tisdag 23 augusti 2011

Härlig Hudvård från Trädgårds Apoteket


























Jag blev så glad förra veckan när ett paket med finfina produkter från skånska Trädgårds Apoteket kom hem till mig. Däri fanns Lermask med aloe & grönt te, Rosenserum och Badsalt med lavendel & magnolia, tillsammans med en personlig hälsning och utförlig information om just de produkter jag fått. Det är alltid roligt att få ett fint brev  

Serumet passar alla hudtillstånd och består av 100% ekologiska oljor av granatäpple, kamelia, sötmandel, oliv och sheasmör. Doften av äkta ros, rosengeranium (geranium) och palmarosa är så mysig och lugnande. Mest framträdande är geranium som är en otroligt balanserande eterisk olja, både på irriterad hud och upprörda själar. Inom aromaterapin är geranium bästa vän till de som är födda i stjärntecknet Vågen, det stjärntecken jag själv är född i. Eftersom vi ofta har svårt att finna balans i våra liv och i våra sinnen. Doften av geranium stärker och gör en redo för dagen,  gnugga en droppe i händerna och sedan över kläderna istället för parfym.


























Badsaltet med lavendel och magnolia kan även användas som skrubb för kroppen, jag testade såklart direkt lite på händerna. Saltkornen är ganska små och river bra utan att kännas för mycket. Huden blev babylen och doften satt kvar ett bra tag efteråt. Mmm, lavendel... Basen i saltet är epsomsalt, en mineralförening som används mycket inom skönhet och hälsa för att ge energi, lindra muskelsmärta och stress. Gillar glasburken som man kan ha till så mycket efter att saltet är slut. Här ska badas när höstmörkret faller på!


























Direkt när jag såg den här burken så tänkte jag att den där ska jag ha som teburk när masken är slut! Den är gjord av spillbitar av trä från dadelpalm, och till och med innerpåsen har fått sin dos av miljötänk då den är gjord av majsstärkelse, sedan omsluten med ett litet bastband. Lerpulvret ska räcka till ca 10 masker, men jag gissar på att man kan få ut mer än så. Den här masken ska passa en känslig hud. Jag brukar alltid spetsa lermasker med lite olja för att de ska bli mera vårdande, jag tror den blir perfekt att kombinera med några droppar av rosserumet. 


5 kommentarer:

  1. Vilket härligt paket, badsaltet ser fantastiskt ut! Och lermasken, när du skriver att man kan spetsa (härligt uttryck!) lermasken med nån olja, hur mycket tar du då, och har du tips på hur man ska tänka när man väljer olja?

    SvaraRadera
  2. Det brukar räcka med endast några droppar, max en halv tesked. Helt vanlig olivolja funkar utmärkt för en ekonomisk mask, annars tycker jag att man ska välja sin favoritolja för ansiktet, med eller utan eteriska oljor :)

    SvaraRadera
  3. Åhhh vilka härliga produkter. Nu står dem på min önskelista.

    SvaraRadera
  4. Har du testat lermasken, vad tyckte du om den? Jag är jättenyfiken på deras produkter. Tack för en fin och inspirerande blogg.

    SvaraRadera
  5. Hej Karin!
    Tack för den fina komplimangen :)

    Jag har endast hunnit testa lermasken en gång tidigare i höstas, den kändes jätteskön och inte uttorkande. Men nu i höst/vinter är det bäst att blanda med lite olja för alla lermasker har en lite uttorkande effekt, och se till att den aldrig torkar helt på huden.

    SvaraRadera