torsdag 13 oktober 2011

Husmorskur nr.1 mot torr hud: Honung!


Yttorrheten kom som ett brev på posten förra veckan. Så imorse kletade jag helt enkelt ett lager honung över hela ansiktet och ner på halsen. Jag tvättade mig inte innan, för honungen i sig är rengörande. Lät det verka ca 15 min och voilà! Huden är nu mycket mjukare och bättre återfuktad. Det här måste jag börja göra oftare under höst och vinter. Och när man ändå håller på så kan man dutta lite extra med fingrarna i T-zonen där pormaskar oftast dyker upp, för honung är bakteriedödande och motverkar därför orenheter. 


Har du någon dunderkur som du brukar 
ta till när huden trilskas?










9 kommentarer:

  1. Det håller jag med om! Honung gör underverk bara för sig själv på huden! Vaknar upp med en helt silkeslen hud på morgonen :)

    SvaraRadera
  2. Naturen är ett magiskt skafferi ;)

    Jag ska nog köra en liten kur på en vecka med honungsmask varje kväll. Det är helt otroligt vad min hud har mått bra idag tack vare morgonens behandling, ingen yttorrhet alls :)

    SvaraRadera
  3. Älskar också honung och har använt det som ansiktsmask i ca 15år!
    Bäst tycker jag att det är att ha honungen i ansiktet i någon timma helst, ger bäst effekt då! :)
    Har där emot aldrig testat det på morgonen, bra tips nu när väderomslaget bråkar med huden! :)

    SvaraRadera
  4. Olivolja, honung, avocado, fet naturell yoghurt och havre - men inte alltid (eller aldrig..) i kombination! Har dock aldrig lagt honung i ansiktet helt på egen hand, måste prova!!!

    SvaraRadera
  5. Ooh det måste jag testa, har aldrig använt just honung i ansiktet! :)

    SvaraRadera
  6. Skrev ganska nyligen här om honung också. Superbra är det. Min hud får riktigt glow också.

    http://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/05/mat-och-hudvard/
    och
    http://ingridbbeautiful.wordpress.com/2011/10/08/kommer-inte-riktigt-overrens-med-nvey-eco-fluid-foundation-och-lite-webbshoptips/

    SvaraRadera
  7. Provar just nu att bara tvätta ansiktet med honung =) Använder du för övrigt flytande eller fast honung? Hittills har jag bara använt den fasta.

    SvaraRadera
  8. Jag har hört detta från flera håll, att honung ska vara så bra för huden när man använder den som mask. Jag har dock inte upplevt någon större skillnad de gånger jag testat - men kanske är det kontinuitet som fattas? Använder du flytande honung eller värmer du den fasta lite?

    SvaraRadera
  9. Jag testar också just nu att använda honung som aniktsrengöring på morgonen, det funkar superbra! Jag känner mig inte alls yttorr nu. Jag kör med fast honung, helt enkelt för att jag aldrig köper den flytande varianten. Jag tar ungefär en halv matsked, värmer upp i händerna så att den smälter och kletar sen in hela ansiktet. Använder man den som rengöring tar man sen bara lite varmt vatten på fingrarna och masserar som med en vanlig rengöring. En väldigt härlig känsla :)

    SvaraRadera