

Test av första Ansiktsserien från Hermione


























Hermione är ett skånskt märke som jag har fått äran att testa ganska många produkter av. Tidigare har det bara varit kroppsvård, men nu finns även den första serien för ansiktet i sortimentet, och först ut är produkter för torr, känslig och mogen hy. Denna serie är fullproppad med ekologiska närande ingredienser som nyponfrö-, avokado- och arganolja, apelsinblomshydrolat samt doft av underbar petit grain, pomeransolja (påminner om neroli, de kommer från samma träd). Jag hade en period i somras då jag upplevde min hud som ganska torr, så då passade det perfekt att se vad de här nykomlingarna går för. Jag har provat Cleansing Lotion, Face Cream samt Ansiktsserum argan & havtorn.  
Jag börjar med rengöringen som har en så underbar färg, den är helt rosa! Den tar lätt bort makeup, torkar inte ut huden och doftar riktigt gott. Däremot är den inte idealisk som ögonmakeup borttagning, jag upplever tyvärr att det svider lite.  
Ansiktskrämen har en lätt konsistens, men så fort man masserar in den i huden så mättar den som en lite fetare kräm. Jätteskönt om man har lätt för att bli torr men inte gillar kraftiga krämer som går in långsamt i huden. Samma goa,blommiga doft som rengöringen.  
Serumet är så där gyllengult och härligt för att det innehåller mycket havtornsolja. Jag vet inte vad det är som gör att det doftar lite mysko i början (havtornsextraktet kanske?), men så fort man har masserat in det så känner man ingen doft alls. Eftersom serumet har en liten roller i toppen så är det jättebra som ögonserum, vill man applicera i hela ansiktet brukar jag bara rolla lite i händerna och sen lätt massera in. Både havtorn och arganolja är fullproppade med vitaminer och antioxidanter som behövs för att motverka ett för tidigt åldrande. Serumet tas snabbt upp av huden eftersom oljorna är ganska torra, och det går jättebra att kombinera ihop med krämen. Jag måste säga att denna trio lyckades väldigt bra med att återfukta min sommartorra hud på djupet! 
Produkterna hittar du i Hermiones egen webbshop


7 kommentarer:

  1. Hej.
    Tänkte om du kunde svara på en fundering jag har.
    Jag skulle börja rengöra ansiktet med jojobaolja igen men nu är det ju så att det är svårt att få tag i pga. den förstörda skörden så man får inte slösa.
    Jag har en flaska på 150 ml jag tänkte anväda att ha oljan i.
    Kan jag blanda 100 ml olivolja och 50 ml jojoba?
    Tänkte så att jag får oljan lite lösare än att bara ha olivolja.
    Funkar dom oljorna bra tillsammans.
    Vill inte använda upp hela 100 ml jojobaflaskan till rengöring då jag bla. vill ha lite som mjukgörare också.
    Har en torr småkänslig aknehy.

    Hälsningar från Eva.

    SvaraRadera
  2. Apropå oljor...jag köpte två kroppsoljor från tyska billighetsmärket Alverde. De var jättebilliga, typ 30 spänn för 100 ml. Allt innehåll är ekologiskt MEN består mest av solrosolja, sojaolja och palmolja. Är de oljorna bra för huden? De är som sagt var ekologiska men jag vet ändå inte... De känns härliga på kroppen, men man vet ju aldrig. Vad tycker du om dem?

    Förresten, du har inget tips för (rättare sagt MOT) keratosis pilaris? Jag har haft dessa små röda prickar på överarmar, stjärt och längs hela benen i hela mitt liv och jag STÅR INTE UT LÄNGRE. Ingenting jag provat har gjort dem bättre.

    SvaraRadera
  3. Hej Eva!
    Oliv och jojoba passar jättebra ihop, olivolja har också en bra rengörande förmåga. Du kan även prova avokadoolja som ger en massa fint fett till torr hud men kan ändå lösa upp akneproppar. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Hej Michalea!
    Det finns egentligen ingen dålig vegetabilisk olja, alla tillför de något gott med sina olika fettsyror. Men det finns ju sämre oljor pga. att de kan vara raffinerade och väldigt behandlade.

    Just solros, soja och palmolja produceras i väldigt stor skala (och används otroligt mycket för mat), därför är de oljorna billiga, men är inte sämre än t.ex jojobaolja som inte odlas i lika stor mängd vilket drar upp priset.

    Är oljan ekologiskt odlad får den ju heller inte komma från odlingar där man skövlat regnskog.

    SvaraRadera
  5. Keratosis pilaris finns det i allmänhet inget botemedel mot, och man vet inte riktigt varför det uppstår bara att det är en rubbning i hudens förmåga att bilda hornlager. Men, det hänger väldigt ofta ihop med torr hud, så att huden är ordentligt återfuktad och inte torkas ut genom att man tvättar sig och duschar och skrubbar för mycket är a och o för att problemet ska bli bättre. Min syster har k.p och hon har faktiskt blivit mycket bättre av att gå över till naturkosmetik, speciellt på kinderna för hon är väldigt noga med att återfukta ansiktet. På kroppen har hon en tendens att slarva med det och där ser man heller inte lika stor förändring. Hon är även laktosintolerant, och jag misstänker att det kan ha något med det att göra.

    Det är även viktigt att få i sig rätt fettsyror genom kosten, dvs ät nyttiga fetter.

    Jag kan tyvärr inte ge dig någon mirakellösning på det här hudproblemet, jag önskar att jag kunde :)

    SvaraRadera
  6. Vill bara tillägga att sol och bad blir många tillfälligt bättre av, precis som för dem som har t.ex psoriasis. Men överdrivet solande vill man inte direkt uppmuntra...

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket för hjälpen.

    Hälsningar från Eva.

    SvaraRadera