måndag 4 oktober 2010

Dr.Hauschka Volume Mascara-recension


Dr.Hauschka hör till mina absoluta favoriter när det gäller naturkosmetiskt smink (och att jag är ett stort Dr.Hauschka-fan syns nog förresten om ni läser tidigare inlägg). Deras Volume Mascara i nyansen svart har jag använt från och till under många år. Det är en fin och funktionell hylsa som är lätt att hålla i, och mascaran är lätt att applicera. Den finns i färgerna svart, anthracite, grön och aubergine och kostar cirka 199 kr. 

INCI: Aqua, Pyrus Cydonia Seed Extract, Alcohol, Saccharum Officinarum Extract, Sorbitol, Ricinus Communis Oil, Acacia Senegal, Cetearyl Alcohol, Cera Flava, Camellia Sinensis Extract, Melia Azadirachta Leaf Extract, Candelilla Cera, Lysolecithin, Euphrasia Officinalis Extract, Serica Powder, Hydrogenated Jojoba Oil, Rosa Damascena Flower Wax, Rosa Damascena Oil, Parfum, Citronellol*, Geraniol*, Linalool*, Hectorite, CI 77499, CI 77891, CI 77007. * Från naturliga eteriska oljor

+ Ger långa, fina, tjocka fransar om man applicerar några lager. Lätt att tvätta bort med rengöringsmjölk, jag behöver inte använda en speciell rengöring för ögonmakeup. Generös mängd på 10 ml.

- Den släpper lite efter en lång dag. Finns inte i brun. Jag är väldigt ljus i hyn och svart mascara kan se lite för skarpt ut på mig, då passar brun bättre eftersom det ger ett mjukare intryck. 

Betyg: 3,5 av 5 möjliga.

11 kommentarer:

  1. Jag gillade effekten med denna mascara. Men dissade den totalt eftersom den inte alls satt kvar på mig.

    SvaraRadera
  2. Jag har denna mascara också, och gillar den väldigt mycket, men precis som SminkJante säger så försvinner den på mig direkt nästan. Inte så kul när mascaran rinner hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Att en mascara släpper och kanske lämnar svart sudd under/ovanför ögat är det värsta som finns ( i mascara väg alltså:-)); måste känna att den håller hela dagen. Jag har ännu inte hittat en naturkosmetisk mascara som funkar lika bra som vanliga.. fler tips tas tacksamt emot!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om Wise ansiktsvatten :)
    Ska kolla upp om det går att få prov på den eftersom andra produkter jag testat från Wise tyvärr har varit för starka för min känsliga hy :(
    Kanske testar Dr Hausckas mascara senare med, kör med Dermanords nu, gillar den men så funkar alla mascaror bra på mig tycker jag :)

    SvaraRadera
  5. JMElena: När jag bytte från konventionell hudvård och smink till naturkosmetik så var det just mascara som jag hade svårt att hitta något bra naturligt alternativ till. Den bästa jag använt so far är Hauschkas vanliga mascara, man får jobba lite extra för att få upp någon volym med den men den släpper ingenting alls. Tycker den är super! Recension kommer snart, så håll utkik:)
    /Ellinor

    SvaraRadera
  6. Estelle: Wise har ett speciellt ansiktsvatten för just känslig hy som heter Sensitiv. Jag har superkänslig hy och har tack och lov inte reagerat på det. Hoppas det kan passa även dig!
    Annars kan du även prova Neroli Freshener från Dermanord, det är i princip rent ekologiskt apelsinblomsvatten, mycket bra för känslig hy som lätt blir oren.
    Dermanords mascara har jag faktiskt aldrig testat, släpper den nånting?
    /Ellinor

    SvaraRadera
  7. Ja det är det som är så synd med inte bara ekologiska mascaror utan även andra, dem sitter inte en hel dag. Jag tränar ganska mycket och svettas och jag vill kunna lita på min mascara. Jag är också extra rädd om huden runt ögonen så då får det bli en mascara som går bort med varmvatten och som annars är vattenfast i stort sett. Det är skonsamt och mascaran ska ju inte in i ögonen eller på huden.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Bästa mascaran så här långt för mig är Honebeegardens. Den sitter hela dagen och applicerar man med volymborste bli fransarna jättefina

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Den ska jag nog testa om den finns i brun...

    SvaraRadera
  10. Hej igen!
    Jo, hade helt klart varit härligt att få uppleva hur vår jord såg ut innan vi kom hit och förstörde den en massa...

    Dermanords mascara, jo tyvärr släpper den en del under dagen...verkar mest vara längst ut på fransarna har jag märkt, men det kanske är vanligt med naturliga mascaror?!? Har bara testat denna nämligen...
    Har varit och sprejat på händerna av Wise ansiktsvatten nu och tror tyvärr inte jag skulle tåla det p.g.a. för mycket eteriska oljor (är inte ovanligt att jag inte tål produkter som är gjorda för känslig hy ens tyvärr :(
    Men Dermanords ska jag kolla in i dagarna nu, tack för det tipset med :)

    SvaraRadera
  11. Synd att Dermanords mascara släpper...Den enda anledningen till varför jag aldrig testat deras mascara är att den tyvärr innehåller parabener. De har tydligen inte lyckats konservera den på något annat sätt.
    Dermanords ansiktsvatten hoppas jag passar dig då apelsinblomsvatten är mycket lugnande för en hyperkänslig hy. Det doftar dessutom jättegott utan att för den skull innehålla eteriska oljor. Lycka till!

    SvaraRadera