måndag 7 mars 2011

Lugnande kräm för känsliga kinder


Jag använder för det mesta produkter som riktar sig till känslig hy. I grunden är min ansiktshy egentligen inte så känslig och det är väldigt sällan jag reagerar på produkter. Men jag håller mig borta från alltför aktiverande eteriska oljor som t.ex enbär som ibland används i produkter som ska sätta igång blodcirkulationen och verka renande. För då blir inte mina kinder så glada! Min hud är tunn och mer åt det "reaktiva" hållet, jag kan bli röd och yttorr och det kan strama om jag är stressad och jäktar för mycket och vistas mycket där det är luftkonditionering, och då främst på vintern. Då känns det tryggt med produkter som motverkar att huden blir överstressad i just sådana situationer. Det här är en ansiktskräm som jag tycker tar hand om och vårdar min hud riktigt bra:

Wise Sensitiv Ansiktskräm, 50 ml ca 319 kr. Med bl.a kamomill, lavendel och apelsin som lugnar stressad hud. 

Innehåll: Renat vatten, Ekologisk emulgator från olivolja*, Solrosolja*, Vegetabilisk återfettning*, Aprikoskärnolja*, Vegetabilisk konsistensgivare, Sheasmörsolja*, Konservering milt och biologiskt nedbrytbart, Mättad naturlig skyddande fettsyra, Stabilisator från majs*, Lavendel*, Apelsin*, Vårdande extrakt av kamomill*, Fettsyra från kokos som skyddar och mjukgör, Rosmarinantioxidant, *Parfum* - naturliga doftämnen som finns i eteriska oljor: linalool, eugenol, geraniol, limonen.

Plus: en av de drygaste krämer jag använt, det behövs verkligen bara en liten ärta för att göra hela ansiktet och halsen mjuk och smidig. Den tas snabbt upp av huden och lämnar inte en fet, glansig yta. Huden hålls fuktmättad och lugn hela dagen. Mild, fin doft. Praktisk vakuumförpackning som känns väldigt hygieniskt. 

Minus: konserverad med de syntetiska konserveringsmedlen phenoxyethanol och kaliumsorbat. För det här priset hade jag gärna sett en lite snyggare förpackning. 

Betyg: 8/10. En naturligare konservering och snyggare förpackning och den här krämen får fullpott av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar