fredag 11 mars 2011

Fråga & Svar: Plötsliga problem med huden på näsan


"Härligt att läsa dina svar som dykt upp på senaste Ellinor! Alltid lika lärorikt och spännande även om det inte rör ens egen hudtyp. Vill passa på att fråga dig om ett problem jag fått. För en tid sedan (drygt 3 veckor sedan) drabbades jag av vinterkräksjukan. Direkt upptäckte jag att fler pormaskar än vanligt dök upp på näsan. Normalt har jag torr till normal hud med atopiskt eksem som ligger och lurar ibland. I vanliga fall kan jag räkna pormaskarna på min ena hands fingrar och de är väldigt små. Så små att de inte går att klämma, vilket man naturligtvis inte skall göra ;)

Kort därefter fick jag två jättefinnar precis under varje näsborre. Kanske berodde det på flitigt användande av nässpray med ren jojoba+lavendel men det brukar inte ge problem. Den ena finnen kom tillbaka tre gånger inom ett par veckors tid. (Uääk!) Jag punktbehandlade med tea tree och lavendel som jag läst här i bloggen. Baddade även med lite ekologisk sprit (från Systemet). Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka igen.

Normalt har jag som sagt inte den här typen av problem alls. Näsan har fortfarande inte kommit tillbaka till sitt vanliga "tillstånd". Pormaskarna är kvar liksom några förstorade porer och även små plitor poppar upp då och då. Vet inte om det påverkar men mitt i det hela så åkte jag även på skidsemester med väldigt torrt inomhusklimat och riktigt kallt utomhus. Ibland upp mot 50 minus i köldeffekt. Huden blev inledningsvis som läder. Smörjde in med olja och skyddade med salva så gott det gick. Har inga bestående problem av detta.

Min hudvårdsrutin ser ungefär ut såhär: Tvättar ansiktet med raps+ricinolja (hemblandad 90+10%) på kvällen vilket fungerat bra hittills. Sedan använder jag hydrolat-ansiktsvatten med ros och salvia (Dermanord Freshner Flower) och därefter egenblandad olja (jojoba, vetegrodd, gurkört, nattljus och nyponfrö, rose otto). På morgonen sköljer jag snabbt med vatten och sprutar sedan på ansikstvattnet, lägger på oljan och eventuellt kräm beroende på dagsform. Mask av ren honung ett par gånger i månaden och även krämmask av varierande fabrikat lika ofta. Använder Dermanords papaya-peeling ca 2 ggr i månaden. 

Senaste dagarna har jag använt endast ren jojoba på näsan för att stabilisera och även låtit tvättoljan sitta en stund på näsan innan jag tvättat bort den. Vad skall jag göra för att få bukt med de förstorade porerna och maskarna tycker du? Kan jag fått någon brist av kräksjukan som jag kan korrigera med kost/vitalvaror/tillskott? Ångbad insmord med jojoba, ansiktsmask? Tack för din härliga blogg! Varma hälsningar Ingrid"

Hej Ingrid!

Sjukdom kan ju leda till alla möjliga hudutslag, och mera orenheter är inte ovanligt då kroppen är under stor belastning när man är sjuk. Och sen som du säger att du samtidigt vistades i mycket torr luft som torkade ut huden kan definitivt ha skapat denna obalans. Du kan ju alltid öka på dosen av vitalvaror, då speciellt nässelpulver som fungerar väldigt renande på blodet. En mask du skulle kunna applicera ofta är Hauschkas Ansikstmask Intensiv, den brukar hjälpa mot det mesta som ploppar upp! Och uteslut gärna tvätten med vatten på morgonen, då det kan reta huden i onödan, utan spreja bara med ansiktsvattnet. Ångbad med jojoba innan kan också vara värt att prova. Men sen är det bara att ha tålamod, tålamod för det här problemet tror jag definitivt kommer att försvinna då du normalt sett inte får såna här orenheter. Vad härligt att du blandar din egen ansiktsolja och rengöring:). Varmaste hälsningar /Ellinor


"Tack för svar!
Förhoppningsvis löser det sig med tiden, det ser redan bättre ut. Inga fler finnar än så länge men det är röda men helt släta ärr kvar. Är vetegroddsolja det bästa att smörja med för att påskynda läkandet och dämpa det röda? Tack igen för dina fina svar! Följer båda dina bloggar nu och tipsat flera som inte är så insatta i naturkosmetik att följa den på topphälsa. Perfekt för den som vill lära sig."

Vad bra att det redan blivit bättre Ingrid! Ja vetegroddsoljan är suverän på att bleka ärr, den kan du smörja med både morgon och kväll. Kul att du även följer Topphälsa-bloggen och tack så mycket för att du tipsar om den, fler och fler läsare börjar hitta dit:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar