tisdag 6 september 2011

Fråga & Svar om att byta från kemisk till naturlig hårvård


Hej Ellinor!
För drygt en vecka sen bytte jag ut både shampo och balsam. Har ju tyvärr kört med de traditionella produkterna, men nu är det bara naturliga och ekologiska för min del, och det gäller allt. Jag har i vanliga fall ett torrt och väldigt frizzigt hår eftersom jag har självlockigt + att jag också har färgat det. Men nu när jag har bytt har det blivit ännu sämre. Det är fullständigt livlöst och glanslöst. Vad har hänt och kommer det att bli bättre tror du? Shampo är från Eco Cosmetics och balsam från Dermanord. Kram/Dorthe


Hej Dorthe!
Det är jättevanligt att håret blir som svinto när man går över från konventionell hårvård till naturkosmetisk sådan. En del upplever att håret blir väldigt fett och känns orent, eller bara torrt och risigt och glanslöst eller både och på samma gång. Jag vet det låter hemskt. Men jag kan garantera att detta går över. Ge det minst 3 månader, samma sak gäller för håret som för huden. Det är en stor omställning helt enkelt. Den konventionella hårvården är ju fullproppad med mineralolja, silikoner och starka syntetiska tensider som totalt rubbar hårets och hårbottens balans. Silikonerna i balsam och inpackningar som gör håret så där glansigt och silkigt ger en falsk känsla av ett hälsosamt hår, de kväver sakta hårstråna och låter inte håret andas. Och nu när du inte längre ger håret sin dagliga dos silikoner och syntetiska oljor så måste det helt plötsligt börja ta hand om sig själv. Så här är det endast tålamod som gäller. Jättebra att du valt att byta ut din hårvård också, hårbotten är lika tunn som huden på ögonlocken, så vi får i oss en enorm mängd kemikalier genom huvudet som sedan går rakt ut i blodomloppet (för att inte tala om avloppet). 

Det finns speciella produkter som fortare ska tvätta ut alla kemikalier som lagrats i håret, ofta med äppelcidervinäger i. Prova t.ex Nea of Sweden Vinegar Rince eller John Masters Herbal Cider Hair Clarifier, de kanske kan hjälpa lite med övergången. John Masters sägs ju även ska ha de bästa eko-stylingprodukterna ;). De har även en 100% ekologisk arganolja som är väldigt populär, som man kramar in några droppar av i håret. Det ger den där silkiga känslan som silikoner, det tror jag kan vara väldig bra för ditt torra hår. Dry Hair Nourishment & Defrisser är också en olja för riktigt torrt hår. Kolla närmare på johnmasters.se. Prova även att göra hårmask 1 gång i veckan. 

Så håll ut, det blir bättre! Sen kommer du att få ett naturligt hår, det hår som vi är ämnade att ha, med äkta glans som kommer inifrån :). Tänk även på att få i dig rätt fetter som avokado, raps- och olivolja, nötter, riktigt smör, fet fisk etc. det hjälper till att smörja inifrån. En annan sak som jag varmt kan rekommendera för vackrare, starkare hår är nyponpulver! Det kan du hitta hos phbalans.se. Snyggare rent allmänt blir man av det också! /Kramar från Ellinor


7 kommentarer:

  1. Jag har nyss köpt en ny hudkräm och såg att det i ingredienslistan står emulsifying wax, när jag kollade upp ingrediensen på skin deep läste jag det här: "Emulsifying wax is a mixture derived from plant- or petroleum-based wax converted into an emulsion with the aid of added detergents."
    Jag trodde att emulsifying wax var en naturlig ingrediens men enligt skin deep så verkar det ju inte vara så.
    Eftersom du är ekologisk hudvårdsterapeut tänkte jag fråga dig vad du anser om ingrediensen, är det en onaturlig ingrediens eller kan den vara framställd på ett naturligt sätt också?

    Hoppas du har tid att svara. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ellinor!

    Så kul att läsa mailet, jag skickade till dig! Tänk så förtvivlad jag var då. Nu har där, ganska exakt, gått en månad,sen jag bytte ut mina hårvårdsprodukter....och det gäller ALLT! Shampo, balsam, spray och andra stylingprodukter. Numera tvättar jag håret högst 2 gånger i veckan,låter det självtorka och använder bara plattång vid speciella tillfällen. Jag torkar det inte heller längre med en frottéhandduk, utan med en handduk i ren bomull. ....Och resultatet har blivit ett naturligt blankt och glänsande hår!!! :).Ibland använder jag en hårgel från Dermanord, aromatheraphy, Rosemary & Aloevera, för att ta bort det frizziga, men även det har blivit bättre. Så till alla ni som kämpar, kan jag bara säga: Håll ut, det blir bättre...precis som Ellinor sa :).

    Kram/Dorthe

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att det gått så bra för dig, Dorthe! :-)
    Mitt hår blev också mycket finare av naturliga produkter.
    Lockarna kom fram fint också! :-)
    För mig kan det göra stor skillnad mellan märken precis som när jag använde konventionella schampon och balsam.
    Så om det är någon som håller på och testar naturliga schampon och balsam så ge inte upp efter första schampot för nästa kanske är det perfekta! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har hört andra som varit missnöjda med hårprodukter från Dermanord. Kan ju även vara fel shampo för dig!
    Ett tips: kokosfett! Inte silverpaketet, köp i hälsokosten. Värm upp lite mellan fingrarna och krama in och "smek" in över håret. Låt det verka lite, man kan låta det sitta i timmar men jag brukar bara ha tålamod för max en halvtimme. Håret blir luftigt, mjukt, fluffigt. (Iaf mitt.) Som den bästa hårinpackning!
    Älskar även Weledas calendulashampo (som är för barn). Mitt hår blir så fint av det. Santes balsam ger jättefin glans och reder ut perfekt, dock kan håret bli något platt.

    SvaraRadera
  5. Elisabeth: Emulsifying wax kan tillverkas helt från vegetabiliska fetter, skin deep brukar tyvärr inte göra skillnad på syntetiska och naturliga ingredienser. De gör te.x inte skillnad på beståndsdelar i syntetiska parfymer kontra eteriska oljor, så de är tyvärr ofta missvisande och man får ta många av deras varningar med en nypa salt.

    SvaraRadera
  6. Dorthe: Så härligt och höra att det löste sig till slut :)

    SvaraRadera
  7. Tack så hemskt mycket för svaret, nu känner jag mig mycket klokare. :)

    SvaraRadera