måndag 24 januari 2011

Fråga & Svar: Mogen hy och Anti-age

Hej Ellinor!
Jag måste tacka för en alldeles underbar blogg, är så glad att jag hittade den. Massor med tips som jag tar till mig och också funderar och undrar över. Du skriver mycket om att man ska låta bli att tvätta sig på morgonen och börja med ansiktsvatten och sedan lägga på olja eller creme. Men om man har en nattkräm? Blir det inte så det liksom gror igen i huden då?

Snälla Ellinor skulle inte du vilja skriva lite om mogen hy och anti-age produkter? Jag skulle bli överlycklig, är själv en 53 årig kvinna med otroligt torr hy (jobbar som sjuksköterska och sjukhusluft är extremt torr att arbeta i). Jag är ganska skrynklig redan och har dessutom pormaskar i T-zonen. Traditionella s.k anti-age produkter innehåller alla möjliga konstiga tillsatser jag känner mig skeptisk till. Vill väldigt gärna hitta rena fina ekologiska produkter som passar någon som mig. Får jag fråga om du har någon erfarenhet av 100% Pures produkter? Jag har kikat på dem och de verkar fullproppade med antioxidanter och nyttigheter men jag är osäker fortfarande.
Annika

Hej Annika!

Jag blir så glad över att du tycker om min blogg, det värmer verkligen ska du veta. Det är sant att jag rekommenderar att man inte bör tvätta huden på morgonen. De enda som egentligen bör tvätta huden på morgonen är de som har acne. Under natten bildas nämligen ett mycket viktigt skydd som hjälper huden att behålla sin fukt och som faktiskt är en del av kroppens immunförsvar. Och speciellt en torr, mogen hy behöver behålla allt det lilla fett den producerar. Även många som upplever att de har fet, oren hy blir bättre då de slutar tvätta huden på morgonen. Så spreja eller badda med ansiktsvatten på morgonen, och massera sedan varsamt in olja eller creme eller både och. Där får du prova dig fram med vad som känns bäst för just din hud, men eftersom du beskriver din hud som extremt torr så kan det passa bra med lite olja under en dagcreme. På kvällen förespråkar jag olja, för det har huden lättare att ta upp än en creme. Traditionella, petrokemiska anti-age produkter innehåller ofta en uppsjö av ämnen och kemikalier som idag är kända för att faktiskt öka på åldrandet!! 


Vetegroddsolja är drottningen av alla oljor när man vill få bukt med en hud som är uttorkad både på djupet och på ytan. Stryk på den innan du rengör ansiktet på kvällen, ha den under ansiktsmask och smörj gärna huden med den både morgon och kväll. Se bara till att den är ekologisk och kallpressad. Vetegrodden är också en fin anti-aging olja och stramar upp. Att använda en näringsrik, lite fetare ansiktsmask 1-3 gånger i veckan kan även "kicka igång" en torr hud. Och det finns en hel uppsjö av naturkosmetiska märken som du skulle kunna prova, köp då serier som är riktade till mogen hy, som är fullproppade med härliga vegetabiliska oljor och fetter som förser din hud med rikligt med nyttiga vitaminer och fettsyror och som samtidigt stramar upp och ger huden ett lyft. Som ansiktsvatten är t.ex rosenhydrolat fantastiskt på mogen hy. 100% Pures produkter innehåller rikligt med vitaminer och antioxidanter, det kan nog vara ett bra märke för dig att börja prova. Titta annars gärna i min länklista över äkta naturkosmetik, du kan alltid kontakta olika företag och få prover. Det är ett utmärkt sätt att få bekanta sig med nya märken och få en känsla för produkterna innan man köper fullstorlekar. Sen är det bra att du skyddar din hud med en foundation, speciellt eftersom du jobbar på ett sjukhus med torr luft och strålning från all apparatur. 


Se även till att få i dig bra fetter, ät avokado, nötter, fet fisk, rapsolja. Och ät rikligt med grönsaker och bär. Och att motionera regelbundet så att huden får svettas ordentligt hjälper ofta dem med riktigt torr hud. Ät fänkålsfrön och drick salviate, det stöder östrogenet i kroppen och verkar för en smidigare hud. Du kan även prova gurkörtsolja för att få i dig den viktiga fettsyran GLA (gammalinolensyra) som också stöder hormonerna och i sin tur huden. Så det finns otroligt mycket man kan göra för huden inifrån! 
Hoppas du snart får en mera mjuk och smidig hud, kom bara ihåg att ha tålamod för det kan ta tid. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor och funderingar!
Varmaste hälsning
Ellinor


Hej!
Åh vad glad jag blev för ditt långa utförliga svar. Vetegroddsolja ska införskaffas och det där med foundation har jag aldrig tänkt på som skyddande. Jag har mer tänkt på det som något som kan täppa igen porer och göra så huden inte andas. Nu får jag tänka om.
En mycket glad Annika


Syntetiskt, konventionellt smink som är fullproppade med siliconer och mineralolja är portilltäppande och hindrar huden från att andas, men naturkosmetiskt smink innehåller istället vegetabiliska fetter som huden känner igen och som den gillar och behöver. Så en bra foundation tror jag verkligen kan hjälpa dig till en smidigare hud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar