söndag 30 oktober 2011

Eteriska oljor kontra Syntetiska dofter


Föreställ dig att du står vid ett böljande lavendelfält i somriga Provence, du känner den varma, söta örtiga doften kittla i näsan och du blir alldeles lugn. Bara lila blommor så långt ögat kan nå...  
Äkta eteriska oljor har använts i åtskilliga tusentals år, men kunskapen kring dem har vi ironiskt nog nästan lyckats radera på mindre än 100 år. För hur många vet egentligen idag vad en eterisk olja är och hur man använder dem? Speciellt Sverige känns lite som kemins och teknikens förlovade land, här ska det minsann vara tillverkat kliniskt i laboratorium för att kännas säkert. Kännas säkert ja, för det säger de ju i reklamen att det är, dermatologiskt testat och det har svanenmärkning och allt...  
Men vad hände med naturen? Den där gröna saken utanför fönstret som ger oss allt vi behöver för att överleva och må bra? Eteriska oljor finns överallt omkring oss, i den där härliga oreganon vi lägger på pizzan, i den där vackra vilda rosenbusken man går förbi på sommaren som man bara inte kan sluta lukta på...  
Eteriska oljor kommer från små körtlar som finns gömda i växternas blad, blommor, frön, rötter, frukter, bark, barr och kåda etc. Många beskriver den eteriska oljan som växtens ”själ” och hormonsystem. Den eteriska oljans uppgift i växten är att kommunicera med den yttre och inre världen genom sin doft, för att kunna upprätthålla en bra inre hälsa och ett gott yttre skydd. De innehåller kemiska ämnen som alla har sin egen terapeutiska effekt på huden, kroppen och psyket, och tillsätts i produkter just för sina egenskapers skull och för sin underbara doft. De stänger inte av doftsinnet och är mycket lätt nedbrytbara i vår miljö och de befrämjar även växtligheten. De lagras inte i kroppen utan frigörs när vi andas, svettas och kissar.  
Nu till en lite otrevligare bild av sanningen. Syntetiska dofter framställs i laboratorier med hjälp av petrokemikalier och innehåller kemiska ämnen som inte alls påverkar terapeutiskt, utan verkar helt tvärtom. De tillsätts enbart för doftens skull, och har den mycket negativa effekten att de stänger av doftsinnet. Det kan låta lite lustigt, men om man slutar helt med syntetisk parfym, och då menar jag helt, ut med syntetisk hudvård, doftsatt tvättmedel, diskmedel och annan hemrengöring, inte bara parfymerna som står på badrumshyllan. Efter ett tag kommer något väldigt speciellt att hända... För har man tidigare tyckt att naturlig doft och hudvård doftat lite mysko och konstigt så kommer nu det motsatta att hända. Jag kan garantera att den där dyra, fina parfymen som du alltid gillat nu istället doftar riktigt äckligt!  
Syntetisk parfym bryts inte lätt ner i miljön och är därför miljöbelastande och är svårnedbrytbar i kroppen, den lagras i våra kroppar och påverkar och stör våra reningsverk, dvs. lever och njurar. För att inte tala om våra lungor som utsätts för en enorm mängd hälsofarliga kemikalier, många forskare och experter på området anser att de syntetiska parfymerna är den största orsaken till varför allergier ökar lavinartat, främst hos barn! Och är utan tvekan en riktig cancerbov. Men det talas det ju inte direkt högt om. Man använder syntetiska parfymer för att de är otroligt billiga att tillverka, och doftar likadant hela tiden. Äkta eterisk lavendelolja t.ex kan dofta väldigt olika beroende på vart den är odlad, när på året den skördas, vilken sort det är och hur väderförhållandena har varit där den odlats. En syntetiskt framställd lavendelolja däremot kan man få att lukta precis likadant hur mycket man än tillverkar... Vad känns mest levande och naturligt?  

6 kommentarer:

  1. Ska visa detta blogginlägget för min mamma. Har försökt övertyga henne om att göra sig av med sina farliga parfymer men har inte lyckats. Tror hon ändrar uppfattning iaf litegranna om hon läser ditt inlägg. Tack så mkt! :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra inlägg! Numera tycker jag att syntetisk parfym luktar riktigt äckligt, precis som du säger :) Det där med tvättmedel, diskmedel osv. Nu diskar jag faktiskt inte alls ofta, så det är inget problem, men tvättmedel och sköljmedel däremot finns ju i kläderna jag använder varje dag. Hur "dåligt" är det på en skala att använda konventionellt tvättmedel och sköljmedel? Min mamma är fortfarande inte helt övertygad om att naturligt är bäst tyvärr, hon kör förtfarande med sin billigaste-bästa strategi..

    SvaraRadera
  3. jag undrar också över hur "farligt" det är med syntetiska dofter i kläder för jag brukar använda parfym på mina kläder och inte på kroppen, dels för att jag inte vill ha det på huden och dels för att doften sitter längre. hade nog byt helt till en naturlig parfym om det varit lättillgängligare. rosvatten har jag hört ska vara ett bra alternativ.

    SvaraRadera
  4. Syntetisk parfym i just tvättmedel, sköljmedel, diskmedel etc. är precis lika farligt som den parfym man sprejar på sig. Och den får man också tänka på går ju direkt ner i avloppen varje gång vi använder dessa produkter, och reningsverken har mycket svårt att bryta ner dessa doftkomponenter som sen går tillbaka i vårat dricksvatten. Jag hoppas Agnes att din mamma får upp ögonen för detta, vi kan alla vara med och påverka miljöns och vår egen framtida hälsa genom så små medel, att bara ändra i våra vardagliga sysslor gör en enorm skillnad.

    Precis som man inte vill ha syntetiska smakämnen i maten så borde vi ju heller inte vilja gå omkring och lukta av dessa konstgjorda ämnen som är ett stort hot mot vår hälsa.

    SvaraRadera
  5. Att en naturlig doft inte sitter lika länge är en kompromiss man får göra känner jag, sprejar man på kläderna varar den dock betydligt längre än om man har den på huden just för att huden bryter ned de eteriska oljorna så lätt. Och det är så enkelt att tillverka egen naturlig parfym idag, det enda man behöver är naturlig alkohol eller vegetabilisk olja och sen blanda med eteriska oljor. Det finns massvis med recept på internet :-)

    SvaraRadera
  6. Vilket bra inlägg! Riktigt välskrivet och lärorikt!
    Jag upplevde just det du beskriver med att plötsligt bli känslig för syntetiska dofter, efter att ha använt naturliga dofter ett tag började jag plötsligt uppleva att vanliga parfymer inte doftar så gott, längre. Vilket gläder mig på ett sätt, jag tänker att det är min kropp/mitt doftsinne som talar om att det inte är bra för mig ;)

    SvaraRadera