onsdag 3 november 2010

Fint rouge från Sante



Tyska Sante uppdaterade sin makeupserie för ett tag sedan med nya recept och nya förpackningar. Nu har man satsat på frostade, genomskinliga förpackningar med lite tyngd  istället för lätta metallförpackningar. Min första naturkosmetiska mascara jag använde för några år sedan var från Sante och den var jag inte alls nöjd med, men jag hade höga förväntningar på deras nya makeupserie. Jag köpte det här rouget från den fantastiska tyska webshopen BioNaturel som jag skrev om tidigare i det här inlägget. Jag har ännu inte hittat någon svensk webshop som säljer det här rouget, men på BioNaturel kostade det 10,70 Euro för generösa 6,5 gram. Rouget finns i tre nyanser, på bilden ser ni nummer 02, Silky Mallow. 
Alla Santes produkter är certifierade av BDIH

+ Underbar doft, som en blandning av söta körsbär och vanilj! Jättefin varm, matt nyans, en perfekt blandning av rosa, aprikos och lite bruna toner. Sitter hela dagen om jag grundat med foundation. Snygg förpackning och bra pris!

- Lite svår att få ur dosan, man får virvla runt rougeborsten ett bra tag för att man ska få upp tillräckligt med rouge. 

Betyg: 4,0 av 5 möjliga. Att det är svårt att få ur dosan drar ner betyget. 

6 kommentarer:

  1. Ser väldigt fint ut. Men vet du hur det egentligen är med talc i produkter? Så här står det på Skin Deep:

    "Talc is a powdered native, hydrous magnesium silicate sometimes containing a small portion of aluminum silicate. Talc can be contaminated with asbestos fibers, posing risks for respiratory toxicity and cancer. Studies by the National Toxicology Panel demonstrated that cosmetic-grade talc free of asbestos is a form of magnesium silicate that also can be toxic and carcinogenic."

    Lite fundersam blir man ju.

    SvaraRadera
  2. I princip alla naturkosmetiska märken använder sig utav talk i sina rouge, puder, ögonskuggor etc. De enda jag vet som avstår från det är Nvey Eco och 100% Pure. De använder sig istället av majsstärkelse respektive risstärkelse som anses vara ett säkrare alternativ. Dr.Hauschka avstår från talk i löspudret och kroppspudret, då det kan flyga runt och lättare komma ner i våra lungor. I en pressad produkt som i ett rouge anses det vara tryggare då det är bundet tillsammans med fetter. Köper man en produkt som är ekologiskt certifierad av t.ex BDIH eller Natrue så måste talket som används vara fritt från asbest.

    Det är svårt att veta vilken fot man ska stå på, det kommer ju hela tiden nya forskingsrapporter och ena stunden är talk cancerframkallande och sen är det helt plötsligt inte det. Jag avstår i alla fall från löspuder som innehåller talk.

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade också på innehållet och talk.

    Men din beskrivning av doften låter ju helt oemotståndligt.

    SvaraRadera
  4. Hmm..lurigt. Tack för bra info i alla fall :)

    SvaraRadera
  5. Talc får mig att rygga tillbaka lite, är det inte väldigt portilltäppande?
    Men annars lät det ju som ett riktigt bra rouge.

    SvaraRadera
  6. En del anser att det är portilltäppande, andra inte. Min personliga erfarenhet är att det inte täpper till porerna, jag märker ingen skillnad om jag använder t.ex Nvey Ecos smink som inte använder talk mot smink som har talk i sig som t.ex Dr.Hauschka.

    SvaraRadera