tisdag 8 mars 2011

Eksem


"Hej Ellinor!
Jag har följt din blogg ett bra tag nu och fått många värdefulla tips. Du verkar vara en väldigt klok och kunnig kvinna! Jag har en hudfråga som gäller eksem. Jag har alltid haft eksem, ända sedan den dagen jag föddes. Det går lite fram- och tillbaka i perioder och oftast blir eksemen sämre under vinterhalvåret, antagligen på grund av den torra luften och kylan. Under åren har det varierat mycket var jag har mina eksem, som barn var det ofta i knä- och armvecken, men nu som vuxen (27 år) har jag problem främst på händerna och på rumpan/baksidan av låren."

Problemen tror jag allra mest består i att jag utsätter min hud för uttorkande produkter (diskmedel och schampo framförallt). Jag märker en tydlig skillnad om jag tvättar håret över kanten på badkaret istället för att låta schampot rinna av längs med ryggen, och om jag använder diskhandskar både vid diskning och dusch. Jag har det senaste året bytt ut alla mina hud- och hårvårdsprodukter mot naturligare varianter. Jag använder inte längre något schampo med SLS för att ge ett exempel. Men oavsett vad jag gör så läker min hud aldrig ordentligt. Jag har ett finger på ena handen som är så uttorkat att jag inte haft ett nagelband på säkert över 10 år. Och även om jag använder diskhandskar kan jag ju inte helt undvika kontakt med vatten och rengöringsprodukter. Så min fråga till dig är om du har några tips till mig hur jag ska kunna ta hand om min hud på bästa sätt och försöka undvika att få eksem och lindra dem när de uppkommer?

Ibland får jag dessutom mer akuta eksem som kliar otroligt mycket (t.ex. om jag råkar komma i kontakt med något jag är allergisk mot), vad rekommenderar du att jag använder då? I dagsläget har jag några kortisonsalvor, men de vill jag helst undvika. Jag har en salva köpt i USA, från Four Elements. Den innehåller mandelolja, infusion av ringblomma, kamomill, vallört och lakrits, sheasmör, nattljusolja, E-vitamin och borax. Jag tyckte att det lät bra, men så visade det sig att borax är giftigt. Är denna salva något du tycker att jag kan fortsätta använda, eller ska jag strunta i den helt? Har du någon uppfattning i valet mellan denna salva och en traditionell kortisonsalva? Jag har inte använt den så länge så jag vet faktiskt inte hur bra den fungerar mot akuta eksem.

Sedan tänkte jag avslutningsvis fråga om schampo. Som sagt tror jag att en del av mina hudproblem är kopplade till just användningen av schampo. Kan du tipsa om något schampo som är milt och inte så uttorkande, samtidigt som det passar för lite fetare hår? Jag upplever att mitt hår blir fetare fortare sedan jag började använda schampo utan SLS, trots att jag gett hårbotten chans att vänja sig under mer än sex månader.

Som information kan jag väl bara säga att jag är väldigt mån om vad jag stoppar i mig. Jag är vegetarian sedan 12 år tillbaka och har väldigt bra blodvärden (lämnar blod regelbundet och där är värdena alltid perfekta). Jag äter mycket nyttiga fetter, nötter och frön, grönsaker, frukt och fibrer. Försöker att undvika halvfabrikat, godis och socker i största möjliga mån. Jag tränar regelbundet, ca tre gånger i veckan. Du verkar dessutom ha bra koll på ekologiska hudvårdsterapeuter runt om i landet. Känner du till någon som är verksam i Linköpingsområdet? Vänliga hälsningar, och tack på förhand!/ Hanna"


Hej Hanna!  
Till att börja med vill jag tacka för dina varma ord, jättekul att du får många bra tips genom min blogg! Eksem är ju som du säkert vet en mycket komplex hudsjukdom som i vissa fall är väldigt svår att bli av med helt. Det är en antingen kronisk eller periodisk inflammatorisk sjukdom i huden som sätts igång av ämnen inifrån kroppen eller från miljön utanför. Men det finns otroligt mycket du kan göra för att lindra dina eksem, och som förhoppningsvis läker ut dem helt på sikt!
 
