lördag 24 september 2011

Fråga & Svar: Akne


Hej!
Jag har problem med min hud, jag fyller 25 och har i ett år dragits med någon sorts obalans vilket har resulterat i akne. Främst i panna, längs tinningarna och ner på kinden. Jag vet inte var det beror på, jag är vegetarian och äter bra mat. Sedan en tid tillbaka undviker jag mjölkprodukter och jag dricker aldrig alkohol eller äter socker i ren form så att säga. Jag använder numera bra produkter sedan ett halvår tillbaka. Ibland gör jag OCM. Sminkborttagningen är annars Salviderm och sedan smörjer jag in ansiktet med deras ansiktskräm. 

Jag använder ren makeup, Nvey eco och tikei. Jag tar nyponpulver, nässelpulver, ph kalk, propimage samt MSM. Kanske använder jag fel produkter ändå? Finns det någon ansiktskräm som är bättre för mig, under dagen med makeup har jag sett att just min panna ser något fet ut. Och har du kanske något mer tips på vad jag kan göra? Kan min akne bero på stress, för om man ser till ansiktszoner så har jag ju problem med mage och det stämmer ju.


Hej!
Absolut kan dina problem bero på stress, det är hudmarodören nummer 1 som du säkert vet. Fet panna kan tyda på problem med mage/tarm och matsmältning. Och även längs med hårfästet och ner på kinder (och ofta ner på sidorna av halsen). Kan det ha hänt något specifikt i ditt liv just när det här problemet bröt ut? Det skulle även kunna vara något så enkelt som vilken hårvård man använder sig av, och även om man har lugg. 

Vad gäller hudvården så undrar jag ifall du använder någon form av svamp eller handduk vid rengöringen? det är nämligen viktigt för att helt få bort en naturlig rengöring. Och det är viktigt att man använder en ny och ren svamp/handduk varje gång för att undvika bakteriespridning (och att de tvättas i 60 grader). Byt handduk ofta (den du torkar ansiktet med efter tvätt) och använd den endast till ansiktet. Prova även med att byta örngott ofta. Vilken av salviderms krämer är det du använder nu?

Ånga gärna ansiktet 1-2 gånger i veckan med efterföljande havremask. Och prova gärna med ocm-metoden innan du ångar. Vad gäller kosten så kan du öka på med mera nässelpulver, det renar blodet och motverkar inflammation. Ta minst 1 matsked om dagen, gärna uppdelat på 2 gånger per dag. Drick även styvmorsviolte, det är effektivt mot alla hudbesvär. Dinkelkli och helhavre hittar du hos hälsokosten och de är båda effektiva på att motionera tarmen och lösa upp tarmfickor som ligger bakom många hudproblem. Hoppas mina tips kan hjälpa dig! Mina varmaste hälsningar/Ellinor


6 kommentarer:

  1. Kan tipsa om Burt's Bees kamomill rengöring, den har hjäpt min syster väldigt mycket med hennes acne :)

    SvaraRadera
  2. Har du själv testat OCM, och i så fall, vad tycker du om den metoden?

    Dorthe

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ocm är en fantastisk uppfinning som jag varmt rekommenderar till alla som har en hud som är i obalans, var sig det handlar om akne, väldigt torr hud eller djupare problem som t.ex rosacea. Även jättebra om man inte har några hudproblem, och bara vill ha en djup rengöring som inte tar bort hudens egna skyddande fetter.

    Jag har använt nästan bara ocm hela sommaren, utan att smörja efteråt. Just nu använder jag bara rapsolja för att ta bort smink med på kvällen, jag tycker faktiskt att huden blir snäppet lenare med raps än med olivoljan :).

    De oljor jag tycker är bäst för ocm är oliv, jojoba, mandel och rapsolja. För den supertorra huden är vetegroddsoljan att rekommendera för den har en unik förmåga att lösa upp allt som är torrt på djupet. En rosaceahud kan gärna prova sheasmörsolja. Oljeblandningar med ricinolja är jag inte så förtjust i personligen just för att den är så extremt trög och fet och lämnar gärna en alldeles för fet hinna på mig hur lite jag än tar. Men jag vet att många andra gillar ricinoljan i ocm. Smaken är som baken ;)
    /Ellinor

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt svar Ellinor! :). Vilken rengöring, gör man på morgonen?

    Kram/Dorthe

    SvaraRadera
  5. På morgonen räcker det oftast med att rengöra med bara vatten och en cellulosasvamp eller handduk, en aknehud kan dock må bra av en mild rengöring på morgonen. Jag förespråkar då en rengöringsmjölk, eller t.ex Hauschkas rengöringscreme :)

    Riktigt, riktigt torr hud behöver endast sprejas med ansiktsvatten som morgonrengöring.

    SvaraRadera