onsdag 10 november 2010

Örtschampo med tea tree från Essential Care-Recension


Tea Tree & Herb Shampoo från brittiska Essential Care vann jag i somras genom beautybloggen Naturligt Snygg, och det var första gången jag fick prova en produkt från det här märket. Med i vinstpaketet fanns även en helt underbar kroppsolja som finns recenserad här, så jag hade höga förväntningar på att det här schampot skulle passa mitt hår som är tunt och flygigt. Schampot finns att köpa i bl.a denna svenska webshop för cirka 180 kr för en flaska på 200 ml. 

Så här står det om schampot på Ekohygiens hemsida, som är importör av Essential Care i Sverige:

Tack vare sin milda formula är Tea Tree & Herb Shampoo extra bra som mjällschampo och verkar normaliserande på torr och irriterad hårbotten. Schampot befrämjar frisk hårväxt och de naturliga, ekologiska örterna och oljorna i samverkan med att shampot inte innehåller några skarpa ingredienser, medför att du efter några veckors användning inte behöver något extra balsam efter schamponeringen. pH-balanserat. Vegansk. 200 ml

Tillverkas av:
- En mycket mild rengörande ingrediens (från sockerstärkelse) som ett hudvänligt alternativ till skarpa sulfater som tex. Sodium Laureth Sulfat
- Ekologisk kokosolja (återfuktande och vårdande)
- Ekologisk aloe vera och andra ekologiska och biodynamiska örter som stimulerar till frisk hårväxt, ger naturlig glans och mjukhet och normaliserar torr och irriterad hårbotten
- ekologisk tea treeolja

INCI: aqua, aloe barbadensis juice*, coco glucoside, cocos nucifera (coconut) oil*, urtica dioica (nettle)*, equisetum arvense (horsetail)*, lecithin, rosmarinus officinalis (rosemary)*, melaleuca alternifolia (tea tree) oil*, xanthan gum, levulinic acid, citric acid. *Organically grown/produced (min. 70% organic - and 100% natural ingredients) 
+ praktisk pumpflaska. Löddrar bra och ger håret mycket volym. Stort plus för att det innehåller hög andel ekologiska ingredienser. 


- doftar starkt av tea tree, vilket inte direkt är min favoritdoft...Håret känns torrt efter tvätt, balsam är ett måste och jag brukar aldrig behöva använda balsam. 


Betyg: 1,5 av 5 möjliga. Tyvärr ett riktigt bottennapp för mig, jag blir nästan illamående av doften. 

2 kommentarer:

  1. Har du läst min recension av Bentleys duschgele med Tea Tree? ;)Vi gillar inte den doften!

    SvaraRadera
  2. Tea Tree tar lätt över doftmässigt, plus att det torkar ut i för stora mängder. Konstigt att de stoppar det i ett schampo för just torrt hår...
    Det är nog den enda eteriska oljan som jag inte tycker om att känna lukten av!

    SvaraRadera