lördag 13 augusti 2011

Savon Du Midi

Jag älskar Savon Du Midis vackra och väldoftande tvålar. De är alla 100% vegetabiliska och tillverkas i Provence enligt traditoner som sträcker sig flera generationer tillbaka, och innehåller hudvårdande och återfettande ingredienser som ekologiskt sheasmör och kokos- och olivolja. Löddret blir underbart krämigt. 


Vad sägs om äkta, naturliga dofter som kanel & apelsin, lavendel, vanilj och lind? Eller varför inte min absoluta favvo: citrongräs! En doft som piggar upp och som samtidigt motverkar dålig lukt i badrummet. Extra glad blir jag över att de har valt att skippa en massa onödiga förpackningar. Prisvärda är de också, en tvål kostar ca 25-30 kr, och du hittar dem i många hälsokostaffärer. På nätet finns ett stort utbud hos Ren Skönhet


11 kommentarer:

  1. Oh, jag blev himla sugen på lavendeltvålen och vaniljtvålen. Finns det nån nätbutik som säljer dem?

    SvaraRadera
  2. Här kan du hitta många sorter: www.renskonhet.com

    SvaraRadera
  3. Jag älskar tvålar! :). Har du testat naturtvålen Alep? Sägs vara bra till precis allt!

    Kram Dorthe

    SvaraRadera
  4. Ja dem har jag testat, de är ju ofta så vackra och som du säger bra till allt, men jag har lite svårt för den doften...

    SvaraRadera
  5. Men innehåller inte Savon du Midi konstgjord parfym? Brukar inte tillverkarna alltid skriva att det är från eteriska oljor efteråt om det bara är naturligt doft?
    Jag vill helst inte ha någon konstgjord parfym i mina tvålar.

    SvaraRadera
  6. Såvitt jag vet använder de bara eteriska oljor, på just den här tvålen står endast angivet citrongräsoljan med dess latinska namn, och inget "perfume" eller "fragrance". Företag som väljer att inte skriva exakt vilka eteriska oljor de har i produkten märker med *from natural essential oils eller *from natural origon etc. Ta t.ex Hauschka eller Weleda, de brukar nästan aldrig skriva ut exakt vilka eteriska oljor de använt, utan det står bara perfume from essential oils.

    Sen tycker jag man känner direkt på deras tvålar att det är äkta doft...

    SvaraRadera
  7. Nej, såg på lemongrasstvålen att de inte hade skrivit parfym, men på flera andra, t.ex. den här http://www.anandam-shop.de/shop/product_info.php/info/p264_Lime-Soap.html står det parfym, och just eftersom naturliga tillverkare brukar vara ivriga att klargöra att det är från eteriska oljor men de INTE skriver det efteråt blir jag lite orolig...
    Försöker se om de har någon egen hemsida, men hittar ingen.
    Kommer ihåg att jag en gång i Wien köpte en av deras barntvålar, i form av en mycket vackert utmejslad krokodil, och den luktade helt LJUVLIGT, den bästa tvåldoft jag någonsin sniffat på.
    Så fort jag anlänt i Tyskland ska jag springa ut och köpa en av deras tvålar, hoppas de finns någonstans i Freiburg bara...

    SvaraRadera
  8. Jag har också letat febrilt efter en hemsida, då hade man ju lätt kunnat skriva till dem och fråga...

    Jag förstår din oro, om du vill vara på den säkra sidan så köp bara de tvålar där namnet på de eteriska oljorna står. Kul att du ska till Tyskland, det blir nog inte svårt o hitta de tvålarna!

    SvaraRadera
  9. Vill bara tillägga att deras tvålar är tillverkade efter gamla traditionella franska metoder, och det är väldigt sällan man stöter på syntetiska dofter i såna tvålar...Men som sagt, helt säker kan man ändå aldrig vara.

    SvaraRadera
  10. Oj, vilken följetong det här blev (såpopera? fniss) men jag tror tyvärr att vissa av deras tvålar innehåller konstgjord parfym. Har märkt att de som innehåller örter som luktar starkt, t.ex. lavendel och citrongräs, inte har någon parfym i sig, men t.ex. honung- och mandeltvålar har det.
    Så här står det på en hemsida (dock inte deras) om tvålarna: "After saponification, shea butter and – depending on model – honey, perfume or essential oil is added for final blending."
    Så synd, men då är i alla fall vissa av deras tvålar helt rena!

    SvaraRadera
  11. Ja vad synd att inte alla deras tvålar är helt rena, har själv inte provat deras kvadratiska tvålar men det kanske är dem som innehåller syntetisk parfym...

    SvaraRadera