tisdag 11 oktober 2011

Örtig Hårkur från John Masters Organics

"John Masters Deep Scalp Follicle Treatment & Volumizer for thinning hair är en ekologisk hårbottenskur som ger volym och glans och stimulerar hårväxten. Med 19 certifierat ekologiska örter och växtoljor stimulerar behandlingen blodcirkulationen, avbalanserar produktionen av hårbottensfett och bekämpar fria radikaler. Ger håret volym och glans och lugnar en irriterad hårbotten. Kan användas till färgat hår."

59 ml kostar 259 kr hos Swedish Beauty Factory.

Jag har varken irriterad hårbotten eller tappar hår, något som den här hårkuren sägs ska hjälpa mot. Men jag har tunna, fina och flygiga hårstrån. Jag har alltid varit avundsjuk på min storasyster som fick de bättre hårgenerna som gav henne supertjockt och fylligt hår med fint fall. Jag har länge använt schampo med öl i och det hjälper verkligen med att fluffa upp håret. Den här produkten är som ett hårvatten som man sprejar i handukstorrt hår, masserar runt lite i hårbotten och även i hela håret om man så vill och den ska inte sköljas ur. Den doftar väldigt gott, mild lavendel och lite andra goa örter. Det känns härligt att använda något som ska hålla hårbotten frisk och glad. 

Flaskan är väl i det minsta laget för ett så pass högt pris, 100 ml tycker jag ändå att man borde få för de här pengarna. Jag har sprejat i både hårbotten och i längderna varje dag i cirka 2 månader, längre än så räckte inte den här flaskan och då har jag faktiskt sprejat väldigt sparsamt.

Den ger liiiite extra volym, det tycker jag, men ger tyvärr ingen wow-effekt. Kanske att man måste hålla på och föna efteråt för mer volym men jag låter alltid håret lufttorka för det känns mest hälsosamt för stråna. Jag tycker heller inte att håret blir mera glansigt av den. Och som sagt, eftersom jag varken har problem med håravfall eller irriterad hårbotten så kan jag inte uttala mig om hur den här hårkuren fungerar för just det.

Den ger bara pyttelite extra volym och doftar gott. Thats it. Ingen produkt jag känner att jag inte kan leva utan. Och tyvärr är priset alldeles för högt för att jag ska vilja använda den som en kur under en längre tid, som 6 mån t.ex, för att se om det skulle ha någon mera dramatisk volymgivande effekt och ge mig mera, tjockare hår. 

Bäst: doftar underbart, pumpflaskan är väldigt praktisk och ser snygg ut i badrumsskåpet. 
Sämst: den gör liksom ingenting för mitt hår...


För de som verkligen har problem med sitt hår, som kliande hårbotten eller tappar oroande mycket hår (som för övrigt oftast beror på hög stress eller ren näringsbrist), för dem kan nog den här produkten vara värd att testa. 


4 kommentarer:

  1. En liknande produkt är Dr Hauschkas Neem hair lotion. Jag har problem med kliande hårbotten och till det fungerar den men den skall ge volym till fint hår också. Har du testat?

    http://shop.drhauschka.se/se/art/neem-harvatten.php

    SvaraRadera
  2. Jag har använt den en gång för längesen, älskar doften och minns att den gav fin volym till mitt hår. Kanske dags att testa den igen!

    Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Jag är hängiven fan till både Neem hårvatten och oljan - så prisvärda produkter och helt ljuvliga i all sin enkelhet. Köp!:-))

    SvaraRadera