Att eksemet blossar upp mer på vintern har nog som du skriver mycket att göra med den torra luften, både inomhus och utomhus. Och att det blir så stora växlingar mellan kallt och varmt hela tiden, det är påfrestande för alla. Till att börja med är det viktigt att du alltid smörjer huden med en fetare basolja innan tvätt, som oliv- mandel- eller sheasmörsolja. Så innan varje dusch, bad, handtvätt eller när du diskar så smörjer du, och det här är något som kan hjälpa dig enormt mycket. Det kanske kan tyckas jobbigt att hela tiden behöva smörja innan med olja, men en eksemhud behöver definitivt det extra skyddet. Hur ser dina duschvanor ut? Eksemhud mår bäst av att inte tvättas för mycket, varje dag t.ex kan bli alltför påfrestande. Vad använder du för schampo nu? Logona och Sante har många jättefina, milda schampon du skulle kunna prova. Även John Masters Organics har jag hört ska vara jättebra, men ligger lite dyrare i pris. Och fortsätt gärna att tvätta håret över badkarskanten så utsätter du inte huden för alltför mycket vatten. Sen är det ju även bäst om handtvålen och diskmedlet du använder är naturkosmetiskt, Ecover som ofta finns på hälsokosten tycker jag är riktigt milda diskmedel men det finns även ett märke som heter Maison Belle som du kan hålla utkik efter. 
 
Du kan även regelbundet göra havretvättar med havregryn som du stoppar i en bomullsstrumpa, låt det stå och dra en stund i varmt vatten. Sedan tvättar du huden med havrestrumpan efter du duschat så att den slemmiga havremjölken mjukgör och återfuktar huden. Duscha sen av med svalt vatten och smörj snabbt in den fuktiga huden med en fetare olja eller lotion/kräm. Eksemhud läcker enorma mängder fukt, så att alltid fukta huden med svalt vatten och sedan regelbundet smörja med lugnande, fetare produkter är ett jättebra sätt att stänga in fukten. 
 
Kortisonsalvor är inte bra för någon, de lindrar bara för stunden och gör att man lätt hamnar i en ond cirkel. De tunnar ut huden och löser tyvärr inga hudproblem. Borax är hudförtunnande och torkar ut huden, så den salvan du har rekommenderar jag inte. Prova istället sheasmörssalva, Dermanord har en jättebra, och prova gärna även deras babysalva. Dr.Hauschka har en relativt ny serie med produkter som riktar sig till allergisk hud och eksem bl.a, Med heter den. Den kan nog hjälpa och lindra. 
 
Vad gäller kosten så rekommenderar jag de viktiga tillskotten som är rika på antioxidanter: nässel- och nyponpulver. Och sedan ph-kalk för kroppens viktiga syra/bas-balans och probiotika för att reglera tarmen. MSM-pulver, och då i terapeutiska doser kan hjälpa att läka eksem. Ät rikligt med ekologisk, naturell youghurt, gärna med mycket bär i. Och sen undvika allt onödigt socker och syntetiskt, men det gör ju du redan så det är jättebra. Du kan även prova höga doser med de essentiella fettsyrorna 3,6, 7 och 9 som i havtornsoljan t.ex och höga terapeutiska doser med zink med 30 till 40 mg per dag. Och även tillskott av magnesium, kisel och b-vitaminer. Allt detta hjälper mot inflammatoriska problem i kroppen. 
 
Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon ekologisk hudvårdsterapeut runt eller i Linköping, men många "vanliga" hudterapeuter jobbar ju även med naturkosmetik. Gå t.ex in på Dermanords hemsida och sök på ditt län, såg att det fanns en del i Östergötland (och span) som du skulle kunna besöka. Det är ett bra tips, att kolla på olika märkens hemsidor efter åf. Jag hoppas verkligen att mina tips kan hjälpa dig så att dina eksem lindras snabbt. Hör gärna av dig igen om ett tag och berätta hur det går, och har du något mer du undrar över så är det bara att fråga på! Varmaste hälsningar/Ellinor


"Tack så mycket för dina svar! I dagsläget duschar jag varannan dag, och jag ska börja använda olja innan jag duschar som du föreslår. Jag använder Aubrey Organics Honeysuckle and Rose schampo i dagsläget, men det är snart slut så då kan jag köpa ett från Logona eller Sante istället. Till handtvål använder jag en hård olivoljetvål, och handdiskar gör jag sällan (och i så fall alltid med handskar). Jag tar åt mig av dina tips, havretvätten låter särskilt intressant! Jag lovar att återkomma och berätta hur det går. Återigen tack för att du tog dig tid!/Hanna"

Jag kan ju bara tillägga att havretvätten är underbar, den är bra för alla, även de som inte har hudproblem:). Aubrey Organics är ett jättefint naturkosmetiskt märke. Min syster har använt deras schampo och hon gillar de skarpt! Men det kan ju vara intressant och se vad som händer med eksemet om du provar andra schampon också. Bästa hälsning/Ellinor

6 kommentarer:

  1. Jag har också haft eksem sedan barnsben (24 idag). Eksemet är en stor anledning till att jag bytte helt till naturkomsetik.

    Mitt bästa tips förutom alla de bra som Ellinor gett dig är att använda sidenunderkläder. Sov i sidentrikå och använd det under kläderna dagtid. För mig och min bror med väldigt mycket eksem har det hjälpt!!!

    Här kan du läsa om medicinskt siden och om teorin bakom varför det är bra för eksemhud:
    http://www.medeca.se/eksem-hudbesvar/dermasilk-eksembehandling/antimikrobiell-behandling

    Fungerar även bra med "vanligt" siden. Finns prisvärt här:
    http://www.sidenselma.se/

    För mig lindrar aloevera väldigt bra men det har motsatt effekt på vissa. Kan vara värt att prova iaf.

    PH-kalk hjälpte mig när jag hade kraftigt eksem för några år sedan. Blir säkert ännu bättre med alla vitalvaror som Ellinor skrev om.

    Tycker att Aubreys hårvård fungerar bra ihop med mitt eksem på ryggen men vem vet, det kanske blir bättre av ett annat märke. De har även en del hudvård som är anpassat för kliande hud. Kolla här:
    http://www.aubrey-organics.com/category.aspx?categoryID=42

    Går att köpa här:
    http://www.iherb.com/Aubrey-Organics-Skin-Care

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Mitt bästa schampotips är Natraderm Organic Moisturising Shampoo.
    http://natraderm.co.uk/product-info/natraderm-intro.html

    Tyvärr finns det inte att köpa i Sverige, men det finns brittiska webshopar som skickar hit. Googla lite på det så borde du hitta nån (jag har lyxen att ha en syster som jobbar i en hälsokostbutik i England så hon skickar till mig. Hon säger att det är väldigt många kunder med eksem och andra hårbottenproblem som köper detta schampo).

    Jag har inte så allvarliga eksem, men just i hårbotten har jag partier som är värre. Det här schampot har verkligen hjälpt mig jättemycket!
    Här är en ingredienslista:

    Organic Ingredients:
    Olea Europeae (Olive Oil), Cocus Nucifera (Coconut Oil), Simmondsia Chinensis (Jojoba Oil), Vegtable Glycerine, Aloe Barbadensis (Aloe Vera), Cyamopsis Tetragonoloba (Guar Gum Extract). Rosemarinus Officinalis (Rosemary Extract)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni för alla tips!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vill tipsa om en salong nära Linköping.. Vi gick i samma klass när vi utbildade oss till ekologiska hudvårdsterapeuter. Hon finns i Finspång. Kolla in www.halsapa.net

    Ha en underbar dag!
    //Linda
    www.ecodea.driftig.nu

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Både min man och son har mycket eksem, och för min man - som smörjt sig med starka kortisonsalvor i alla år - har vi nu hittat mirakelmedlet. Olivolja. Varken mer eller mindre, han är så fin i huden så det är osannolikt! För sonen har jag provat dr Hauschkas Med-serie, den har lindrat klådan fint, och så köpte jag en sprayflaska olivolja och sprayar honom före och efter dusch! Själv har jag ofta klåda i hårbotten och kan rekomendera, förutom Aubrey som jag älskar - Max Green Alchemy, som har ett schampo & balsam speciellt för kliande hårbotten! Samt Neem hårvatten från dr Hauschka, svalkar och lindrar skönt!

    SvaraRadera
  6. Tack för att ni delar med er av alla dessa värdefulla tips:)

    SvaraRadera