måndag 14 mars 2011

Fråga & Svar om naturkosmetik


"Hej Ellinor,
Först vill jag säga tack för en välskriven och informativ blogg! Jag tycker att du har en skön stil, bra blandning av olika ämnen och mycket intressant kunskap som du delar med dig av! Jag har alldeles nyligen börjat lära mig mer om naturlig och ekologisk hudvård, smink, etc (... det är knappt att jag har kommit över besvikelsen över att till exempel The Body Shop inte är lika gröna som jag naivt trodde att de var...) För mig är miljöfrågor viktiga - och därför tycker jag att det är mycket bra att man både slipper hälsovådliga kemikalier och kan bidra till en mer ren omvärld genom att välja rätt produkter. 

Jag tänkte ta chansen att fråga något som jag tänkt på sedan jag börjat lära mig mer om det här. Jag förstår att det är en svår fråga och att det inte går att svara kategoriskt, men jag skulle vilja veta lite om hur du tänker...Jag ha läst mycket kritik mot traditionella, konventionella märken (som använder sig av mineralolja, parabener och andra obehagliga saker), givetvis, men hur jämför du olika naturliga märken med varandra? (Jag saknar verkligen en tydlig och allmänt förekommande symbol - som tex KRAV för livsmedel - en del av miljömärkningarna för sminkprodukter tycker jag är väldigt vaga i kriterierna)

Jag har förstått att till exempel Nvey Eco inte använder sig av talk - men Dermanord gör det. Spelar det någon roll? Märken som Nature's Paradise, som är helt USDA certifierade, och lovar att man i princip ska kunna äta deras produkter utan att det är skadligt känns som om de är i ena änden av skalan både när det gäller miljöhänsyn och att undvika kemikalier, men vad finns i andra änden av skalan? Eftersom jag inte kan tillräckligt om vad de olika ämnena egentligen innebär blir jag till exempel mystifierad av Weledas innehållsförteckningar. Vilka märken är bra 'på riktigt' och vilka är mest greenwash - Har du några tips på vad man kan leta efter? Allt gott/Linda"

Hej Linda!
Jag förstår att du kan känna dig smått förvirrad, det gör man i början innan man satt sig in i alla dessa ekocertifieringar som finns, och hela tiden ploppar det upp nya:). För det är verkligen en djungel. Och det blir inte mycket enklare av alla "greenwash"-produkter som de i princip sätter en ananas på framsidan och kallar natural och organic när det istället är en syntetisk smörja med konstgjord ananasdoft, och kanske att man klämt i någon halvprocent av något örtextrakt. Och voilà så har de gjort "naturlig hudvård" (nämner inga namn men du kan nog läsa mellan raderna). Alla skönhetsföretag vill ha en del av ekokakan för de vet att anspelningen på det naturliga säljer som smör. För idag finns det tyvärr ingen reglering kring vad som får kallas "natural" eller "organic", men jag vet att det äntligen börjar hända saker i EU kring detta för de har insett problematiken och hur konsumenter vilseleds. Man skulle ju önska att det var så enkelt som att det bara fanns en certifiering, att antingen är en produkt helt grön och äkta naturkosmetik eller så är det ren syntetisk smörja. 

