fredag 4 mars 2011

Min Ekoresa!


Jag fick en jätteintressant fråga från en av mina läsare...

"Jag är nyfiken på din ekoresa! Jag läste att det var för ungefär 4 år sedan du skiftade till ekologisk hudvård. Vad hände/hur gick det till? Skedde det långsamt, eller slängde du ut alla icke-ekologiska produkter plötsligt en dag? Hur föll det i tid jämfört med när du utbildade dig till hudterapeut? Och inom vilka andra områden i ditt liv har det ekologiska tänket fått genomslagskraft? Tack för en fin blogg!/Hanna"

Hej Hanna!
Jag har ända sedan tonåren varit väldigt hudvård- och sminkintresserad, som de flesta tjejer ju är mer eller mindre:). Kommer ihåg att jag köpte min första mascara när jag gick i åttan, och från den stunden var jag fast. Så eftersom jag alltid har haft ett så stort skönhetsintresse så var det nog helt naturligt att det skulle börja slinka in en och annan naturkosmetisk produkt. När jag var yngre reflekterade jag inte alls över vad alla produkter innehöll, det var ju aldrig någon i ens närhet eller i media som sa att de innehöll ämnen som är skadliga både för en själv och för miljön. Men ju äldre jag blev och ju fler "gröna" produkter jag provade desto mer insåg jag skillnaden och hur mycket bättre min hud mådde när jag använde dem. Den allra största skillnaden upptäckte jag var doften, den kändes renare och mera äkta. Så smått jag började vända mig mer och mer till naturkosmetiken när jag var mellan 21-22 (är nu 26). Och ju mer jag läste på om naturkosmetik desto mer kände jag att det var den rätta vägen att gå. Men jag fick aldrig någon riktig aha-upplevelse och slängde ut alla syntetiska produkter jag hade utan det skedde faktiskt ganska långsamt. Sen när jag började läsa mer och mer om alla kemikalier som finns i skönhetsvården så bestämde jag mig för att aldrig mera använda något annat än riktiga, naturliga ekoprodukter.

2008 pluggade jag tyska en termin i Köln i Tyskland. Där bodde jag mitt inne i stan där det kryllade av rena ekoaffärer och naturkosmetiken är så väl "integrerad" i det tyska samhället och finns verkligen överallt vilket jag tyckte var underbart. Det fanns t.ex en stor renodlad ekologisk mat- och naturkosmetikaffär, dit brukade jag gå nästan varje dag för att upptäcka alla spännande märken som inte finns här i Sverige:). Och bara en minut från där jag bodde fanns det en underbar butik/salong med bara naturkosmetik och personalen var urgullig, en butik som heter Beauty & Nature (finns idag bara i Leipzig och München). Så minnet från den härliga butiken fanns kvar när jag försökte komma på ett namn till min blogg, och det kändes som ett perfekt namn! Ett fint minne.

Jag kände på nåt sätt att jag hade hittat "hem". I Köln väcktes t.ex mitt stora, brinnande intresse för Dr.Hauschka! Bara i den stan fanns det då ca 10 Hauschkateraputer, ungefär så många som vi har i Sverige idag! Så du kan förstå vilken inspiration det vara att bo i Tyskland och dagligen vara omgiven av dessa produkter. Och det var i Köln jag kände att det här, det här vill jag jobba med! Ett tag när jag gick på högstadiet drömde jag om att bli hudterapeut, men vart den tanken försvann vet jag inte! Men nu väcktes det inom mig igen. Så mellan mars 09 och feb förra året gick jag på Axelsons. Vid det här laget hade jag redan gått över helt till naturkosmetik för länge sen, så för mig var det inte så mycket nytt med just produkterna. Men en underbar utbildning som gett mig så mycket, att få lära sig att se på huden genom ett holistiskt perspektiv och som en del av en levande kropp var underbart, och inte bara som en "yta" som ska fixas till som man gärna ser på huden i "vanliga" hudterapeututbildningar.

Idag tänker jag "eko" vad gäller allt så långt det går. Jag ser det som en skyldighet som konsument och medmänniska på den här jorden att ta ansvar för hur man konsumerar och det "fotavtryck" man lämnar efter sig. Det går inte att ha skygglappar för ögonen idag och bara fortsätta konsumera helt vårdslöst utan eftertanke. Ekologisk mat försöker jag alltid köpa, och jag tänker efter innan varje pinal jag köper. Och shoppar inte bara för shoppandets skull för det ger mig ingenting. Jag föredrar ekologiska kläder, eller mer hållbara kläder i naturmaterial (inte alltid ekologiskt), jag förstår mig inte på människor som köper nya kläder på hm varenda vecka bara för att de vill ha den senaste trenden, kläder som ändå bara pajar efter några månader. Slit och släng är problemet med hela dagens civilisation. Och sen att hela tiden tänka naturmaterial i allt i hemmet, som trä, stål, glas och keramik istället för plast. Och bomull och lin istället för en massa nylon och polyester. Så som allt var innan man fann mineraloljan! Hoppas jag gett dig en bra inblick i min lilla ekoresa, den fortsätter garanterat in i framtiden! Det är spännande att se den ökande medvetenheten hos människor, vi kan alla ändra vårt beteende till det bättre. Ha det gott! Kramar/ Ellinor

"Det var jättekul att läsa hur din eko-resa sett ut, och fortlöper. För egen del inspireras jag mycket av olika bloggar med naturlig hudvård och skönhet i fokus. Din - och andras - bloggar har tagit mig längre i min egen eko-resa än vad jag tror att jag hade gjort på egen hand. Ditt långa svar har även faktiskt ökat mitt intresse för Tyskland! Får se om pengar och tid finns för en resa dit under sensommaren eller hösten. Annars har jag ett par resor till Spanien på gång under våren och sommaren, får se om det finns några ekomärken där att shoppa med sig hem. Känner du till något? Jag avslutar med att tacka för ditt långa mail, och önskar dig en trevlig helg! Kram Hanna"

Det är alltid roligt att kunna inspirera, det är det som får mig att fortsätta blogga. Alla underbara läsare som uppskattar det man skriver om! Tyskland är verkligen fantastiskt för den som älskar naturkosmetiken. Vad kul att du ska till Spanien, har själv aldrig varit där men det skulle vara kul att upptäcka t.ex Barcelona. Det enda spanska märke jag känner till är Alqvimia, de har massa butiker runt om i Spanien. Kanske du t.om kan lyckas boka in en behandling när du är där om du har tur. Önskar dig fortsatt lycka till med din eko-resa, och en fortsatt fin vecka!
/Ellinor


4 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg! Tack tack Ellinor för det och ditt fina blogg som ger mig en välbefinnande känsla när jag läser den.

    Kram :)

    SvaraRadera
  2. Tyckte också det var intressant och kul att läsa om din ekoresa :) Ha en härlig helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag håller med ovanstående kommentarer, väldigt intressant att läsa om hur du gick över till naturligt. :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Tack ni fina för era värmande ord:)
    Önskar er alla en fortsatt fin och solig helg!
    Kramar
    Ellinor

    SvaraRadera