söndag 31 oktober 2010

Fantastisk mascara från Dr.Hauschka


För ett tag sedan recenserade jag Dr.Hauschkas Volume Mascara här. Den är jättebra på att bygga upp volym och snabbt ge fina tjocka fransar men det stora minuset med den det är att den släpper. Och det är det värsta jag vet när det gäller mascaror. Jag vill inte behöva kolla mig i spegeln var tionde minut för att se om jag är svart under ögonen. Som tur var är det inte fallet med Dr.Hauschkas "vanliga" mascara. Den kan jag faktiskt lita på att den håller hela dagen. Den kostar ca 168 kr och finns att köpa här och här
Så här står det om mascaran på Dr.Hauschkas hemsida:
Extrakt av ögontröst, svart te och neem har en lugnande inverkan på den känsliga huden i ögonområdet – ett parti som är extra mottagligt för allergier och irritation. Mascarorna testas av ögonläkare och passar utmärkt för dig som bär linser. Rosenvax och jojobaolja skyddar och stärker både huden och själva ögonfransen. Mascaran finns i färgerna svart, brun och blå.
INCI: Water/Aqua, Alcohol, Sorbitol, Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, Cetearyl Alcohol, Camellia Sinensis (Black Tea) Leaf Extract, Melia Azadirachta (Neem) Leaf Extract, Hectorite,Euphrasia Officinalis (Eyebright) Extract, Hydrogenated Jojoba Oil (Jojoba Wax), Beeswax/Cera Flava, Rosa Damascena (Rose) Flower Wax, Rosa Damascena Flower Oil (Rose Essential Oil), Citronellol, Geraniol, Linalool, Xanthan Gum,Lysolecithin (Hydrolyzed Lecithin), Maltodextrin, Silica, Iron Oxides, Titanium Dioxide/CI 77891, Ultramarines/CI 77007,Carmine/CI 75470 

+ Släpper inte. Även fast det här inte direkt är någon volymmascara så går det faktiskt att bygga upp en ganska fin volym om man applicerar några lager. Finns i brun (jag passar inte så bra i svart mascara). Snygg metallhylsa och doftar gott av eterisk rosolja. 

- Inget minus. 

Betyg: 5 av 5 möjliga. Den har definitivt blivit min favoritmascara genom åren!

8 kommentarer:

  1. Då kanske man vågar prova... har annars nästan gett upp hoppet om att hitta en bra mascara utanför de konventionella skönhetsmärkena. Att de släpper, tar för lång tid att jobba med och helt enkelt inte ger ett tillräckligt bra resultat är den erfarenhet jag oftast dragit - men jag har inte gett upp. Ska prova denna, tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. åh, det här tipset tar jag tacksamt emot! Det enda jag är lite kluven till att byta ut mot ekoalternativ har varit just mascara då man hört rätt mycket dåligt om de ekoalternativen som finns på marknaden. Och dessutom ett väldigt schysst pris!

    SvaraRadera
  3. Är det den som heter Intermezzo? Gillar också volymmascaran, men man vågar ju inte vistas i fuktigare miljöer precis.

    SvaraRadera
  4. Japp, det är denna mascara som heter Intermezzo, Hauschkas första mascara som varit med sedan de började tillverka smink.

    SvaraRadera
  5. Hur blir effekten med denna? Jag gillade också effekten av volum mascaran men den hamnade precis som du säger under ögat.

    SvaraRadera
  6. Det låter helt perfekt. Jag har inte hunnit testa denna. Hoppas, hoppas att den sitter lika bra på mig.

    SvaraRadera
  7. SminkJante: den ger en lite mer "naturlig" effekt än volymmascaran, men jag tycker det går lätt att bygga snygga fransar med lite volym och längd ändå. Hauschka får allt ta och jobba lite på sin volymmascara så att den inte släpper, samt börja tillverka en i brun nyans till oss blekfisar:)

    SvaraRadera
  8. Den där måste jag absolut testa, jag använder fortfarande en vanlig icke-naturlig mascara. Den enda naturliga mascara jag testat hittills är Santes och den var jag inte alls nöjd med.

    SvaraRadera