måndag 27 december 2010

Fråga & Svar: Hudens behov av fukt


Hej!
Nyligen var jag hos en duktig hudterapeut som använde sig av Dermanords underbara produkter. Huruvida hon är "ekologisk" i övrigt vet jag inte. Vi pratade om ansiktsolja kontra ansiktskräm och om man måste ha båda. Som jag förstod det av henne bör man egentligen använda någon form av produkt som innehåller vatten (helst aqua purificata) för att tillföra huden fukt. Jag har mer och mer övergått till bara olja och salva, särskilt på vintern då jag alltid trott att vatten inte är bra att använda på huden då. Jag tänker mig att fukten kommer inifrån och att olja både återfetter huden och ser till så att huden får behålla fukten. Är kräm ett måste i längden för att huden skall få den fukt den behöver?

Vad tycker du? Hur skall jag resonera? 
Julhälsningar Ingrid


Hej Ingrid!

Jag tycker inte alls att man måste använda en ansiktskräm för att ge huden tillräckligt med fukt. Fukten i huden kan man lätt påverka genom att dricka tillräckligt med vatten och se till att man inte torkar ut huden inifrån med att dricka för mycket alkohol eller vätskedrivande kaffe och svart te. Och sen att man ser till att få i sig fina fetter som smörjer huden inifrån, som nötter, fet fisk, avokado etc. Och man kan kan ha en välmående och perfekt återfuktad hud genom att endast använda sig av fina vegetabiliska oljor. Det bästa knepet att behålla hudens fukt, speciellt nu på vintern är det jätteviktigt, och det är att inte tvätta ansiktet på morgonen. Man fuktar bara ansiktet med lite ansiktsvatten och smörjer sedan med ansiktsolja eller en fetare, skyddande kräm. Många föredrar att använda kräm för att det går in fortare i huden, men har man riktigt torr hud kan det vara värt att använda en vattenfri kräm på vintern eller en balm eller salva som är speciellt anpassad för ansiktet. Det är lite av en smaksak, om man vill använda endast olja eller endast kräm eller om man väljer att blanda båda. En del upplever att endast olja inte räcker till och då tycker jag självklart att man även ska ha en kräm. Men sen beror det också mycket på om man använder rätt olja, generellt så kräver huden fetare oljor på vintern och tunnare, "torrare" oljor på sommaren. Själv har jag gått över helt till att endast använda olja både morgon och kväll, och min hud har aldrig mått bättre! Jag använder mycket jojobaolja som är en perfekt fuktgivare. Jättebra oljor för alla huduttryck så här på vintern är lite fetare som avokado, sheasmörsolja och olivolja. Vetegroddsolja är den bästa oljan för riktigt torr hud och har en unik förmåga att öka hudens fukt på djupet och lappa igen skadad hud. På sommaren passar en olja med jojoba som bas jättebra, gärna blandad med lite torrare oljor som nyponfrö eller havtornsolja, oljor som även ger en fin, varm färg till ansiktet! 

Varma Jul och Nyårshälsningar

Ellinor

2 kommentarer:

  1. Du är duktig och så engagerad, gissar att du är en fantastisk hudvårdsterapeut även i "face-to-face" möten med dina kunder!!! Hoppas du får ett härligt och framgångsrikt 2011!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina, värmande ord:)
    Önskar dig ett strålande 2011!

    SvaraRadera