fredag 22 oktober 2010

Fråga & Svar: Perioral dermatit forts.



Hej Ellinor! 
Tack så mycket för ditt mail!

Anledningen till att jag valde att fråga dig som är ekologisk hudterapeut är för att jag har ett stort intresse för en naturlig och ekologisk livshållning, särskilt när det kommer till skönhetsvård. Så angående min hudvårdsrutin blir mitt svar att jag försöker att bara använda mig av naturliga produkter. Min ansiktsvård just nu ser ut så här:
På morgonen blöter jag en bomullstuss med vatten och kramar ur den, sedan sprayar jag rosenseriens ansiktsvatten på tussen och "tvättar" ansiktet. Jag använder ingen annan rengöring på morgonen eftersom jag inte vill torka ut huden i onödan. Jag smörjer ansiktet med Day solution från Green People. Den beskrivs som hydrating & balancing och jag upplever att den funkar helt ok, men just ansiktskräm tycker jag är det knivigaste valet när det gäller ansiktsprodukter.. Ibland tar jag en klick aloe vera-gel och blandar med dagkrämen. 
Om jag sminkar mig använder jag en pressad foundation från Cailyn, applicerar med kabukiborste från samma märke. Jag har undvikt att sminka mig kring munnen där jag varit så torr pga av perioral dermatiten (jobbigt namn!)
Egentligen skulle jag gärna gå utan smink men jag fightas med finnar, har gjort det sen jag var ca 12 år. Är ALDRIG helt finnfri. Det blir i regel värre under den kallare årstiden, så nu har jag en del finnar på kinderna, ett par på halsen och någon i pannan. Min högsta önskan någonsin vore verkligen att slippa dem. Det låter säkert trivialt för många men jag är så otroligt trött på att aldrig få känna mig riktigt fin i huden! Har också små ärr och röda märken. 
Så som du kanske förstår har mitt självfortroende inte riktigt varit på topp det senaste, när jag fått bråka med både perioral dermatit och finnar. Så himla tråkigt. :(
På kvällen tvättar jag ansiktet med en rengöring från Lush som heter Angels on bare skin. Den ser ut ungefär som en fast gröt som man tar en bit av och blandar upp med lite ljummet vatten och sedan masserar in i ansiktet och sköljer av. Känns inte riktigt som den ultimata rengöringen för mig. På hemsidan står det ialla fall såhär: 
"Den exfolierar milt huden tack vare mald mandel, 
balanserar hudens sebumproduktion med lavendel, 
mjukgör huden med vegetabilisk glycerin och lugnar den med rosenolja."
Sen på med ansiktsvatten och på finnarna smörjer jag in lite Duac som är en receptbelagd kräm, den innehåller Bensoylperoxid och Klindamycin. (Absolut inte naturliga ingredienser, jag vet!) Men har använt den förut under vintern och upplever att den mildrar aknen så jag vill behålla den. När Duac har torkat smörjer jag in mig med samma kräm jag använder på dagen, har alltså ingen särskild nattcreme. Brukar ta aloe vera på röda prickar och finnar som är på väg bort.

Det här med hudtyp tycker jag är så svårt! Just nu känns det som jag har alla typer överallt... Samtidigt som jag är fet och finnig på vissa ställen blir jag torr om jag inte smörjer in mig, har pormaskar på näsan och nu väldigt torr runt munnen. Svårt att veta om man ska ha tio olika krämer till olika områden, men som du säger är väl det bästa att hålla sig till så få olika produkter och försöka lugna ner hyn. Jag är rödhårig och fräknig, bränner mig relativt lätt i solen, betyder detta att jag har känslig hy? Blandhud samtidigt som den är känslig, kanske?

De senaste dagarna tycker jag faktiskt att jag inte alls har varit lika torr kring munnen, och absolut inte lika röd. Förut kunde man se ett rött område vid sidan av munnen när jag stod några meter bort men nu är det bara torrheten som syns om man tittar nära. Jag har skippat sheasalvan och istället smörjt in mig med min ansiktscreme + aloe vera även runt munnen. 
Innan undvek jag att smörja där för jag tänkte att det bästa var att bara låta det vila. Men kanske kan huden bättre ta upp den "lättare" fuktgivaren istället för den tyngre i en salva, som du sa. Känns bra att det ialla fall funkar ok!

Tack för tipset angående kosttillskott, ska kolla upp det! Jag är vegetarian och tycker om att laga mat och äter så nyttigt och allsidigt som jag kan. Omega 3 som är nyttigt för hyn försöker jag få i mig, genom rapsolja och tistelolja.

Det finns absolut stress i min vardag, jag har en tendens att skjuta upp saker, som hamnar på hög både fysiskt (borttappade papper och ogjorda läxor överallt) och psykiskt (stress och skuldkänslor för att jag inte gjort det jag borde osv.) 
Jag har också lätt för att känna mig nedstämd och äter medicin mot depression (vet inte om det här är relevant information, hoppas du inte tycker att jag blir alldeles för personlig.)

Svara gärna på mitt mail och kommentera det du tycker jag gör bra/dåligt när det gäller huden. Tack för dina råd!
Kram



Hej igen!
Jättekul och höra att du främst använder ekologisk hudvård, för det är rätt näring för din hud och främjar en normal hudfunktion. En ren mineralfoundation utan olja torkar tyvärr lätt ut hudytan, jag tror nog att en flytande foundation med vegetabiliska oljor skulle passa dig bättre. Prova t.ex Nvey Eco's flytande foundation eller Dr.Hauschkas, båda två ger mycket fukt och torkar inte ut. Att du upplever att du får mer finnar på vintern kan bero på att din hud är lite uttorkad, vilket gör att huden börjar överproducera fett som sedan samlas i talgkörtelgångarna och bildar finnar och pormaskar. Satsa på en fetare kräm på vintern, och på kvällen innan du går och lägger dig kan du massera in lite olja+kräm i huden efter rengöring och ansiktsvatten. På vintern kan man även behöva blanda olja+ kräm på morgonen, det beror på hur torr du upplever din hud. Använd gärna ekologisk kallpressad jojobaolja, den ger otroligt mycket fukt och har en unik förmåga att lösa upp talgproppar i huden. Alla hudtyper kräver mera fett och fukt under vintern, vi har otroligt torr luft i Sverige som lätt torkar ut. 


Rengöringen från Lush är nog lite för kraftig för dig eftersom den innehåller mandelmjöl som har en peelingeffekt. Peeling bör man använda max en gång/vecka. Lush är ju tyvärr inte naturkosmetik, de använder sig utav många tvivelaktiga ingredienser i sina produkter, fastän denna rengöring får tummen upp för sina helt naturliga ingredienser (kollade upp INCI på deras hemsida). En mild rengöringsmjölk eller rengöringscreme som gör rent men inte tvättar bort hudens egna fettsyror är nog bäst för dig, och speciellt nu när det snart är vinter. Prova gärna WISE, Dermanord eller Estelle & Thild, de har mycket fina rengöringar. Fukta upp huden med vatten, stryk sedan ett tunt lager med jojobaolja på huden och sedan rengöringsmjölk. Du skulle kunna använda denna rengöringsrutin även på morgonen om du känner att din hud mår bra av det, annars kan du som du gör nu bara fukta upp huden med lite ansiktsvatten och sen applicera dagkräm. Du får prova dig fram med vad som känns bäst, om din hud blir bättre eller sämre utav det. Alla är vi så olika, det är inte ofta en rengöringsrutin funkar på alla. 


Den receptbelagda acnekrämen Duac har som biverkning att den kan ge mycket torr, fjällande hud eftersom den har som uppgift att torka ut finnarna. Och jag undrar om det inte kan vara så att det är den som har gett dig hudproblem. Mitt råd är att du helt slutar att använda den, då den precis som alla skolmedicinska salvor och krämer innehåller petrokemiska ingredienser som inte är bra för huden. De dämpar symptomen för stunden men löser inte orsaken till problemet.

Rödhåriga och fräkniga personer har ofta rent genetiskt en känsligare hy, i alla fall vad gäller i solen. De bränner sig lätt och blir ofta bara röda och aldrig bruna. Man kan ha väldigt många olika huduttryck i ett och samma ansikte, huden förändras ju ständigt pga. klimatet, stress, kost, ålder, solen etc. Många är yttorra men med mycket pormaskar och finnar under hudytan. Och det är alltid det torra som måste lösas först, innan man kan börja få bukt med orenheterna.

Det är jättebra att du får i dig fina fetter! Rapsoljan är super för att få i sig den viktiga omega-3, så man slipper äta fiskoljekapslar som för det mesta är härskna. En olja som du också skulle kunna prova med är gurkörtsolja, den är nämligen hormonbalanserande och skulle kunna hjälpa mot att du får finnar ifall de är hormonrelaterade. Det är en olja som innehåller mycket GLA (gammalinolensyra) som är otroligt välgörande för huden och kan även hjälpa mot torrhet. En fantastisk olja helt enkelt. 

Vad gäller din medicin så är ju en vanlig läkemedelsbiverkning just torr hud (som ibland fjällar), du kan nog läsa närmare vad gäller din medicin. Men det skulle även kunna vara en orsak till din periorala dermatit. Hör med din läkare. 

Jag hoppas du får stor nytta utav mina tips, och hör gärna av dig om ett tag och berätta hur det går. Jag förstår att det är väldigt frustrerande och jobbigt att leva med ett sånt här hudproblem, och jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på sikt. Om du kan så besök gärna en ekologisk hudvårdsterapeut på din ort som kan hjälpa dig närmare. 
Varma hälsningar
Ellinor

5 kommentarer:

  1. Om man får komma med ett tips tror jag att linfröolja + zink kan hjälpa! Öka mängden linfröolja till 2-3 msk på dag (man kan ta upp till 10 msk utan att det är skadligt, men rekommenderas inte) Sen är zink jättebra för cellförnyelsen i huden.

    En vän till mig blev helt av med sin perioral dermatit sedan hon började med MSM svavel och kolloidalt silver, så det skulle kunna vara steg två att prova!!! Finns mycket man kan göra med naturens hjälp för att bli av med olika besvär, så ge inte upp! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du kom med lite tips! MSM och kolloidalt silver brukar funka mycket bra mot alla sorters hudproblem. Dock brukar jag inte vilja rekommendera linfröolja som kosttillskott då det är en mycket känslig olja som för det mesta är härsken redan när man köper den.

    SvaraRadera
  3. Undrade lite om gurkörtsolja, hur mkt ska man ta? Och är det bäst att ta tabletter eller i flytande form?
    Har alltid haft problem med finnar i olika mängd, nu har jag även perioral dermatit och gurkörtsolja skulle ju kunna hjälpa mot båda.
    Vart kan man hitta det? Har kollat på nätet, men hittar inget!
    Tacksam för snabbt svar!

    SvaraRadera
  4. Vilken olja lämpar sig bäst om man får välja mellan Gurkörtsolja och nattljusolja ? Jag har samma problem som brevskrivaren.. Vad jag har förstått är de två oljorna väldigt lika varandra så jag vet inte vilken som är bäst lämplig

    SvaraRadera
  5. I’m here to testify about what Dr James  did for me. I have been suffering from (GENITAL HERPES VIRUS) disease for the past 4 years and had constant pain and itching, especially in my private part. During the first year, I had faith in God that i would be cured someday.This disease started circulating all over my body and  I have used Oregano oil, Coconut oil, Acyclovir, Valacyclovir, Famciclovir, and some other products and it really helped during my outbreaks but I totally got cured! from my HSV with a strong and active herbal medicine ordered from  Dr James herbal mix and it completely fought the virus from my nervous system and I was tested negative after 15 days of using  Dr James  herbal medicine. I'm here to let y'all know that herpes virus has a complete cure, I got rid of mine with the help of Dr James herbal medicine.  I came across a testimony of Kasha, on the internet testifying about Dr James , on how he cured Him from 7 years HSV 2. And He also gave the email address of this man... [drjamesherbalmix@gmail.com]..., advising anybody to contact him for help on any kind of diseases that he would be of help with, so I emailed him telling him about my (HSV 2) he told me not to worry that I'm going to be cured!! Well, I never doubted him. I have faith he can cure me too,, Dr James prepared and sent me his herbal medicine made of  roots and herbs which I took. In the first one week, I started experiencing changes all over me, after 15 days I drank his herbal medicine, I was totally cured. no more itching , pain on me anymore as Dr James assured me. After some time I went to my doctor to do another test. the result came out negative. So friends my advice is if you have such disease or know anyone who suffers from it or any other disease like Shingles,  HPV, HBV, HIV/AIDS, ALS, HBP, CANCER,NEPHROTIC SYNDROME HIV / AIDS, herpes cancer,Ovarian Cancer,Pancreatic cancers, bladder cancer, bladder cancer, prostate cancer, Glaucoma., Cataracts,Macular degeneration,Cardiovascular disease,Autism,Lung disease.Enlarged prostate,Osteoporosis.Alzheimer's disease,psoriasis ,Tach Diseases,Lupus,Backache,dementia.kidney cancer, lung cancer, skin cancer, skin cancer and skin cancer.testicular Cancer, , LEUKEMIA, VIRUSES, HEPATITIS, INFERTILITY WOMEN .  , etc. you can contact Dr James directly on his.... [drjamesherbalmix@gamil.com]...  He is a good man,and He will help you.  

    SvaraRadera