söndag 9 januari 2011

Fråga & Svar: Funderingar kring hudvård forts.


Tack för ditt långa svar! Det känns helt fantastiskt att mötas av ett sådant engagemang! Jag provade ditt tips på ansiktsmask men undrar lite över proportionerna, eller spelar det kanske inte så stor roll hur mycket man tar av de olika ingredienserna? Samma fråga gäller peelingen-jag lyckades bara röra ihop små klumpar.

Jag har börjat använda nästan bara olja, oljerengöring från Nea of Sweden, och som mjukgörare Luxsits serum eller bara ren jojobaolja, av vilka den senare faktiskt är det som känns bäst. Är det stor skillnad på olika oljor? Hur vet jag vilka som är av god kvalitet? Jag funderar lite på vetegroddsolja, har jag förstått det rätt att den kan "läka" små ärr, tex efter finnar och utslag? Var hittar jag sådan olja, till ett vettigt pris? 

Hur som helst, flitigt användande av olja alltså, och jag tycker huden känns bättre återfuktad, pannan är inte alla särskiltfet på mornarna. Jag besväras fortfarande av oren hud, mycket utslag och lite finnar i de zoner jag nämnt tidigare, men huden känns ändå bättre i stort. Och torra partier har jag inga, och så har det aldrig varit förut under vintern! Foundation från Envy Eco är inköpt. Känns ovant för mig, som aldrig använt foundation, men det är säkert en vanesak.

Jag tar även till mig dina kostråd och även om jag nästan alltid äter bra, hemlagad mat, finns det så klart massor att förändra och förbättra där. Ska prova nässla/nypon/kalk som du rekommenderar, och även probiotika. Och sen ska jag se tiden an, och hoppas att de problem jag haft nu mest varit relaterade till hudens omställning till naturliga produkter och att bättre bränsle och mer motion motar dem ur vägen! 

Tack igen snälla Ellinor för ditt vänliga svar! Jag önskar dig ett fint 2011 och jag hoppas att du fortsätter med din blogg!
Mina varmaste hälsningar

Vad gäller ansiktsmask så stämmer det att proportionerna inte är så jätteviktiga. Men jag brukar starta med ca en matsked kesella, och sen ca 1/2 tesked olja och 1 tesked honung. Och blir det över så kan man ju alltid skämma bort händerna med en liten fuktkick! Ska du bara göra peeling till ansiktet så brukar en tesked olja räcka, och sen fyller man på med lite florsocker tills konsistensen är lite tjock men ändå "rinnande", för råkar man ta för mycket florsocker blir peelingen lite för torr och då är det svårt att fördela den i ansiktet, ha då bara i några droppar till av oljan. Olivolja funkar också jättebra i denna peeling, och massera sen i max 30 sekunder. 

Var inte rädd för att använda lite fetare oljor nu på vintern, det mår alla hudtyper bra av. Oliv och avokadoolja skyddar och mjukgör huden väldigt bra, och jojobaolja är super för att mätta huden med fukt, upplever du att huden "dricker" av den så applicera lite till. Vetegroddsoljan är en fantastisk olja pga. sitt otroligt höga innehåll av E-vitamin, den är väldigt "antiaging" och är fenomenal på att återfukta huden. Men den har en väldigt speciell, ganska stark doft. Prova Alqvimias vetegroddsolja som Turkos säljer, den innehåller eteriska oljor för att maskera doften lite och för att konservera oljan då den lätt härsknar. Den är dyrare än t.ex Crearomes men nog väl värd pengarna, jag har hört mycket gott om den. Den är ekologisk och kallpressad, vilket är jätteviktigt när man vill ha en bra olja, både för huden och för miljön. 

En annan olja som är fantastisk på just ärr är nyponfröoljan. Men till skillnad från vetegroddsoljan som är en halvfet olja så är nyponfröoljan en mycket torr olja som går fort in i huden. Den är jättebra på att strama upp huden samt läka ut acne, men eftersom den innehåller mycket fleromättade fettsyror så är den instabil och härsknar lätt, och använder man den ensam och för länge kan den verka uttorkande. Den bör alltid användas tillsammans med lite fetare oljor för att bli mera stabil och inte verka uttorkande i längden. Dermanord och W Lifestyle Organics bl.a säljer fina ansiktsoljor med nyponfröolja i.  

Lycka till med råden och hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går. Har du några fler funderingar så är det bara att fråga på!
Varma hälsningar
Ellinor

Hej Ellinor,
och återigen mitt varmaste tack för dina svar! Jag fortsätter att följa din blogg och tar till mig av dina tips och råd. Till exempel är mascaran från Dr Hauschka som du tipsat om förut inköpt-den är super!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar