onsdag 31 augusti 2011

Fråga & Svar om Lavendelolja



Hej Ellinor!
Jag har tidigare fått ett tips av dig att man kan punktbehandla finnar med eterisk lavendelolja. Det har dröjt, men nu köpte jag nyligen min första lilla flaska. Härom veckan läste jag en kommentar från dig, att du inte använder någon deodorant, utan endast smörjer ett par droppar lavendelolja under armarna. Efter att jag läste det gör jag en egen variant; efter att jag applicerat min favorit-eko-deo (Urtekram deo chrystal utan parfym) smörjer jag in ett par droppar levendelolja.

Detta sammantaget gjorde mig jättenyfiken, dels på lavendeloljan i sig, men även eteriska oljor över lag. Kan du inte berätta lite mer om användning av eteriska oljor?  Tips på användningsområden, olika egenskaper, länkförslag? Jag har läst att man inte ska använda lavendeloljan outspädd, men det gör ju du om jag förstår dig rätt. Berätta gärna mer! För övrigt tycker jag att du gör ett kanonjobb med din blogg och du är en riktig inspiration för mig.
Kram
Hanna

Hej Hanna, 
Vad roligt att du såg min kommentar, det är sant att eteriska oljor aldrig ska användas outspädda på huden. Det är den rekommendationen som alltid ges, det är kraftfulla små droppar som lätt kan överdoseras och till allmänheten ger man denna rekommendation för att vara på den säkra sidan. Men sen finns det en hel spännande värld där eteriska oljor används flitigt invärtes i t.ex behandlingen av cancer, i många länder som Frankrike och Italien droppar man dem rent på tungan och används i maten för att behandla en massa sjukdomar. Visste du t.ex att eteriska oljor användes som desinfektionsmedel under andra världskriget? Men sen kom den syntetiska, petrokemiska eran och ersatte den tusenåriga kunskapen om dessa värdefulla droppar. Och se hur världen ser ut idag med alla allergier, hudsjukdomar och resistenta bakterier etc...

Men lavendeloljan är undantaget. Den kan man även använda outspädd på brännskador, för den är extremt lugnande. Så du kan lugnt fortsätta med att använda den ren som deodorant. Visst luktar man gott med den? Visst kan jag berätta mer om eteriska oljor på bloggen, det är ett otroligt intressant (och brett) ämne som jag själv håller på att läsa in mig lite mera på. 

Det är så roligt att höra att jag lyckas inspirera, det är tyvärr inte alltid inspirationen finns där att skriva om något intressant, det går lite upp och ner, men det är väldigt kul att blogga och något jag kommer att fortsätta med länge, det vet jag :)
Kramar från Ellinor



2 kommentarer:

  1. Hej! Det där med lavendel som deo låter som något jag vill prova. Var köper man eterisk olja, jag bor i Stockholm. Är det någon butik som är bättre på detta än någon annan? Vilka märken är att rekommendera?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Äkta eteriska oljor kan du hitta hos de flesta hälsokostaffärer, t.ex Hälsa för Alla säljer Crearomes oljor. På en del ställen kan man fortfarande hitta Primaveras eteriska oljor, men annars är det främst Crearome som butikerna verkar ta in. Kika in på deras hemsida www.crearome.se och leta på återförsäljare.

    Vill även tipsa om att Indiska har ett litet sortiment av e.o. De är dock inte ekologiska.

    Viktigt att tänka på är att det latinska namnet ska alltid stå för att vara säker på att det är en riktig eterisk olja, och man bör vara misstänksam när det heter "doftolja" och "aromaolja".

    SvaraRadera