lördag 1 januari 2011

Nytt år - Nytt ansikte!


Eller njae...det kanske inte riktigt stämmer. Men efter mycket god mat och skumpa så kan även ansiktet behöva skämmas bort lite. Så efter rengöringen ikväll tänkte jag peela lite lätt med en florsockerpeeling, jag lyxar till det lite genom att blanda Simsalabim Facial Oil från W Lifestyle Organics med lite florsocker. Oljan innehåller mycket nyponfröolja som är helt fantastisk på att ge huden ett litet lyft. Annars brukar jag använda den lite mer ekonomiska olivoljan. Viktigt att komma ihåg när man använder en florsockerpeeling är att applicera den på torr hud för annars löses sockret upp direkt av vattnet och då gör den inte mycket nytta. När man har peelat lite lätt i cirka 30 sekunder (helst inte mer för att inte skada huden, vi vill bara få bort de döda hudcellerna) så tvättar man bort den med en cellulosasvamp eller handduk.  
Sen är det dags för en av mina favoritmasker. Jag älskar alla Dr.Hauschkas masker för de är så krämiga och vårdande, nu har jag ett prov på Firming Mask eller Ansiktsmask Ros som den också kallas så då blir det den jag använder för kvällens lilla ansiktsbehandling. Den doftar underbart och man ser verkligen skillnaden i huden efter att man har tvättat bort den.  
Något som jag tycker är jätteviktigt när man lägger en ansiktsmask det är att verkligen lägga sig ner och njuta i 15-20 min medan den verkar. Springer man runt och fixar och donar så får man inte lika fint resultat av masken. Lägg gärna gurkskivor på ögonen och lyssna på lite härlig, lugn musik! 
Efter masken är nog huden så mättad med både fett och fukt så jag behöver kanske inte smörja med olja. Men känner jag att det behövs så blir det någon till droppe av den härliga Simsalabim-oljan!

3 kommentarer:

  1. Florsockerpeeling lät intressant jag får nog ta och pröva det någon dag. :)
    Jag har brukat använda socker blandat med olivolja men för ansiktet känns det lite för rivigt och inte så skonsamt.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Ska provas i eftermiddag :)

    SvaraRadera
  3. Idag lyckades jag tappa min kära Simsalabim-olja i golvet, den öppnades på mitten och all olja rann ut...buhu:(
    Men nu luktar golvet jättegott!

    Elisabeth: nej socker är inte direkt att rekommendera för ansiktet, men florsocker är helt fantastiskt som peeling!

    SvaraRadera