fredag 12 november 2010

Ayurvediska ansiktsbehandlingar

Lakshmi logo

Jag kom nyss hem från en hektisk men otroligt rolig dag på Allt för Hälsan-mässan i Älvsjö. Självklart blir det rapportering från mässan med bilder, filmer och annat smått och gott inom kort!


Imorgon ser jag fram emot ännu en hektisk dag. Då ska jag nämligen lära mig något så spännande som ayurvediska ansiktsbehandlingar med det italienska, ekologiska hudvårdsmärket Lakshmi hos Ing-Marie på Riddarkliniken i Stockholm. Hela 4 behandlingar ska vi lära oss på 8 timmar. Det kan man kalla intensivkurs!


Lakshmis skönhetsfilosofi baseras på en urgammal visdom om ayurveda, aromaterapi och phytoterapi samt ljudets, färgernas, dofternas, smakernas, rörelsernas och beröringens inverkan på människan. Med hjälp av dessa hörnstenar erbjuder Lakshmi produkter, behandlingar och individuella råd för en sundare livsstil som samverkar till att skapa både fysiskt och mentalt välbefinnande.




Lakshmis principer:
-100 % Vegetabiliska
-Fria från syntetiska konserveringsmedel
-Ekologiskt certifierade produkter
-En serie för varje hudtyp
-Har liposomer som bas i alla krämer
-Produkterna är fria från mineraloljor
-Innehåller inga syntetiska färgämnen
-Kallpressade basoljor
-Extrakt med "helheten" från naturen, BIOSOMER
-Varorna är datumstämplade
-Inte testade på djur
-Är emot genmanipulation
-Fair trade - med vördnad för människor, djur o natur
-Liten klimatpåverkan - lågenergitillverkade
-Miljövänligt emballage
-Tillverkade med glädje
-Är fria från döda djurrester
-Tillverkade med inspiration från urgammal visdom från ayurveda och med vördnad för djur, människa och natur.



Här kan ni se ett litet smakprov på Lakshmis fantastiska behandlingar. Den här videon har nog några år på nacken, för produkterna har numera en uppdaterad och mycket snyggare design!


Imorgon kommer jag bland annat få lära mig en speciell ögonbehandling med den här fina serien bestående utav produkter som är speciellt utvecklade för den tunna huden runt ögonen. 

5 kommentarer:

  1. Oj, vad spännande att höra! Gick förbi deras monter, men lyckades aldrig få kontakt med någon av personalen, så nyfikenheten stoppades undan... Men nu blev jag nyfiken igen, speciellt på behandlingarna - hoppas du får en inspirerande dag på Riddarkliniken och vill berätta om det på bloggen sen:-))!

    SvaraRadera
  2. Just nu jobbar bara Ing-Marie på heltid på Riddarkliniken, och Agneta som är massör brukar vara där några dagar i månaden. Så det var nog därför du inte fick just någon kontakt när du gick dit...
    Lakshmis behandlingar är helt fantastiska, och Ing-Marie har jobbat med dem i flera år och hon är otroligt duktig och kunnig inom märket och ayurveda.

    SvaraRadera
  3. Ayur-veda gillar jag och är hyfsat kunnig i. Jag har haft bra hjälp av den främst från veda-lila. Hudvården har jag faktiskt aldrig testat så det blir kul att få veta mer om den. Gärna om du kan berätta vad som skiljer den från annan naturkosmetik. Roligt att du får lära dig behandlingarna.

    SvaraRadera
  4. Ayurveda vill jag gärna lära mig mer om och gå kurser i.
    Om man går på Lakshmibehandlingar så gör man alltid en ayurvedisk analys av kroppen och huden först för att se vilken dosha man tillhör och vilka obalanser man eventuellt har. Lakshmi är ett helhetskoncept med hudvård, kosttillskott, téer, eteriska oljor och musik och man kan även använda sig utav olika färger på handdukarna och ljuset i rummet i behandlingarna för att balansera doshorna. Om du provar hudvården kommer du att märka att den är väldigt terapeutisk, de jobbar mycket med eteriska oljor och de är själva kärnan i alla deras produkter. Dofterna berör en på alla plan, inte bara huden. Den skiljer sig från "vanlig" naturkosmetik eftersom den är ensam i sitt slag på marknaden. Jag är helt fascinerad av detta märke och jag blev väldigt berörd av dofterna när vi behandlade varandra på kursen. Sen blev man också len som en barnrumpa i ansiktet!

    SvaraRadera
  5. Jag är en Pitta och när jag fick veta det och ändrade lite av min kost därefter och tog till mig andra livsråd så blev det stor skillnad i mitt liv.

    SvaraRadera