Om vi då ska börja med att rangordna de ekocertifieringar som finns idag så är så vitt jag vet USDA Organic den allra striktaste, köper man produkter med den märkningen är man garanterad att de är 100% naturliga och minst 95% ekologiska, och får absolut inte innehålla t.ex phenoxyethanol eller talk bara för att nämna några ingredienser som används mycket flitigt inom naturkosmetiken och som idag är ifrågasatta. Nvey Eco är godkända genom australienska organic food chain som är jättestrikta och tillåter inte talk, plus att de måste vara i princip 100% ekologiska vilket är väldigt strikta krav (men jättebra såklart). Jätten Natrue t.ex tycker jag är bra med sina olika nivåer, 1 2 eller 3 stjärnor som anger andelen ekologiskt. De vet jag tillåter talk, men inte phenoxyethanol. Men glädjande nog börjar man se lite förändringar vad gäller just talk, många märken går ifrån det, som t.ex Lavera som valt bort det i sitt nya smink. Ecocert är "slappare" än Natrue och USDA, både vad gäller andelen ekologiskt odlade ingredienser och vilka syntetiska eller "naturidentiska" ingredienser produkterna får innehålla. De har för att spä på förvirringen två olika märkningar, den striktare som heter Organic cosmetic kräver högre andel ekologiskt odlade ingredienser. Sen finns BDIH, som många märken idag lämnar för Natrue. De är i princip lika strikta som Natrue men har egentligen inga stora krav på andelen ekologiskt. Soil Association är Englands ekomärkning. 

Men gemensamt har alla dessa märkningar i alla fall att produkterna aldrig får innehålla syntetisk parfym, syntetiska färgämnen, etoxylerade råvaror som peg, silikoner och mineraloljor eller andra ämnen från den petrokemiska industrin. Så väljer du produkter som har någon av dessa märkningar så är du garanterad att det är "äkta naturkosmetik" som du köper. Jag länkar bara till ren naturkosmetik på min blogg, alltså aldrig några "greenwashade" märken. I Sverige har vi ju Svanen som miljömärkning, som du bl.a kan hitta på Änglamarks hudvård (som förresten ej är äkta naturkosmetik) och i Rosenserien, men den märkningen betyder tyvärr inte så mycket i hudvårdssammanhang då de tillåter otaliga kemikalier som ovan nämnda certifieringar aldrig skulle tillåta. 

Men sen finns det ju en hel uppsjö med jättefina ekomärken som faktiskt inte har gått igenom någon certifieringsprocess, oftast pga. att det är otroligt dyrt. Då får man helt enkelt lita på vad tillverkaren lovar att produkterna innehåller och inte innehåller, och är man fundersam över ingredienser och odlingssätt och socialt ansvar för odlarna m.m så kan du alltid direkt ta kontakt med företagen. De hjälper mer än gärna till för att upplysa sina konsumenter. Sen gör ju många av dessa företag otroliga insatser för samhällen runt om i världen. Se bara på Hauschkas och Weledas kontraktsodlingar t.ex som ger en möjlighet till fattiga människor att få ett riktigt jobb med en lön de kan leva på. De tar ett socialt ansvar förutom att producera bra råvaror, på det sättet som all hudvård (och allt annat för den delen) bör tillverkas. 

Så även inom naturkosmetiken finns det enorma skillnader och olika nivåer av "renhet". Jag hoppas jag har kunnat hjälpt och guidat dig lite, och inte gjort dig än mer konfunderad:). Som sagt, har du några frågor ang. vilka märken som är ekoreko eller undrar vad en viss ingrediens är för något så är det bara att du mejlar mig. Jag hjälper gärna till. Varmaste hälsningar/ Ellinor

"Tack för det långa och fina svaret - jättebra med en gradering av de olika märkningarna! Det har jag saknat! Hur tänker du med ämnen 'på gränsen' som just talk och phenoxyethanol, tycker du själv att det är viktigt att undvika allt, eller tänker du mer att det får vara bra nog även om några sådana ingredienser finns med? Argumentet med rättvis handel och bättre villkor för odlare tycker jag var mycket bra att du tar upp! Det är så klart enormt viktigt - också ur miljösynpunkt. Jag ska fortsätta läsa din blogg och inspireras!/Linda"

Hej Linda!

Självklart vore det idealiskt om man även slapp se talk och phenoxyethanol i naturkosmetik. För det finns alternativ, det är just det alla dessa märken som undviker tveksamma ingredienser visar på. Att det går att tillverka helt ren, helt igenom ekologisk hudvård. Men jag använder märken som innehåller både talk och phenoxyethanol, för är det jättebra produkter så är jag beredd att kompromissa. /Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar