tisdag 28 september 2010

Ansiktsmask med persilja för oren hy


Jag tycker det är så roligt att koka ihop mina egna skönhetsprodukter såsom peeling och masker ibland, därför fortsätter jag även idag med ett gör-det-själv recept. Här har du en rengörande, men inte på något sätt uttorkande, ansiktsmask som passar mycket bra till en oren hy men även till en hy med acne.

Du behöver:
1 msk kesella
1/2-1 tsk olivolja
1-2 msk hackad färsk persilja


Blanda ihop i en liten skål, kör gärna med stavmixer så att persiljan blir finstrimlad.


Tillsätt sedan följande eteriska oljor:
1 droppe ylang-ylang
1 droppe palmorosgräs (eller palmarosa som den även kallas)
1 droppe lavendel


Självklart kan man utesluta de eteriska oljorna om man vill, men de gör att masken får en mera terapeutisk verkan, både för huden och för sinnet. Ylang-ylang och palmorosgräs reglerar talgutsöndringen och lavendel lugnar ner en överaktiv hud. Kesellan och olivoljan ger mycket fukt och persiljan ger en ren och klar hy.

Lägg gärna masken som en kur 1-3 gånger i veckan i 1-3 månader för att uppnå bästa resultat.

4 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar dina tips på egna skönhetsprodukter! Fortsätt. Tänkte prova denna i helgen - spännande.

    Kärlek & respekt.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du gillar mina recept, många av dem är tips som jag fick under min utbildning till hudterapeut.
    Det kommer flera, det lovar jag:)
    /Ellinor

    SvaraRadera
  3. Den där måste jag prova göra någon dag, själv brukar jag blanda ihop en ansiktsmask med honung och naturell yoghurt, den återfuktar huden riktigt bra. :)

    SvaraRadera
  4. Ja den brukar jag också köra med ibland när man inte har så mycket tid och ork, men när man ändå känner att huden behöver en liten fuktkick. Ibland använder jag bara ren honung och geggar in ansiktet med eller så använder jag ren naturell youghurt som en liten mild peeling.

    SvaraRadera