tisdag 18 januari 2011

Fråga & Svar: Perioral dermatit och Dermanord?


Hej Ellinor,
Jag hittade din sida när jag googlade på perioral dermatit och Dermanord och du verkar vara väldigt duktig och insatt i ämnet så jag undrar om jag skulle kunna få fråga dig lite... Jag kanske borde ha förstått allt när jag läst frågor och svar på din sida om perioral dermatit, men på nåt sätt så har jag ändå lite frågor. Man blir så otroligt nervös av detta hudtillstånd och vill absolut inte förvärra det. Det är så att i början av hösten var jag på behandlig på en salong som hade Dermanord. Innan hade jag använt L'Occitane för att de har några ekologiska produkter, men blev såklart intresserad av Dermanord som var mer "helekologiskt", så jag köpte på mig massa produkter (gentle cleansing milk, gentle freshener, face oil rose, face lotion och night balm supplement). 

Under hösten fick jag mer och mer utslag och gick till slut till en läkare nu i dec som sa att jag hade perioral dermatit och skrev ut finacea, en fruktansvärt smärtsam kräm. Nu har jag använt den i 3 v och börjar sakta bli bättre. Jag har också under tiden surfat mycket på sjukdomen och förstått att den kan komma av smink, hudvårdsprodukter, stress eller sol. Smink använder jag väldigt sällan och sol är det ju inte så mycket på hösten, så kvar är stress (mycket möjligt, har jobbat mycket i höst och haft sömnproblem) och hudvård. Jag bytte ju just till Dermanord. Kan det vara så att deras produkter utlöste det på mig tror du eller är det bara ett olyckligt sammanträffande? Vågar jag använda det igen? Eller finns det nåt du hellre skulle rekommendera? Vill ju gärna använda något som är ekologiskt. Många skriver att Dr.Haushka är bra för personer med pd, med andra skriver att deras produkter gjort pdn värre. Kan det vara så olika vilka produkter som utlöser pd?

Och hur är det med ansiktsoljor? Jag har på senare tid blivit väldigt förtjust i att använda olja i ansiktet. Är det bra eller dåligt för personer med pd? Egentligen har jag ganska normal hud enligt de som jag har varit på ansiktsbehandlig hos. Jag har då berättat att jag som tonåring (nu är jag 37) haft lite eksem och att jag ibland reagerat lite på vissa produkter med att bli lite röd (inte alls så extremt som nu, det är första gången), och då har hudvårdsterapeuten rekommenderat cremer för normal hy och rengöring för känslig hy. Vill också bara tacka för en bra blogg. Den behövs verkligen för oss ekointresserade. Önskar att jag inte hade den här tråkiga hudsjukdomen så jag kunde frossa i alla dina härliga tips. Nu vet jag inte riktigt vad jag vågar använda. Och smink verkar ju bara vara att glömma vilket är tråkigt för det är nu som man är som fulast och verkligen skulle behöva det. Mvh/ Malin


Hej Malin!
Det är tråkigt och höra att du har fått det här problemet och jag förstår att det måste kännas frustrerande, men det verkar rätt så osannolikt att det skulle ha triggats igång av Dermanords produkter som hör till de mildaste som finns på marknaden. Du vet nog redan vad jag anser om finacea och alla andra skolmedicinska salvor som är fullproppade med mineraloljor och propylenglykol som i slutändan varken är bra för dig eller miljön. De ger en kortsiktig lösning, men problemen kommer oftast inifrån kroppen och då är det det man måste lösa och fokusera på. 

Du verkar ha en känslig, "reaktiv hud" eftersom du tidigare haft eksem och reagerat på produkter med att bli röd i huden. Att använda rena, vegetabiliska oljor rekommenderar jag till din hud, och var inte rädd för att huden ska bli fet för den behöver och vill ha fett. Rätt fett i rätt mängd. Prova att tvätta ansiktet i ren jojobaolja i minst 3 månader, smörj även med samma olja efter ansiktsvattnet (gärna apelsinblomshydrolat som lugnar och inte aktiverar). Det kan vara bra att testa att använda så lite produkter som möjligt, och jojobaoljan är en fantastisk olja som är multifunktionell: den rengör, skyddar, lugnar och är mycket fuktgivande. Roten till ditt problem tror jag bottnar i stress, att du har jobbat väldigt mycket och haft sömnproblem är mycket påfrestande på kroppen och huden i längden. Perioral dermatit sitter just i mage/hormonzonen och de är nummer ett att ta stryk av stress. Så det är det jag tror du måste lägga fokus på att hitta en lösning till. Mera lugn och harmoni i ditt liv, hitta tillbaka till kroppens egna rytm. Sen är det bra om du skyddar huden dagligen med en foundation, Nvey Ecos flytande rekommenderar jag till alla som upplever att de har problem med sin hud eftersom den innehåller stabila fetter och mycket vitaminer. Varmaste hälsning från Ellinor


Tack för ditt svar! Jag ska genast springa och köpa jojobaolja. Som jag skrev förut är jag lite förtjust i olja och blir jätteglad att höra att jag kan använda det. Stryker jag bara på den och sköljer av när jag tvättar med den? Jag blir också glad att höra att det inte beror på produkterna. Vill ju gärna kunna använda Dermanord sen när problemet är löst. Mest av allt i världen vill jag slippa den svidande Finacea och jag tolkar det som du rekommenderar jojoba istället. Ska också leta upp ett ansiktsvatten med apelsinblom, har för mig att jag läst om nåt på din blogg. Att använda foundation verkar lite tvärtemot det att man inte ska ha smink alls. Men å andra sidan skulle det vara skönt att äntligen känna sig lite fin. Tack igen för att du tog dig tid och gav mig ett alternativ till läkarråden. Det du skriver känns mer sunt och rätt. 

På kvällen när du rengör huden (jag tycker inte du ska tvätta huden på morgonen) så tar du lite jojobaolja och masserar in på torrt ansikte. Tvätta sen av med våta svampar eller liten våt handduk. Huden känns sedan mjuk och len med en tunn, tunn oljehinna kvar på huden. Men den ska man inte vara rädd för, huden är på så sätt rengjord men inte uttorkad på något sätt. Sen efter ett tag om du vill prova att använda rengöringsmjölken igen så rekommenderar jag att du alltid stryker med olja innan för att skydda huden från ev. uttorkning. Dermanord har ett jättefint ansiktsvatten med apelsinblomsvatten i, Neroli Freshener heter den. Det ska aldrig svida eller sticka i huden av hudvården, Finacea är en stark salva vars syfte är att torka ut finnar och den rekommenderar jag inte alls för dig (eller för någon annan!). Huden ska kännas lugn, behaglig och återfuktad av det man smörjer den med. 

Vad gäller smink så är det stor skillnad på naturkosmetiskt smink och petrokemiskt, syntetiskt "konventionellt" smink som lätt täpper igen porerna och hindrar huden från att andas. Äkta, naturlig ekologisk makeup bildar en barriär mot luftföroreningar, solen, datorer och allt annat som hamnar på huden dagligen men låter samtidigt huden andas. Vegetabiliska fetter liknar hudens eget fett, de mjukgör och återfuktar och tillför viktiga vitaminer och fettsyror men ligger inte som en tilltäppande hinna över huden som mineralolja och silikoner gör. Naturkosmetiskt smink lyfter fram din egen, unika skönhet och är samtidigt en viktig del av Din hudvård! Jag hoppas verkligen du kan bli hjälpt av mina råd, kom bara ihåg att ha tålamod. Och har du några fler funderingar så är det bara att du hör av dig!


Hej Ellinor,
Supertack! Du anar inte vad dina råd gör mig glad och hur mycket det betyder för mig att du tagit dig tid med mitt problem. Känner mig redan mycket gladare och mer hoppfull om min hud. Glad att få använda olja istället för Finacea och härligt att höra att det finns en hel uppsjö av smink jag kan använda. Har börjat läsa om lite av dina sminktips och tänker göra en liten shoppinglista! Jag är ju redan sen tidigare intresserad av ekologiska produkter och länge köpt ekologiska matvaror, men också hittat mer hudvård också, så det känns bara härligt att kunna köpa ekologiskt smink. Tack för en superbra blogg och för dina värdefulla råd. Allt gott!/ Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar