lördag 1 oktober 2011

Bästa Ansiktsvattnet!

Det finns en underbar sak som jag inte vill leva utan, och det är mina hydrolater. Och då speciellt nerolivatten- eller apelsinblomsvatten som det också heter. Neroli (Citrus Aurantium) är en av världens mest exklusiva och dyrbara eteriska oljor och kommer från pomeransträdets ljuva vita och underbart doftande blommor. Doften är söt, blommig och med tydliga honungstoner. Magisk skulle jag vilja kalla den. Namnet Neroli kommer av den italienska prinsessan av Nerola som levde på 1600-talet, och som var så förälskad i doften från dessa blommor som hon använde i badet och för att parfymera sina handskar med.  
Nerolihydrolat är det vatten som blir en restprodukt vid destilleringen av neroliblommor. Vattnet bär samma fina egenskaper som den eteriska oljan, men är mycket, mycket mildare, och innehåller även nyttiga vattenlösliga ämnen som inte följer med i oljan. Något som är idealiskt om man är känslig för dofter eller har mycket känslig och reaktiv hud, men ändå vill kunna få en aromaterapeutisk upplevelse. 


Neroli passar precis alla hudtillstånd, den hjälper till med cellförnyelsen och är därför perfekt för den åldrade huden. Den lugnar, renar och harmoniserar både huden, våra sinnen och inre organ, och är en stor hjälp vid nedstämdhet, depression och kronisk oro genom att verka upplyftande. Neroli kan vända en rosaceahud, som är ett mycket känsligt hudtillstånd som ofta bottnar i själslig oro och smärta.  
Just nu använder jag Neroli Freshener från Maria Åkerberg/Dermanord, som även har ett tillskott av vegetabiliskt glycerin för att vara extra återfuktande. Många andra märken har riktigt fina ekologiska hydrolater i sitt sortiment, som till exempel Primavera och lyxiga Alqvimia



11 kommentarer:

  1. Jag är jätteförtjust i rent rosenhydrolat som jag har som ansiktsvatten! :-)
    Som jag för övrigt kanske skulle ta och recensera kom jag på ....
    Har inte vågat mig på neroli eftersom jag oftast reagerar väldigt starkt på apelsin och citron i hudprodukter. Beror lite på vad det är förstås. Jag har för mig att jag hört eller läst att jag kanske ändå skulle kunna tåla neroli, men som sagt så har jag inte vågat mig på och testa...
    Jag har bara testat Crearomes. Gillar du Primavera eller något annat märke bättre?

    SvaraRadera
  2. Hej Malin!
    Nerolivatten kan du lugnt använda för nerolioljan utvinns från blommorna och till skillnad från citrusoljor (som pressas ur frukternas skal) så finns det i princip ingen risk för irritation och känslighet. Neroli är precis lika fantastiskt för huden som ros och lavendel :)

    SvaraRadera
  3. Primaveras är en klar favorit, men det är ju tyvärr lite svårt att få tag på... Just det här från Dermanord använder jag också mycket.

    SvaraRadera
  4. Jag har testat diverse hydrolater i från Crearome och Primavera.
    Rosenhydrolat,Neroli,Trollhassel m.f.l och vill så gärna gilla dem men min hy vill det inte alls av någon anledning?!?
    Just Nerolihydrolaten älskar jag dessutom doften på, men jag blir bara torr och sträv i huden av hydrolater :(
    Har du någon aning om varför?

    SvaraRadera
  5. Det kan hända att du behöver ansiktsvatten med mera återfuktande ämnen i, som glycerin, aloe vera, mjölksyra etc. Att de i sig skulle torka ut huden har jag dock aldrig upplevt. Det är viktigt att aldrig låta ansiktsvatten torka in i huden innan man applicerar ansiktskräm, kan det kanske vara då du upplever en "torr" känsla?

    SvaraRadera
  6. Jag låter aldrig ansiktsvatten torka in innan jag smörjer in mig, så det är inte det.
    Har b.l.a. använt mig av Dr Hauschkas ansiktsvatten utan att drabbas av samma torrhet...
    Märkligt och tråkigt är det, men kanske ska testa Dermanords då eftersom den har glycerin m.m.

    SvaraRadera
  7. Hm, mystiskt... Dermanords känns absolut mera "fylligt" eftersom det har glycerin också, så jag hoppas det kan fungera för dig!

    SvaraRadera
  8. Låter som typiskt mig bara ;)
    Är ofta ovanlig på en massa konstiga och problematiska sätt tyvärr!
    Well, det är bara att testa sig fram och se vad just min hy vill ha!
    Tack för en bra och fin blogg! :)

    SvaraRadera
  9. Apelsinblomsvatten står just nu på min inköpslista, min hud har varit så ovanligt fet och irriterad på sistone att jag har bestämt mig för att försöka byta ut min hudvårdsrutin och se om huden börjar må bättre då.
    Jag såg i kommentarerna att du skrivit att det är viktigt att inte låta ansiktsvattnet torka in på huden före man smörjer in sig, men om man exempelvis på kvällen använder sig av en fet rengöring och inte smörjer in sig med någon olja eller kräm efteråt kan man då inte heller spruta på ansiktsvatten efter rengöring, eller måste man smörja efteråt?

    SvaraRadera
  10. Det är bara innan ansiktskräm eller olja som det är viktigt att inte låta ansiktsvattnet torka in helt i huden, för det gör att produkten lättare går in och slussas djupare ned i hudlagren.

    Sen om man väljer att sova utan kräm eller olja som Hauschkas filosofi så har man inget annat val än att låta det torka in :) Deras filosofi tror jag mycket på, att huden själv ska få balansera sin fett- och fuktbalans under natten.

    Just nu använder jag själv endast rapsolja för att rengöra med på kvällen, och då sover jag utan kräm eller olja. Ibland använder jag ansiktsvatten efteråt, ibland inte, det beror lite på dagsformen.

    SvaraRadera