torsdag 21 oktober 2010

Fråga & Svar: Perioral dermatit

Hej Ellinor!
Så himla kul att hitta ännu en ekologisk skönhetsblogg!
Jag är en 20årig tjej som har en fråga:
Jag undrar om du känner till eller har erfarenhet av att behandla perioral dermatit med "naturliga" medel? Jag har alltså områden kring munnen som fjällar och är oerhört torra, smörjer jag in mig blir det rött och kliar lite. Jag får också lätt små finnar i eksemen.
Förra sommaren hade jag samma problem, då trodde jag till en början när huden började fjälla att jag bara var extra torr. Så jag smörjde och grejade en massa med huden,
vilken bara gjorde det värre. Efter mycket googlande insåg jag att det måste vara perioral dermatit jag hade dragit på mig. Inte kul! Jag fick mer eller mindre panik och bokade en akuttid hos en dyr hudklinik och fick tid samma kväll. Jag fick den receptbelagda salvan Finacea som används mot akne och rosacea. Dessvärre kan jag inte riktigt komma ihåg om den här krämen verkligen hjälpte, utan det jag vill minnas är att jag blev väldigt torr, att det sved och kliade och att jag gav upp behandlingen. Symptomen försvann så småningom av sig självt men har alltså återkommit igen. Har haft utslag i ca 2 månader, har försökt att inte pilla eller smörja. Ibland har jag smörjt in mig med Dermanords sheasalva innan läggdags eftersom
jag läste på internet att någon fått lyckade resultat med att smörja in sig med just sheasmör.
Men eksemen försvinner inte och kanske har jag missat något som du kan tipsa mig om. 
Kram!


Hej!
Vad roligt att du har hittat till min blogg, men samtidigt väldigt tråkigt att höra att du har problemNu ska jag försöka svara på din fråga så utförligt det bara går, mejlet blir nog ganska långt men jag hoppas du orkar läsa. Det är alltid lite svårt att ge råd när man inte har personen framför sig och får se och känna på huden. Men som du beskriver det så verkar du ha en rätt så kraftig perioral dermatit eftersom du skriver att du fjällar väldigt mycket och är jättetorr och lätt blir röd. Perioral dermatit drabbar först och främst kvinnor i 20-30 årsåldern och visar sig genom torra, kliande röda och ofta fjällande fläckar och det sticker och bränner ofta i hudområdet. Ofta får man även som små knottror och varblåsor. Namnet kommer utav peri=runtomkring och oral=mun och dermatit som betyder inflammation i huden. Det är bra att du uppsökte en hudklinik för att få en diagnos, men tyvärr förvärrar ofta de medicinska salvorna sådana här hudproblem då de innehåller ingredienser från petroleumindustrin som täpper till och inte har något på huden att göra. Så mitt råd är att du låter bli den. Många som har perioral dermatit har en väldigt "produktmisshandlad" hud, dvs. man kanske har använt mycket uttorkande, starka rengöringspreparat och peelat för mycket och använt mycket produkter med mineralolja som täpper till och förstör hudens normala funktioner.

Sen så är det intressant för mig att veta när det här problemet startade? Och när upplever du att det blir det värre? 

Först och främst är det viktigt att vi ser över din hudvårdsrutin. Vad använder du för produkter idag? Är det vegetabilisk hudvård? Och hur ser din hud ut i övrigt, har du känslig hy i resten av ansiktet? När man har perioral dermatit är det otroligt viktigt att använda en mild rengöringsmjölk eller rengöringscreme, helst med lite jojobaolja under. Du bör inte använda vattenlösliga, löddrande produkter då det tar bort lite för mycket utav hudens eget skyddande fett. Sen ska du använda ett milt ansiktsvatten för känslig hy, och efteråt en lite fetare kräm för känslig hy. Peeling måste du avstå innan problemet är löst, då det kan göra problemet värre. Vi vill inte reta upp din hy, utan vi vill försöka lugna den för att kunna återfå sin balans.

Som med alla hudproblem så gäller det att ha tålamod, tålamod, tålamod... Vi ekologiska hudvårdsterapeuter jobbar inte med några quickfix, för det är inte så huden fungerar. Det kan ta lång tid för huden att komma i balans, och man måste alltid ge det minst 3 månader när man provar något nytt. Du skriver att du provat sheasalva, men en salva kan bli lite för kraftigt i längden. Använd gärna olja+ kräm, för det har ansiktshuden lättare att ta upp. Och det är viktigt att man behandlar huden varsamt och inte klämmer eller river då det alltid förvärrar problemet. Sen behöver huden ett dagligt skydd i form av ekologiskt smink som skyddar mot solen, luftföroreningar, strålning från datorer etc. Nvey Eco har fantastiskt smink och kan hjälpa vid hudproblem. 

Många hudproblem (eller snarare de flesta) uppstår när man har en obalans inne i kroppen, med ett eller flera organ som inte mår bra. En inflammation i huden börjar ofta genom att man har en inflammation inne i kroppen. Just området kring munnen är sammankopplat med mage/tarm samt hormoner. Stress, både fysisk och psykisk, är hudvudorsaken till varför man får probem med magen och hormonerna då de är otroligt känsliga och reagerar snabbt på stress. Jag rekommenderar att du tar tillskott av probiotika för att få en bra balans i mage/tarm, Helhetshälsa har bra sådan, samt att du äter rikligt med ekologisk naturell youghurt (den fetare sorten). Hur ser din kost ut idag? Kosten spelar en otroligt stor roll när man vill få bukt med hudproblem. Och hur ser ditt liv ut i övrigt? Finns det mycket stress i och runtomkring dig?

Varma hälsningar
Ellinor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar