fredag 17 december 2010

Fråga & Svar: Alkohol i hudvård


Jag fick en fråga från Jenny angående alkohol i naturkosmetik:

Hej hej!
Läste precis dina inlägg om råd till Cornelia. Du verkar jätteduktig måste jag säga, och bra på att förklara:). Jag funderar över lite saker som jag tänkte jag kanske kan få bolla med dig (utan att skriva romaner i kommentarsfälten på bloggen ;) ).

Det här med alkohol i hudvård har jag funderat mycket över det senaste. Vissa säger att det torkar ut, vissa inte. Läser man t.ex. på Skin Deep så får ju alkohol ganska dåligt "betyg". Det  knepiga är att även personer som verkar riktigt insatta säger olika. Jag har förstått att tyska tillverkare är väldigt förtjusta i att använda alkohol bl.a. som konserveringsmedel i produkterna. På sätt och vis tycker jag det låter logiskt ur ett naturligt perspektiv eftersom det faktiskt är naturligt, men inte ur ett vårdande perspektiv. Alkohol ÄR ju uttorkande och jag förstår liksom inte hur den inte skulle vara det bara för att den kommer från t.ex. säd.

Har aldrig själv känt mig uttorkad av t.ex. Weledas eller Dr.Hauschkas krämer och ansiktsvatten, men rengöringskrämen från Hauschka kändes skarp och irriterande. Inte att jag kände mig irriterad efteråt, mer under tiden jag "pressade" in den. Kanske hade jag en känslig period eller att den bara var väldigt "aktiv"? Jag gillade ändå resultatet av kombinationen rengöringsmjölk + rengöringskräm. Tror aldrig att huden sett finare ut direkt efter rengöring. Vet ju att du är ett stort fan av Dr.Hauschka och att du verkar ha bra erfarenhet inom tysk naturkosmetik, så vill du bidra med lite info och tankar vore jag supertacksam!
Många kramar!
Jenny

Hej Jenny!
Tack för dina värmande ord, det är så kul att få positiv respons!

Jag önskar att jag hade ett rakt svar till dig huruvida alkohol är uttorkande eller inte. Inom den äkta naturkosmetiken använder man sig i alla fall aldrig av syntetisk, industriell (och alltid uttorkande) alkohol som man hittar i många konventionella hudvårdsprodukter, utan bara ren drickalkohol. Ofta kommer den från ekologiskt odlade grödor som anses vara det bästa, som t.ex Dr.Hauschka använder i sina produkter. Den används för att konservera produkten och för att den ska gå snabbare in i huden, och spelar ofta en mycket viktig roll för att få ut olika växtutdrag och för att de ska transporteras djupare ner i huden. 

Min egen personliga uppfattning är att alkohol inte torkar ut huden. Ett bra exempel på detta är Dr.Hauschkas foundation som jag har använt i princip varje dag i tre år. Den innehåller relativt mycket alkohol men också mycket fina fetter, och jag har aldrig känt att min hud på något sätt skulle vara uttorkad av den. Och min hud är ganska tunn och känslig. Att du reagerade på Hauschkas rengöringskräm kan bero på att du kanske använde den lite för länge, har man lite känslig hy kortar man ner tiden man pressar in den, prova med max 30 sekunder. Har man riktigt känslig hy bör man avstå från den helt, eftersom den är rätt så aktiverande. 

Många naturkosmetiska märken väljer ju att använda sig utav syntetiska konserveringsmedel, som t.ex phenoxyethanol, för att de anser att alkohol kan torka ut i längden. Wise vet jag avstår från alkohol av just den anledningen. Men sen så har vi som sagt de tyska märkena som ofta har en förkärlek för alkohol, och de anser att det inte torkar ut huden. Många använder sig av fel och för "tunna" produkter för deras hud, och innehåller de alkohol så drar många lätt slutsatsen att det är den som är uttorkande fastän så inte är fallet utan de behöver egentligen fetare produkter. Som med det mesta tror jag att man får prova sig fram och känna vad som är bäst för en själv. Vi är alla så olika, en del är hyperkänsliga och reagerar på det mesta och andra har en stark robust hud som aldrig blir känslig eller reagerar på olika produkter och ingredienser. 
Kram

Ellinor

Hej Ellinor!
Tack för att du delar med dig av dina tankar. Jag upplever som sagt inte heller att alkoholen torkar ut i t.ex. Dr.Hauschkas produkter. Kanske det också kan bero på vilka erfarenheter de tillverkare som använder alkohol har. Hauschka har ju ändå många år på nacken och vet förhoppningsvis vad de sysslar med när det gäller konservering. Personligen ser jag mycket hellre alkohol som konserveringsmedel än t.ex. phenoxyethanol och andra syntetiska ämnen.
Kram Jenny

Hej igen Jenny!
Ja jag föredrar också alkohol framför syntetiska konserveringsmedel, det är ju ändå något som huden och kroppen lätt kan bryta ner.
Varmaste
Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar