lördag 11 december 2010

Fråga & Svar: Hjälp! forts.

Hej!
Nämen gud vad glad jag blev... vilken dröm att få ett så långt mail med hjälp och råd! Det uppskattas sååååå mycket! Jag börjar svara på det här med stressnivån. Jag är sedan augusti i år arbetslös, fast jag är samtidigt mammaledig. Vissa dagar klättrar jag på väggarna hemma och oroar mig för att inte ha ett jobb och vissa dagar njuter jag av den lediga tiden och tar det alldeles lugnt. Ofta kan jag märka att jag blir sämre när jag hamnar i en period av googlande och läsande om just hud och olika hudprodukter...det blir väl en inre stress över att inte veta varken ut eller in.


I fredags var sista dagen jag tog EMS-salvan. Det står på att den är helt naturlig men när jag googlade ingredienserna så tyckte jag där var lite konstiga, cetyl alkohol bla. Det stod att vissa av ingredienserna kunde ge upphov till allergi, kosmetikaakne och nässelutslag. Jag slutade använda den på studs... och eftersom jag inte ville ersätta den med någon annan kräm med fel ingredienser så har jag bara tvättat mig med Rosenseriens rengöring och sprayat på rosenvatten nu två kvällar. Det "kliiga" jag kände av ems-salvan- mjuk på ytan men torr under försvann direkt.


Jag äter kött 1-2 gånger i veckan, försöker äta fisk någon gång i månaden. Dricker mestadels sojadryck istället för mjölk. Jag har tagit Procomb hud i en månad, innan det tog jag pantontensyra och zink i tablettform. Socker/godis försöker jag äta sällan, äter mycket frukt och grönt... så jag misstänker att jag är för dålig på just fett! Ett tag tog jag en tesked ekologisk kallpressad linfröolja om dagen och innan det hade jag udos choice med omega 6 och 9 i flytande form. Men jag kan inte påstå att jag märkte så stor skillnad. Den "knaggliga" huden med plitor är mest i pannan och runt munnen, men även på kinderna och ut mot öronen. När det är som värst är det längst käkbenet och på halsen nedanför öronen. Ibland blir det stora knutor vid hårfästet i pannan och bak i nacken. Det kliar ibland vid ögonbrynen, som om jag blir extra torr där. Jag bytte till ekologiskt schampo för ungefär 2-3 månader sen (Faith in Nature). 


Jag funderade lite på Wise ett tag, ett märke som jag använde för ett par år sedan, men då var min hud så torr så den gav inte tillräckligt utan det stramade alltid trots serum och kräm.Nu känner jag att min hud är mer i balans vad gäller det feta/torra. Jag älskade ansiktsbehandlingarna där jag köpte produkterna (Hälsoinvest i Svarte). Men ofta reagerade jag efter ansiktsbehandlingar, både där och på andra ställen. De fick ofta tvätta bort maskerna som las eftersom jag blev illröd, nästan lila i huden ibland.

Har du något tips vad gäller oljorna- något speciellt företag? Jag har just nu Crearomes jojobaolja hemma för att ta bort mascaran med. Och även tips på vilka produkter/tillverkare som har nässla/nypon/phkalk?! Jag bor i Skåne, utanför Ystad... och jag vill gärna komma i kontakt med någon som har ekologisk hudvård häromkring om du vet någon!
Än en gång...stort tack för ditt svar och att du tog dig tid!
Mvh Cornelia


Hej igen Cornelia!

Stress är som sagt oftast huvudorsaken till många hudproblem, speciellt den stressen många har inom sig konstant, 24 timmar om dygnet. Stress är även mycket försurande för kroppen. Prova gärna olika avslappningsövningar och djupandningsövningar, var mycket ute i naturen och försök koppla bort dina problem så mycket det går. Jag vet att det kan vara jättesvårt, men hur vi tänker och känner påverkar i slutändan våran hud, den är spegel av allt det som försiggår inuti och omkring oss. 



Vad gäller ems-salvan så kan cetyl alkohol som är en fettalkohol (alltså ingen riktig alkohol som kan torka ut huden) vara både naturlig och syntetiskt framställd, den används som mjukgörare i krämer etc. Men eftersom din hud verkar må bättre utan den salvan så är det bäst att undvika den. Jag rekommenderar att du istället provar rent msm-pulver invärtes, som finns att köpa hos de flesta hälsokostaffärer. Det brukar vara väldigt effektivt för dem som har hudproblem. Nässla/nypon/kalk tar du varje morgon en stund innan frukost i ett glas vatten, eller osötad grapefruktjuice, då tas det upp snabbare. Undvik fruktjuicer som innehåller fruktsocker då det kan öka på och stimulera dina problem med orenheter. Samma sak gäller frukt (förutom päron, som inte påverkar blodsockret på samma sätt), ät hellre massor med grönsaker. En matsked av nässla och nypon är lagom och en tesked av kalken. I början kan det vara bra att äta lite mera kalk som en kur för att göra kroppen mindre sur, ta då 1 matsked varje dag ett par månader men helst inte mer för då kan det bli lite för jobbigt för kroppen. Det här tycker jag är jätteviktiga tillskott som alla bör ta. Kika in på www.phbalans.se



När du äter kött, försök välja ekologiskt. Fet fisk bör man egentligen äta cirka 3 gånger i veckan för att få i sig de fina omega3-fetterna, men ett mera miljövänligt och ekonomiskt alternativ är att äta kallpressad, ekologisk rapsolja. Ta 2 matskedar om dagen, en på morgonen och en på kvällen så fördelas det bra under dagen och ät lite nötter varje dag, då får du också i dig fina fetter. Mosa även gärna avokado och ha på smörgåsen varje dag. Linfröolja rekommenderar jag tyvärr inte då det är en torr, känslig olja som lätt härsknar för fort. Jag tror verkligen att du kan lindra dina besvär genom att äta få i dig mera av de här bra fetterna varje dag, huden behöver bli smörjd inifrån och inte bara utifrån för att må bra och kännas smidig. Vårat fettintag påverkar hormonerna som i sin tur har en inverkan på hur huden mår...

Problem med plitor och torrhet kring munnen är starkt sammankopplat med våra könshormoner och mage/tarm. Sen att du även ibland får plitor längs käkarna är typiska "hormonplitor" som är vanligare kring mens. Området under/bakom öronen och ner mot halsen hänger ihop med tjocktarmen. Då är det viktigt att man rör på sig ordentligt varje dag så att tarmarna även rör på sig och får jobba och att man har en bra bakterieflora som probiotika (Helhetshälsa har en jättebra som heter probioplex) och rikligt med ekologisk naturell youghurt (den fetare sorten) kan hjälpa till med. 


Vad gäller schampo så är nog faith in natures lite för starkt, de innehåller tyvärr uttorkande tensider (ammonium laureth sulphate och cocoamidopropyl betaine). Prova t.ex Logona eller Santes schampon istället, de är bland de mildaste som finns på marknaden. 


Crearome har jättebra oljor och stort utbud, och de finns ju rätt så lättillgängliga på de flesta hälsokostaffärer, det viktiga är att de är kallpressade och ekologiska. Jojoban är perfekt att ta bort smink med samt rengöra ansiktet och är en ultimat fuktgivare, både morgon och kväll. Massera in så pass mycket att huden riktigt mättas, är huden i stort behov av fett  och fukt "dricker" den lätt av den här oljan. Det är min absoluta favoritolja. Hos Crearome hittar du även nerolivatten, Dermanord har också ett jättefint ansiktsvatten som heter Neroli Freshener. Din hud tror jag skulle må jättebra av att bara smörjas med jojobaolja både morgon och kväll istället för kräm, men om det skulle kännas för "tunt" för din hud, speciellt nu i vinter, så använd även avokaooljan. Det var tråkigt och höra att du regarede på Wise produkter, de var nog för aktiverande för din hud. Det beror nog på vilken serie de använde på dig, den för alla hudtyper (utom känslig) är väldigt aktiverande och den skulle jag inte rekommendera för din hud som verkar väldigt känslig. 

Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon som jobbar med ekohudvård i Ystad, men i Malmö finns det två stora salonger som arbetar uteslutande med naturlig ekohudvård:
www.theorganicshop.se är en stor butik med en behandlingsdel. 
www.sinnesro.se är ett spa som använder sig utav ayurvediska Lakshmi. Det är fantastiska naturliga produkter och djupgående behandlingar, jag är själv utbildad i deras ansiksbehandlingar så jag vet att de är otroligt terapeutiska. Det är produkter som jag tror skulle kunna hjälpa din hud mycket. De använder även Dermanord och Möllevik, två andra jättebra märken med mycket verksamma produkter. 
Jag önskar dig ett stort lycka till med mina råd, och jag hoppas verkligen att du snart får en mera välmående hud. Hör av dig och berätta hur det går, och har du några mer frågor så skriv gärna till mig. 
Jag får önska dig en riktigt riktigt God Jul, Cornelia!
Varmaste hälsning
Ellinor


Hej!
Och än en gång stor tack för ditt engagemang! Jag tror starkt på placebo och bara att få ett sånt mail och få läsa igenom det gång på gång gör nog min hud snäppet finare! :)

Efter att ha läst din blogg plus förra mailet du skrev gick jag direkt o köpte ekologisk mild nat. youghurt och äter några gånger om dagen som mellanmål med valnötter ovanpå! Och avocado också, trots att de inte hade några ekologiska i affären just nu. Jag köpte dessutom eko linfröolja igår, dock inte så stor flaska så jag ska använda upp det först innan jag fortsätter på min eko rapsolja som jag köpte nu ikväll. Min sambo tar spirulinapluver varje dag men jag klarar tyvärr inte av smaken, annars kanske det vore något bra...Lactiplus hade jag redan hemma så jag började knapra direkt. Nu använder jag rosenvatten tills min leverans av apelsin/nerolivatten kommer till mig. De andra tillskotten ska jag läsa på om och med all sannolikhet beställa i helgen.
 

Jag har en till fråga till dig innan jag ska sluta tänka så mycket på huden... Den jojobaoljan jag har är från Crearome, det står ekologiska ingredienser på flaskan, men på Crearomes hemsida ser jag att det står eko på etiketten på vissa bilder. Är det inte samma att ha en med ekologiska ingredienser som att ha en som är märkt eko? Det är svårt att uttrycka hur himla glad jag blivit av dina mail och att få alla de här tipsen! Men så himla oerhört stort tack!!!!!!!
Mvh Cornelia


Hej igen!
Vad roligt och höra att du redan har satt igång med att göra lite förändringar, jag är så glad över att jag kan hjälpa till! Bara en liten grej som jag vill tillägga angående kosten, nämligen att du ser till att du får i dig tillräckligt med protein som är en mycket viktig byggsten för en hälsosam hud. Ägg och fisk är väldigt bra proteinkällor, samt bönor och linser.

Vad gäller Crearomes olja så är eko bara en förkortning för ekologisk. Sen vill jag tipsa om ett nytt svenskt märke som heter W Lifestyle Organics www.wlifestyleorganics.se som säljer mycket fina hydrolater och oljor, deras Sensitiveserie tror jag skulle passa din hud mycket bra. Ansiksvattnet ur den serien innehåller neroli- och kamomillvatten och de har också en fin ekologisk jojobaolja.
Varmaste hälsning
Ellinor

6 kommentarer:

  1. Tips; gör en smoothie med frysta hallon, banan, honung och naturell yoghurt - plus några teskedar spirulina. Färgen blir lite hulkenvarning på, men den smak du förmodligen reagerar på försvinner i och med kylan och syran från hallonen - så får jag i mig det! Och när jag vill att barnen ska äta avocado mixar jag hallon, vaniljyoghurt, vaniljsoyamjölk och avocado och kallar det milkshake:-))

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips Elena, tack! Jag brukar ha svårt för avokado, och på det här sättet borde jag lättare kunna pina i mig det:)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ännu en fråga till min nuvarande husgud Ellinor :) Jag kände mig lite torr ibland trots jojobaolja så jag köpte en avocadoolja och nu efter två dagar så känns det superbra med den. Min fråga är nu om jag fått tag i rätt sort? ag har Crearomes gröna kallpressade avocadoolja. Jag har sett att det finns färglös också därför undrar jag.

    Mvh Cornelia

    SvaraRadera
  4. Hej Cornelia!
    Vad gulligt. Hoppas jag snart blir naturkosmetikens Martha Stewart;)
    Ja jojobaoljan räcker inte alltid till och då är avokadooljan super! Färglösa oljor är alltid raffinerade, så du har fått tag på rätt olja. De ska alltid vara kallpressade (och helst ekologiska), och avokadooljan har den där underbara gröna färgen bevarad när den är kallpressad.
    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag hittade nyss din sida, den är jättefin! Precis vad jag letade efter med tips och tricks för mer naturlig skönhetsvård.
    Jag inser att frågan ställdes för ganska länge sedan, men om någon med liknande problem läser det här (eller Cornelia :-) för den delen) så vill jag tipsa om lite mer ang kosten. Jag har själv haft liknande problem med kvisslor osv, och för mig klarnade huden först när jag började undvika gluten. Jag insåg inte att det påverkade mig innan jag tog bort det ur min kost! En sida som hjälpt mig jättemycket (om jag får lov att göra reklam -jag lovar att jag inte jobbar för dem haha!) är marksdailyapple.com. Där kopplar de "primal" näringslära med forskning och uppmanar till att själv experimentera med vad som passar dig och din livsstil istället för att vara superstict "paleo" enligt någon annans direktiv. Hoppas det går bättre för dig Cornelia! Och STORT tack Ellinor för allt jobb du måste ha lagt ner på bloggen!

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt fina tips Emma och att du delar med dig om vad som har hjälpt dig i detta problem som tyvärr drabbar många idag. Allt som stör mage/tarm (den "inre" huden) påverkar i sin tur huden, och i ditt fall var det gluten som var boven. För många är det även laktos.

    Välkommen hit :)
    Varmaste hälsning från Ellinor

    SvaraRadera