onsdag 29 juni 2011

Mina bästa tips för en ren & mjuk hud fri från pormaskar


Det här inlägget kommer från min gamla Topphälsa-blogg, men det var så populärt att jag publicerar det här också...

Det allra bästa och effektivaste knepet för att få en ren, fräsch hy är att ånga huden ofta. Minst en gång i veckan. Efter att du gjort rent ansiktet med en mild ekologisk rengöringsmjölk häller du helt enkelt upp kokande vatten i en stor skål, håller ansiktet över med en handduk över huvudet (så inte ångan flyr iväg). Sitt så i cirka 5-10 minuter för att hudens alla porer ska öppnas ordentligt, se bara till att inte komma för nära vattnet, du ska känna att huden ångas men det ska inte hetta i ansiktet för det gör mer skada än nytta och kan med tiden förstärka ytliga blodkärl. Badda av huden lite lätt efteråt med en handduk.

Sedan rekommenderar jag en superenkel men fantastisk ansiktsmask som du kan lägga hur ofta som helst. Den passar precis alla och är så vårdande för både hud och själ, och mycket snäll mot plånboken eftersom den görs enbart på ingredienser som finns i skafferiet! Förbered masken innan rengöring och ångan:

-Börja med 2 msk havregryn i en liten skål som du krossar eller mixar till ett fint pulver. Häll över 1/2 dl kokande vatten, låt det sedan ligga och dra och svälla i 15-20 min med ett lock över.
-Sedan tillsätter du en liten klick honung och 1 tesked olivolja. Rör runt i denna härliga röra och applicera på ditt nyångade ansikte.
-Lägg ett par gurkskivor på ögonen och låt masken verka i 20-30 min medan du gör…ingenting! Bara njut…Blir det lite över av masken så kan ju även händerna få sig en liten behandling!
-Tvätta av med en mjuk cellulosasvamp eller liten bomullshandduk, applicera ditt ekologiska ansiktsvatten (t.ex ros- lavendel eller apelsinblomsvatten som är perfekta för alla hudtyper) och massera sedan lätt in en klick olja eller kräm. 
Du kommer garanterat att märka skillnad i din hud, den kommer att se renare och fräschare och lugnare ut och kännas sammetsmjuk! Det är havren som gör den här masken så fantastisk, för havre har mycket rengörande, återfuktande och lugnande egenskaper på huden. Honung och olivolja är också mycket renande och djupt återfuktande. Vill du inte koka ihop din egen mask så vill jag gärna rekommendera Dr.Hauschkas Lermask som du kan använda 1-2 ggr/vecka, men det viktiga med en lermask är att aldrig låta den torka in i huden för då har man nämligen även lyckats torka ut hudytan. Så en lermask måste därför alltid sprejas fuktig med vatten eller ansiktsvatten under tiden den verkar, på så sätt renar den huden effektivt samtidigt som man undviker onödig uttorkning. 


Jag vet att det kan kännas mycket lockande att klämma på både pormaskar och finnar, men det är inte att rekommendera. Huden har själv förmågan att rengöra sig, ibland behöver man bara hjälpa den lite på traven, och då är den här metoden med ånga och mask perfekt. Klämskador i huden syns ofta inte förrän man blir lite äldre, ytliga blodkärl är ofta resultatet av ivrigt porklämmande i unga år. För när man klämmer förstörs nämligen porväggarna och de blir större, och porerna fylls sedan snabbt igen med talg som man sedan klämmer ut igen…och en ond cirkel är igång. Med tiden kommer du märka att dina porer blir mindre och renare om du slutar klämma. 

Observera att den här rutinen ändå inte alltid kan garantera en strålande, ren hy. Det är många andra faktorer som spelar in i hudens hälsa och skönhet, som en välbalanserad kost full av vitaminer och mineraler, bra fetter, regelbunden motion, minimalt med stress, rikligt med sömn och en förövrigt bra hudvårdsrutin med naturliga produkter...


4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jättekul att läsa din blogg om olika ekologiska produkter som du tipsar om. Ps! Lärde mig något nytt...Har alltid väntat tills lermasken har torkat in helt i huden innan jag har sköljt av masken. Inte undra på att huden har blivit torr...
    Pernilla W

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Har aldrig haft tålamod till att ånga ansiktet men ska göra ett nytt försök. Ska också försöka sluta klämma på porerna, det är en liten ovana jag har.

    SvaraRadera
  3. Hej! jättefin blogg. Jag måste bara få påpeka att porer inte kan öppna/stänga sig, de fungerar inte så. Ångan värmer upp talg etc så att pormasken lossnar :)
    Menar inte att vara en besserwisser, det är bara så ofta jag stöter på denna missuppfattning att jag snart blir galen :)

    Kram på dig och fortsätt låta dina trevliga inlägg flöda, snälla du!
    /Tyrannika
    tyrannika.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Hej!
    vad glad jag blir att du gillar det jag skriver om :)
    Håller med dig att det egentligen är ett ganska knasigt uttryck, en por är ju en por och är såklart alltid mer eller mindre öppen. Förstoras och förminskas borde det väl heta...Det är ett så vanligt uttryck, men jag tror nog ändå att de flesta förstår att en por inte är som en dörr som går att öppna och stänga :)

    Ha det bra!
    /Ellinor

    SvaraRadera