fredag 24 september 2010

Ekologisk solcreme

Sommaren är ju tyvärr förbi sedan länge, men en och annan ska väl flyga till varmare breddgrader i vinter? Vanliga solkrämer som innehåller zinkoxid och kemiska solfilter är en stor belastning för miljön och bidrar till koralldöden. Men det finns alternativ. Som denna solcreme från tyska Eco Cosmetics med SPF 15 som är tillverkad enligt de nya EU-rekommendationerna, och där titandioxid står för solskyddet. Jag använde denna i somras och jag måste säga att jag är riktigt nöjd. Jag försöker alltid att skydda mig med kläder så gott det går, men på några ställen måste jag alltid smörja mig som på t.ex händer, dekolletaget och i nacken. Den är ganska trög i konsistensen, vilket jag tycker att en solcreme ska vara. Är krämen för mjölkig och den går fort in i huden finns det risk att man inte får tillräckligt skydd. Man ska bli lite vit av krämen, då har man ett bra skydd mot solen.


Finns att köpa på bl.a Hildur och Jordklok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar