tisdag 21 december 2010

Två riktigt bra volymschampon


Mitt tunna fina hår behöver alltid ett bra volymschampo, använder jag ett schampo som inte är gjort för fint hår så blir det alltid platt som pannkaka. Som tur är så är de flesta naturkosmetiska volymschampon riktigt bra, och jag blev inte besviken när jag först började använda de här två, och det är Logona Volume Honey Beer Shampoo och Sante Henna Volume Shampoo. Jag valde att recensera de samtidigt eftersom de är så pass lika, innehållsförteckningarna är nästan identiska och i princip det enda som skiljer dem åt är att Santes innehåller henna och Logona har extrakt av ringblomma i sitt. Men de luktar precis likadant och ser precis likadana ut både i konsistens och färg, och båda fördelar sig lika lätt i håret. 

INCI för Logona: Aqua (Water), Beer, Coco Glucoside, Alcohol*, Glycerin, Disodium Cocoyl Glutamate, Sodium Cocoyl Glutamate, Glyceryl Oleate, Sodium PCA, Mel (Honey), Calendula Officinalis Flower Extract*, Hydrolyzed Silk, Triticum Vulgare (Wheat) Bran Extract, Xanthan Gum, Parfum (Essential Oils), Limonene, Linalool, Citric Acid, Phytic Acid

INCI för Sante: Aqua (Water), Beer, Coco Glucoside, Alcohol*, Glycerin, Disodium Cocoyl Glutamate, Sodium Cocoyl Glutamate, Glyceryl Oleate, Sodium PCA, Xanthan Gum, Mel (Honey)*, Arginine, Triticum Vulgare (Wheat) Bran Extract, Lawsonia Inermis (Henna) Extract*, Indigofera Tinctoria Leaf Extract, Hydrolyzed Silk, Parfum (Essential Oils), Citric Acid, Phytic Acid, Limonene, Linalool

+ ger mycket volym och glans som håller i sig hela dagen. Torkar inte ut håret och jag behöver inte använda balsam efteråt. De löddrar bra och känns rätt så dryga. 
- doften är väl inte den roligaste, men heller inget jag direkt stör mig på. Luktar lite "manligt", vet inte om det är öldoften som tränger igenom. Förpackningarna vinner inte direkt något designpris...

Betyg: Logona får en klar 5:a och Sante 4,5 av 5. På något sätt blir mitt hår snäppet bättre av Logonas schampo, lite lite mjukare och lite lite fylligare än med Santes. Det här är två mycket skonsamma och prisvärda volymschampon! 

8 kommentarer:

  1. Låter lovande. Jag beställde samma schampo från Logona och Brilliant Jojoba från Sante.

    SvaraRadera
  2. Min syster köpte också Brilliant Jojoba från Bionaturel nu när jag senast beställde därifrån. Hon har supertjockt hår i masssor, vi fick tyvärr inte samma hårgener...Ska bli kul och höra sen vad du tycker om schampona:)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också Santes schampon väldigt mycket, Brilliant Jojoba är riktigt bra tycker jag. Sedan har jag också testat Velvet Rose men tycker att det är en aning uttorkande, i alla fall på mitt hår.

    SvaraRadera
  4. Toppen!
    Ännu mer för mig att prova!

    God Jul Ellinor!

    SvaraRadera
  5. Spännande med schampotips! Vill också önska dig en riktigt God Jul <3

    SvaraRadera
  6. Önskar också dig en underbar Jul Gabriela:)

    SvaraRadera
  7. Ja, visst är Santes hennashampoo toppen! Älskar det! Köpte det precis i present till min kompis, ska bli intressant att se hur hennes hår blir av det.
    Mitt hår blir fluffigt, blankt och mjukt, även utan balsam efteråt.
    Ska testa Logona nästa gång. :)

    SvaraRadera