måndag 25 oktober 2010

Världens billigaste ekologiska peeling


Det här är en alldeles underbar och superbillig skrubb som man blandar ihop på en minut!
Du behöver:
  • kallpressad ekologisk olivolja
  • ekologiskt strösocker, men använd florsocker till ansiktet och händerna för att inte skada den tunnare huden
  • eventuellt någon droppe valfri (helst ekologisk) eterisk olja, t.ex lavendel som passar alla hudtyper

Blanda ihop till en ganska tjock massa, "mätta" oljan med socker tills du tycker att konsistensen känns bra.  Rengör huden som vanligt och se sen till att huden och händerna är helt torra, för annars löses sockret upp av vattnet. 

Visste du att socker verkar antiseptiskt när det appliceras på huden? Synd bara att det inte även gäller när vi äter det...

4 kommentarer:

  1. Den är suverän den där sockerpeelingen! Love it! Har ej testat med eterisk olja innan, men det ska jag testa med nästa gång så näsan får sig en kick också! ;)

    SvaraRadera
  2. Testade med en härlig citrongräsolja, och en gång med apelsin. Ljuvliga små energikickar! Älskar att peela händerna då och då med denna sockerchock, och barnen gillar det också!

    SvaraRadera
  3. Jag brukar för det mesta använda lavendel, det är en relativt billig eterisk olja som jag tycker gör underverk inte bara för huden men även för sinnet:)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar också blanda olivolja med socker och peela. Huden blir sådär härligt mjuk som den nästan aldrig annars är. Jag har faktiskt förundrat mig lite över varför sockret försvinner efter en stunds skrubbning, bra att ha fått reda på varför, nästa gång ska jag se till att ha torr hud. :)

    SvaraRadera