söndag 6 mars 2011

Sydafrikas röda guld


Jag fullkomligt älskar rött te! Det har en naturligt mild och söt smak, är koffeinfritt och innehåller en massa nyttiga vitaminer och mineraler. Jag dricker oftast 3-5 koppar om dagen, gärna smaksatt med honung, vanilj eller citrus. Jag älskar även kaffe och svart, grönt och vitt te men koffeinet mår jag inte alltid så bra av. Rött te gör en istället lugn och harmonisk! 

Rött te sk. Rooibos är egentligen inte en tesort utan en ört som växer och odlas i Cedarberg Mountains i Sydafrika. Man använder Rooibosbuskens (Aspalathus linearis) blad och stam för att framställa teet, och det får sin röda färg genom en fermenteringsprocess. Det får inte en besk smak även om det får dra väldigt länge. Det beror på att rooibos inte innehåller lika mycket antioxiderande polyfenoler som vanligt te som görs på tebusken.


Rooibos har använts under flera hundra år i Sydafrika som medicinaldryck. Det sägs kunna lindra mot besvär som allergier, astma, kolik, hösnuva och eksem och kan även vara bra mot sömnsvårigheter. Det här är ett te som även är en riktig näringsinjektion för huden! Det innehåller bland annat zink, kalcium, magnesium, mangan och fluor samt ett ämne som heter superoxide dismutase, som tros motverka åldrandet. Vill man hålla rynkorna borta är det alltså Rooibos man ska ha i sin tekopp!

Det här är min absoluta favorit bland ekologiska tepåsteer just nu: Friggs Vanilla Rhubarb med naturliga aromer av vanilj, grädde, rabarber och jordgubb. Underbart gott!

1 kommentar:

  1. Älskar rooibos, detta inlägg skickade mig genast till skafferiet <3

    SvaraRadera