fredag 5 november 2010

Supertips för torr hy


Ett ypperligt sätt att bevara hudens fukt är att alltid smörja ett tunt lager vegetabilisk olja på huden innan dusch, bad och rengöring av ansiktet. Välj en ekologisk kallpressad basolja, t. ex mandel-, jojoba-, sesam-, oliv- eller sheasmörsolja. Fukta alltid huden först med lite ljummet vatten så blir den mera mottaglig och "öppnar" sig. Olja in huden och tvätta dig sedan som vanligt med din duschcreme eller ansiktsrengöring. 

Jag rekommenderar alla att rengöra sin hud på det här sättet på vintern, den torra luften vi har här i Sverige stjäl otroligt mycket fukt. Den här metoden är ovärderlig för en torr hy som har en rubbad fett- och fuktbalans, och alla som har hudproblem som eksem och psoriasis bör rengöra sin hud på det här sättet. 

4 kommentarer:

  1. Åh, det ska jag delge min man som bara i kontakt med vatten under vintertid kan få flammade röda eksem i ansiktet.

    Det kan ju faktiskt vara lösningen - för att slippa dem. Smörjer han in sig direkt så går de ned efter ett tag, men det vore grymt att slippa dem helt.

    Jag visste ju detta om att smörja sig med olja innan dusch, men hade glömt bort det - så tack för påminnelse!

    Ha en underbar helg!

    SvaraRadera
  2. Hoppas din man slipper problem med eksem i vinter.
    Den här metoden brukar rädda min hud från att kännas torr och stram på vintern...

    Ha en fin helg du med!

    SvaraRadera
  3. Superbra tips! Köpte en sprayflaska med olivolja förra vintern, förenklade hela proceduren! Brukar t om smörja in hårbotten före schamponering eller bad.

    SvaraRadera
  4. Sprayflaska verkar ju jättesmart, jag står alltid och häller direkt ur min 750-millilitersflaska med olivolja och bara hoppas att den inte ska ramla ur mina oljiga händer och rakt ner i golvet:)
    Vill då gärna hitta en glasflaska med spraypump, plast känns inte så miljövänligt...kanske en sån som man sprayar stekpannor med kan funka?

    SvaraRadera