söndag 30 januari 2011

En liten gästbloggare testar tandkräm från Logona!


Dagen till ära bjuder min lilla systerdotter Linnéa på en recension av Logonas jordgubbstandkräm utan fluor, som hon fick av moster i julklapp. Eftersom jag har lyckats få hela familjen att konvertera till naturkosmetiken så ska ju självklart även de små bara tvättas och smörjas med vegetabilisk ekohudvård! Detta lilla bustroll lyxar gärna till det med olivoljebad ett par gånger i veckan, och som avslutning blir hon gärna  insmord med Weledas Calendulakrämer. Men ibland blir ju inte allt som man tänkt sig. Som med den här tandkrämen till exempel. Så här kommer recensionen:

+ väldigt fin och söt tub som ger det perfekta tuggmotståndet, och jättekul att sitta och klämma på. Rosa färg, min favorit! 
- smakar tyvärr inte så gott, jag kryper iväg så fort det är dags för tandborstning!

Betyg: den får en 2,5 av 5 möjliga!

Innehåller: Vatten, sorbitol, glycerin, kiselsyra, xylitol, blandning av naturliga aromer och eteriska oljor, alginat, myrraextrakt, kamomillextrakt*, grönt teextrakt, natriumbikarbonat, tvättaktiva aminosyraester, sockerester, havssalt, naturligt färgämne från rödbeta, naturligt färgämne från paprika, fytinsyra, naturligt färgämne. 


Även mamma och moster har provsmakat tandkrämen, och vi kan tyvärr inte mer än hålla med Linnéa. Den kunde ha smakat betydligt godare. Logona har även en barntandkräm med mintsmak, det blir nog att vi testar den istället!

Någon som har tips på en god barntandkräm?

8 kommentarer:

  1. Vilken gullig gästbloggare :)

    Vi har kört Urtekrams aloe vera-tandkräm till vår lille och han gillar den. Jag tycker dock inte att den är god, krita och mandarin är ingen toppenkombo. Nu använder barnen gärna Logonas 2i1-tandkräm med munvatten och tandkräm i ett. Den smakar väldigt milt, så det är inte heller någon favvo hos mig ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh så söt! Tandkräm är ju svårt, oavsett smak... har ni provat dr Hausckas apelsintandkräm?

    SvaraRadera
  3. Dr.Hauschkas apelsintandkräm säger jag också. Smakar god apelsinjuice. Jag trodde att du kanske redan testat den eftersom du älskar Hauschka :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen:)
    Hauschkas låter väldigt lovande! Provade dock Hauschkas citron & salt tandkräm (som verkar ersatts idag med en annan) för något år sen, och den smakade tyvärr helt förskräckligt. Det var som att borsta tänderna med havsvatten.

    SvaraRadera
  5. Vad bra med test av barntandkräm! Jag är generellt lite emot tandkrämer som smakar godis och som tur är är även vår stora tjej (4 år) det. När hon smakade någon för ett år sen var hennes åsikt att den smakade tandtroll. :-) Men Dr Hauschkas apelsintandkräm lät spännande!

    SvaraRadera
  6. Ja citronen är inte världens godaste men den gör gott för dem som behöver. Jag har mentolen själv som är super, man får verkligen så fint tandkött. Lika effektiv där som hudvården är för huden.

    SvaraRadera
  7. Ja Linnéa är för go, och knasig! Nu älskar hon helt plötsligt denna jordgubbstandkräm. Hon drar ut nappen ur mun och vill att man borstar två gånger dessutom:)

    SvaraRadera
  8. Haha, vilken gullig systerdotter du har.

    SvaraRadera