lördag 15 oktober 2011

Knepig Foundation från 100% Pure


"100% Pure Healthy Skin Foundation with Super Fruits. Få en rik och krämig, heltäckande applicering som döljer alla ojämnheter. Ger en perfekt hy som inte ser eller känns tung. Från creme till matt puder gör denna foundation din hud mjuk som sammet. Berikad med antioxidant-packade superfrukter, vitaminer och andra hudnärande ämnen. Färgade från pigment av frukt och grönsaker istället för färg från mineraler eller syntetiska färgämnen."

30 ml kostar 319 kr hos Eleven.se

Jag hade ganska så höga förväntningar på denna foundation som sägs ska ge en perfekt finish. Och det känns spännande med makeup som är färgad med pigment från frukter, grönsaker och bär. Jag har testat den allra ljusaste nyansen Creme, och mitt första intryck när jag testade den på handen var att den var på tok för mörk för mig. Så jag blev väldigt överraskad när jag applicerade den i ansiktet, helt plötsligt var nyansen nästan lite för ljus! Minst sagt komiskt eftersom mina händer är mörkare än mitt ansikte. 

Konsistensen är torr, det är väldigt svårt att få till ett snyggt resultat eftersom den går in så himla fort i huden. Jag har provat med olja under ansiktskrämen men det gör tyvärr inte så stor skillnad. Den är dessutom extremt täckande, vilket säkert kan vara härligt om man har väldigt mycket att täcka. Men för mig är det här inte en foundation, utan en concealer! Då använder jag hellre en mer normalt täckande foundation och sen concealer där det behövs. 

Om man läser recensioner på Makeupalley så verkar det främst vara tjejer med fet hy och som bor i fuktigt, varmt klimat som gillar denna foundation. Jag faller inte direkt i den kategorin... Min känsliga hud blir så lätt yttorr, och jag saknar verkligen lite mer fett i den här produkten. Den känns inte vårdande alls. Numera använder jag den bara som primer för ögonskuggor, då sitter de som berg hela dagen. Men det jobbigaste är att den är så svår att få bort på kvällen. Inte ens 2 omgångar med rengöringsmjölk biter på den här. Det enda som har fungerat är ocm-metoden, och då 2 gånger för att vara säker på att få bort allt. Nej, så här mycket vill jag inte behöva jobba för att få bort sminket...


Bäst: Den ger en väldigt fin yta om man får till det rätt, inget puder behövs och man behöver inte bättra på under dagens lopp. Jättebra med vakuumpump som är hygieniskt och gör att den håller längre. Perfekt som primer för ögonskuggor!

Sämst: Svårjobbad och väldigt svår att få bort. Min hud känns inte återfuktad, snarare lite uttorkad. 


10 kommentarer:

  1. Jag är ganska förtjust i den här ändå, men så har ju jag fet T-zon. Jag tycker inte jag har någon svårighet att få bort den på kvällen. Jag håller dock med dig om att den går in väldigt snabbt i huden och täcker och ger fin yta - biland lite för mycket. Så då och då så har jag blandat den i en klick utav min dagkräm för en lite enklare applicering. :) Kul att höra att den håller så bra som primer! Det ska jag testa lite närmre.

    Fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att den här passar mig alldeles utmärkt då. =)
    Synd att den inte funkade för dig. =/

    SvaraRadera
  3. Jag älskar den! Har du testat att använda foundationpensel?

    SvaraRadera
  4. Jag har också köpt den här foundationen för ganska länge sen och har samma problem med den som dig. Jag har också den ljusaste nyansen och den är lite för ljus för mig med.
    Och appliceringen sen...hur jag än beter mig, fast jag öser på med fuktkräm före, så ser den flagig ut på, jag har nästan börjat misstänka att jag fick en gammal foundation eftersom de flesta inte verkar ha haft lika stora problem med den som jag har.
    Nu använder jag den bara som concealer under ögonen i väntan på att nyansen skall bli passande för min hudton, då skall jag än en gång försöka ge mig på att använda den till hela ansiktet.

    SvaraRadera
  5. Numera använder jag bara foundationpensel, då ser det lite bättre ut och inte lika läskigt täckande. Men jag tror att min hud behöver foundation med mera fett i för att inte torka ut under dagen, som Hauschka och Envy. Jag vill så gärna gilla den här för de fina ingredienserna, men med den här formulan går det bara inte... Får du lätt bort den på kvällen Jenny?

    SvaraRadera
  6. Trist att den inte levde upp till förväntningarna. Funkar det inte att blanda ut den med lite olja innan applicering då? Då får du ju både mera fett i och den blir mindre täckande

    SvaraRadera
  7. Ellinor: Har inga som helst problem, varken med att applicera eller få bort den. Inte heller att den känns torr. Kan dock tänka mig att den är lite svårare om man har en hud som lätt blir flagig i sig.

    Min hud brukar vara lite åt det torra/småflagiga hållet på hösten/vintern så att det t.ex. inte funkat så bra med mineralfoundations/torrare foundations. Men nu har jag använt så bra ansiktsprodukter och fuktmatat huden ordentligt att den fortfarande hållt sig väldigt slät och smidig. Då får jag inte alls den där pudriga känslan ens om jag använder torrt puder.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte testat att blanda med olja eller kräm men brukar alltid se till att återfukta ordentligt innan. Jag är väl lite för lat på morgonen och vill att det ska gå fort, därför har jag inte testat att blanda ut den...

    SvaraRadera
  9. Med tanke på mina problem med Nvey fluid så borde den inte vara något för mig men jag blir ändå sugen. Kanske har de prover hos eleven.

    SvaraRadera
  10. Tyvärr hade inte eleven några prover när jag hörde mig för, men man tycker ju att det inte vore så svårt och skicka en liten burk som de själv har fyllt. Det är riktig kundservice.

    SvaraRadera