torsdag 1 december 2011

Rengörande olja från Nea of Sweden


Ibland använder jag ocm-metoden för att rengöra ansiktet på kvällen, det är speciellt effektivt om man har mycket smink på sig. För det mesta använder jag bara ren rapsolja, det tycker jag funkar utmärkt. Olivolja är också toppen, men svider tyvärr alltid i ögonen på mig. Men det är ingen metod jag skulle köra med på morgonen, jag är helt enkelt för lat för att massera in olja i ansiktet, sen tvätta av händerna som blivit oljiga, blöta handduk, och sen noga se till så att all olja kommer bort. När det ska gå fort så är istället rengöringsmjölk min bästa vän. Men på kvällen har man ju alltid lite mer tid med denna egentligen inte så komplicerade rengöringsrutin, jag brukar passa på om jag ska ånga ansiktet och lägga ansiktsmask efteråt, vilket jag måste erkänna händer alldeles för sällan! 
Nea of Sweden Deep Cleansing Oil Natural består av ricin- och solrosolja.
Konsistensen är lite halvtrög, varken för lätt eller för tjock. Den är helt utan eteriska oljor, men för det är den inte direkt doftfri. Den doftar en del av de vegetabiliska oljorna, en doft som inte direkt faller mig i smaken... Det positiva är ju att man vet att oljorna är kallpressade när de har en tydlig doft och färg. 
I början kändes doften okej, den går helt klart att stå ut med. Men ju mer jag använder den desto mer stör jag mig faktiskt på doften. Goda dofter är otroligt viktigt för mig, och är för det mesta helt avgörande för ifall jag köper en produkt eller inte. Och jag är lite av ett doftfreak, jag älskar när det doftar mycket! Förutsatt att det är en god doft såklart. Så om jag skulle testa den här oljan igen blir det definitivt varianten som innehåller eteriska oljor från ylang-ylang, mandarin och rosmarin och hoppas på att ricinoljedoften döljs. För denna skulle jag inte köpa igen. 
Bäst: Rent gör den absolut, huden lämnas silkesmjuk efteråt och utan ett spår av makeup. Svider inte i ögonen. Den känns prisvärd eftersom man endast behöver en gnutta olja vid varje användning. Praktisk pump (dock inte bra om man ska ut och resa). 
Sämst: Som sagt, doften blir bara too much... 
155 ml kostar 165 kr i Nea of Swedens webbshop


5 kommentarer:

  1. Lustigt att du också tycker att doften (som från början inte är speciellet angenäm) bli mer påtaglig efter en tids användning, istället för tvärtom. VIssa dofter kan man ju vänja sig vid.

    Annars tycker jag som du, den är en mycket bra rengöringen.

    SvaraRadera
  2. Använder den till att tvätta bort smink med och det fungerar alldeles utmärkt. Ibland rengör jag huden med den också, och den är verkligen kanon. Men jag håller med dig om lukten.. Har för mig att den finns med och utan eteriska oljor och jag använder den utan. Kanske luktar den med mindre? :)

    SvaraRadera
  3. Olivolja svider också i ögonen på mig. Jag brukar massera in mandelolja i ansiktet innan min "riktiga" ansiktsrengöring, dels för att få bort mascara och ögonskugga men även för att återfukta huden :)

    SvaraRadera
  4. Ja. det verkar ju onekligen vara en bra olja eftersom många har gett den bra rescensioner! Synd med lukten ju!
    Förresten,alla oljor som jag testat i ansiktet svider i mina ögon utom mandelolja...någor du kan testa om du inte har gjort det?!?

    SvaraRadera
  5. För några år sen använde jag ofta Weledas mandelolja för ögonmakeupborttagning. Kanske dags att prova det igen! Annars funkar rapsolja helt okej tycker jag, men olivolja är i princip hopplöst vid ögonen...

    Jättesynd med doften på denna rengöring, jag ville verkligen kunna stå ut med den. Jag blandade den helt enkelt med några andra vegetabiliska oljor jag hade hemma och lite eteriska oljor, så blev det istället en fin kroppsolja :)

    SvaraRadera