onsdag 7 december 2011

Årets Weledastipendium går till Nicaraguas soptippebarn


Antalet ansökningar med behjärtansvärda projekt överträffade juryns alla förväntningar när ”Weledastipendiet- för hållbar utveckling” skulle delas ut för första gången. Vinnaren av Weledastipendiet 2011 är Patrik Appelquist, grundare till Dump Tees, klädmärket från soptippen i Nicaragua. 
Pojkarna boende på en soptipp i Nicaraguas huvudstad Managua har en beskyddare i Patrik som med stipendiet nu får möjlighet att utveckla sitt projekt Dump Tees. Han vill tillsammans med de unga killarna designa och producera t-shirts som berättar historier från livet på soptippen ”La Chureca” i Nicaragua. På framsidan, berättarens ansikte och på ryggen en personlig berättelse. 
– Jag kommer att anställa unga män från tippen som inte helt förlorat glöden, visionen och viljan att få ett bättre liv med sina framtida barn, utanför soptippen. Jag ser helst att grabbarna studerar samtidigt som dom jobbar hos mig, dvs halvtid. Killarna är fortfarande unga och jag har sett vad en utbildning betyder här, berättar Patrik. 
Han har under sin tid i Nicaragua träffat många pojkar och sett livsöden på nära håll: "det jävligaste jag sett i hela mitt liv var förändringen hos en glad liten kille på 8 år som brukade komma till oss på dagcentret i Managua. Han berättade en dag att han skulle börja ”jobba” med sin pappa på soptippen. Sedan dess har jag bara sett honom två gånger, han är sig inte lik. Detta är dock vardag här, barn i alla åldrar måste jobba för att familjen ska överleva. Jag vill inte att glöden och livskraften i de här unga killarnas ögon ska släckas och att de ska bli tvungna att leta mat i högarna av sopor för att överleva. Jag vill ge dom något att vara stolta över, en värdig lön och möjligheter till en bättre framtid", säger Patrik Appelquist om bakgrunden till Dump Tees. 
Weleda startade ”Weledastipendiet- för hållbar utveckling” i oktober. Det tog inte lång tid innan man såg att aktiviteten skapade ett enormt engagemang, både bland ansökande och omgivningen. Totalt har 64 bidrag inkommit under ansökningsperioden och juryn, bestående av representanter från Weleda samt samhällsentreprenören Carlos Rojas och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård, hade en stor utmaning framför sig vid valet av stipendiat. 
– Att verka för en hållbar utveckling, både socialt och miljömässigt, är en av Weledas starkaste drivkrafter. Vi har verkligen insett att vi inte är ensamma om detta, Dump Tees och alla andra ansökningar som kommit in bevisar vilket fantastiskt engagemang det finns i Sverige rörande dessa frågorsäger Emma Bergqvist, Nordisk Marknadschef på Weleda. 

Källa: Mynewsdesk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar