lördag 19 november 2011

Saltterapi


Många människor som har problem som psoriasis, eksem, ledbesvär, astma, allergier eller kroniska luftrörsproblem märker att de mår bättre så fort de åker utomlands till sol och salta hav. Salthaltig luft dödar nämligen bakterier och renar våra andningsorgan. Den gör också att huden läker bättre och man blir piggare pga. ökad syreupptagningsförmåga. 
Men idag behöver man inte ta flyget till sydligare breddgrader för att kunna uppleva Haloterapi som denna behandling också kallas. I utkanten av Enköping ligger Solsigillet i Villa Fannalund där man kan få saltbehandling i ett grottliknande rum där väggar och golv är beklädda med vitt bergssalt. Under behandlingen får man sitta bekvämt i en stol medan ett mikroskopiskt finfördelat bergssalt blåses in i grottan, samtidigt som man får lyssna till lugn, avslappnande musik. En behandling kostar 250 kr, det tycker jag låter mycket prisvärt. Jag bor inte så långt från Enköping så jag kanske borde ta en tur ut dit och testa någon gång. Förutom saltterapi erbjuder de även antroposofisk konstterapi, behandling med ljuslampa, andningsterapi och Qigong. Ibland har de även medicinsk yoga i saltgrottan. 



3 kommentarer:

  1. Vad häftigt att du skrev om detta nu för i början av december åker jag till ett spa-hotell i Polen som har just saltgrota som ska vara hälsosam. Ser verkligen fram emot det!

    SvaraRadera
  2. Åh, kul! Har jag inte hört talas om tidigare!

    SvaraRadera
  3. Spännande Kasia! Hoppas det blir en underbar upplevelse :)

    SvaraRadera