lördag 8 januari 2011

Fråga & Svar: Funderingar kring hudvård

Hej Ellinor,
jag är sen några månader tillbaka en ivrig läsare av din blogg, och förstås även andra bloggar inom kategorin naturlig skönhet och hudvård. Har läst dina tips till läsaren Cornelia för ett tag sedan (då jag även fick svar på funderingar kring oljor i kommentarsfältet-tack) och undrar om du har tid och lust att fundera över vad som kanske skulle kunna hjälpa mig. 

Jag tror att jag har en typisk blandhy, med feta partier framförallt i pannan och på näsan.
Samtidigt upplever jag att det ibland stramar i pannan, precis som om jag vore torr. På kinderna kan jag ibland ha små torra fläckar. Jag börjar även få en del tydliga linjer kring ögon och mun (jag är trettio år). Mitt stora bekymmer är att min hud är så oren. Jag har ända sen jag var tonåring haft mycket pormaskar på näsan, och de försvinner aldrig! De är även framträdande på hakan. Jag har stora porer på båda sidorna om näsan och i pannan. Dessa har dock blivit mindre sen jag började använda naturlig hudvård, men istället igenproppade. I pannan och vid tinningarna har jag nästan alltid mer eller mindre oren hud, med pormaskar, små finnar och diverse utslag. Ibland letar dessa sig även ner mot öronen och ner på halsen och under hakan. 

För ungefär tre, fyra månader sen bestämde jag mig för att byta ut alla mina hudvårdsprodukter mot naturliga. Nu använder jag Nea of Swedens Deep Cleansing Oil för rengöring på kvällen, samt deras Kamomill-vatten som toner/ansiktsvatten. Oljan är visserligen väldigt skön att massera in i ansiktet och hyn är mjukare än förut, men orenheterna är lika många, om inte fler, och det känns inte som att jag någonsin blir helt ren. På kvällen smörjer jag inte in ansiktet alls efter ovanstående duo, och huden känns okej när jag vaknar på morgonen, bortsett från en väldigt fet panna.

På morgnarna sprayar jag kamomill-vatten och använder sen serum och ansiktskräm från Luxsit, de som skall vara bra för hy som börjar få rynkor (revitalize, kanske?). Jag sminkar mig nästan inte alls, lite mascara och rouge på sin höjd, även de naturliga. 

Jag har förstått att finnar och utslag vid tinningarna ofta kan bero på stress, stämmer det? Jag är för närvarande föräldraledig, men min dotter ska börja på dagis efter jul, och jag känner en ganska påtaglig inre stress över vissa beslut och eventuella förändringar i mitt liv. Finns det något du spontant tänker på skulle kunna förbättra min hud? Jag förstår att det måste vara svårt att svara på så här, men hoppas att du har tid och lust att komma med några tips. Tack för många intressanta inlägg.
Allt gott

Hej!
Det känns verkligen jätteroligt att du är en av mina trogna läsare, men samtidigt tråkigt och höra att du har bekymmer med din hud. 



Nu när du har gått över till att endast använda vegetabilisk hudvård så innebär det en stor omställning för huden, och det kan ta lång tid (ibland mer än 6 månader) innan den har återfått sin naturliga rytm och blir mera självförsörjande på fett och fukt. Att använda oljerengöring brukar vara väldigt bra för att lösa upp talgproppar, prova annars ett tag med en mild, fet rengöringsmjölk och se om du märker någon skillnad. Kamomillvatten är jättebra som ansiktsvatten, även ros- lavendel- och speciellt apelsinblomsvatten har fina rengörande egenskaper samtidigt som de lugnar huden. Prova att massera in lite av ditt oljeserum från Luxsit på kvällen efter rengöring, att du vaknar med blank panna kan bero på att huden inte fått tillräckligt med fett under natten och börjar då överproducera sitt eget talg för att kompensera, och om huden stramar så betyder det att hudytan är uttorkad och det vill vi inte att den ska vara. Och nu på vintern är luften så otroligt torr att hudytan lätt blir uttorkad, och då kan det vara bra att smörja även innan man går och lägger sig.


På sommaren när det är varmare och fuktigare klarar sig många utan olja på natten, men nu på vintern kan det som sagt bli svårt. Jag rekommenderar oftast att man bara smörjer med olja på kvällen istället för kräm, en olja har huden lättare att ta upp och har förmågan att tränga djupare ner i huden. Kräm är mera skyddande och passar bättre på dagen, och känner man att kräm inte räcker till så passar ett oljeserum jättebra under. Så fortsätt gärna med kombinationen som du kör med nu med serum+ kräm på dagen. Och det är bra att du inte tvättar ansiktet på morgonen. Ett viktigt tillägg i din hudvårdsrutin är en foundation, det behöver vi alla, inte bara för att skydda mot luftföroreningar och strålning från datorer och solen, utan även för att ge huden mera fukt och fett under dagen i vårat torra klimat. 



Ett bra knep för att få bukt med orenheter är ångbad och ansiktsmask. Koka upp vatten och häll upp i en glasskål, sitt sedan i ångbadet i 5-10 min med handduk över huvudet, smörj med lite jojobaolja innan som får gå in och verka i porerna samtidigt som huden skyddas från att bli uttorkad. Lägg sedan mask efteråt, och det ska vara en krämmask, inte lermask, blanda t.ex kesella med jojobaolja och honung, den är helt suverän! Annars finns det många fina krämmasker att köpa, mina favoriter är Dr.Hauschkas. Du kan göra den här rutinen 1-3 gånger i veckan, viktigt är att man aldrig klämmer på några pormaskar eller finnar, huden har all förmåga att rengöra sig själv utan att man mekaniskt behöver klämma ut något vilket bara skadar i längden och förstör porerna så att de blir större. Använd mild peeling max en gång i veckan, och då innan ångbadet. Blanda t.ex jojobaolja och florsocker som du masserar lätt på torr hud efter rengöring (tillsätt lite vatten efter några sekunder, men gör man det direkt löses sockret upp för fort).



När upplever du att din hud blir sämre? Är det när du är mer stressad och under större belastning än vanligt? Finns det dagar då din hud känns helt "ren"? Våra hormoner styr väldigt mycket hur huden (och håret) ser ut. Många kvinnor upplever att man får finare hud kring ägglossning, och sedan kring mens så ploppar finnar och orenheter lätt upp. Och då gäller det att stödja östrogenet i kroppen, drick t.ex salviate och ät fänkålsfrön!



Hur ser din kost ut? Äter du tillräckligt med fett, och då bra fetter som oliv- och rapsolja, avokado, nötter och frön och fet fisk? Hur ser din kost ut i övrigt? Och hur motionerar du? Viktigt är att huden har en bra cirkulation och genomblödning som man får när man motionerar regelbundet, det ger en skjuts åt lymfan som för bort slaggprodukter och ger en klarare hy. Det är bra att låta huden svettas ordentligt några gånger i veckan och att man är ute mycket i frisk, syrerik luft. Orenheter i mitten av pannan och på hakan är starkt sammankopplade med mage/tarmhälsan, området mellan ögonbrynen är leverzonen där många blir tilltäppta för att levern får jobba för hårt. Näsan representerar hjärtat och hela cirkulationen och "pumpen" i kroppen. Egentligen kan man säga att hela ansiktet på ett sätt representerar mage/tarm som är som våran "inre hud", mår inte de bra så mår ofta inte huden bra heller. Och stress är faktor nummer 1 som påverkar den sköra mag/tarmbalansen. Stress är så komplext och kommer i så många olika former. Känslomässig, mental och fysisk stress påverkar kroppen och huden starkt, men även stress iform av t.ex för mycket koffein, socker, ämnen som levern har svårt att bryta ner som syntetiska smak- och färgämnen och konserveringsmedel från maten. Och vi lever i en allmänt stressig värld, med tusentals olika intryck som bara sköljer över oss konstant varje dag och som är otroligt svårt att koppla bort. 


Jag rekommenderar alla att ta tillskott av probiotika samt äta ekologisk, naturell youghurt flera gånger om dagen. Youghurten ger oss viktiga enzymer som är bra för matsmältningen. Och sen kan det vara bra att dra ner på övriga mjölkprodukter som ost och mjölk. Prova även att dricka ekologiskt rött Rooiboste flera gånger om dagen, det ger massor av fina vitaminer och mineraler samtidigt som det är jättegott och koffeinfritt! Nässla/nypon/kalk rekommenderar jag även till dig, det är något vi alla borde få i oss, för det är naturliga kosttillskott som verkligen ger effekt.

Jag hoppas att mina råd kan vara till stor hjälp för dig, ofta kan små förändringar hjälpa jättemycket för hudens hälsa och utseende.
Varmaste hälsning
Ellinor

1 kommentar: