tisdag 13 september 2011

Fråga & Svar om Grapefruktkärnextrakt


Läste i listan från SUKI som du hade skrivit ut på din blogg att syntetiska ämnen ofta används för att grapefruktskärns-extrakt ska ha någon effekt (har jag förstått det rätt? :)), vet du om detta gället för E plus High C Deodoranten från Aubrey organics med? Har varit väldigt intresserad av denna deodorant ett tag nu och har väntat på att clearlife ska få in den i sin webbshop igen, men om triclosan eller andra dåliga ämnen måste användas för att grapefruktskärns-extraktet ska fungera blir jag väldigt besviken eftersom jag inte vet vilken deodorant jag ska köpa istället då. Jag har letat efter en deodorant som inte innehåller karragenan, alun eller benzyl benzoat eftersom dessa sägs vara cancerframkallande. Stämmer det, för iståfall börjar jag snart misströsta i mitt letande efter en "ren" deodorant? Kollade ju in Rosenseriens deodorant men tydligen innehöll den alun. Jisses, vad jag skulle bli glad om du ville vägleda mig i deodoranternas värld. :). Mvh/ Matilda

Hej Matilda!
Det är sant att grapefruktkärnextrakt kan innehålla syntetiska kemikalier som t.ex triclosan (och behöver inte redovisas), och används då som konservering. Men, och det här är viktigt, allt grapefruktkärnextrakt konserveras inte med dessa farliga ämnen. Skriv helt enkelt till Aubrey Organics och fråga hur det ligger till med det, jag skulle bli förvånad ifall det inte vore helt rent. Jag skrev t.ex till Dermanord förut och frågade om deras och fick till svar att det innehöll absolut inte dessa ämnen, och då litar jag på det. 

Ett hett tips på en väldigt "ren" deo som jag tycker är toppen är Weledas deodoranter, speciellt rosendeon. Den doftar himmelskt och funkar faktiskt (på mig gör den det i alla fall)!
Sen kan du om du vill "koka ihop" din egen deo, starta med en ren hydrolat och tillsätt sedan efter eget tycke och smak eteriska oljor, du kan säkert googla fram bra recept. Sen är det bara att förvara din hemmagjorda deo i en glasflaska med spray. Både hydrolater och eteriska oljor har en förmåga att hindra dålig lukt och är till viss del svetthämmande. I den här amerikanska ekobloggen har jag t.ex hittat ett recept på en hemmagjord deo som är mer som en fast massa som man smörjer i armhålorna: http://asonomagarden.wordpress.com/2009/07/28/how-to-make-homemade-deodorant-i-love-it/
Mina varmaste hälsningar, 
Ellinor

Jag fick svar från Aubrey Organics idag och jag tänkte dela med mig av svaret angående deodoranten.
 
"Hi Matilda,
We are certified through QAI (Quality Assurance International) which
means that our raw ingredients must be third party tested (at random) a
few times a year. We would not be able to keep our QAI certification if
we had synthetic additives in our GSE. Thanks so much and have a
wonderful day! 

With Thanks,
Aubrey Organics Inc
Customer Service Team"


2 kommentarer:

  1. Intressant! Har förstått att det råder delade meningar om det ämnet. Har Aubreys deo hemma och den verkar ganska ok. Weledas däremot funkar INTE på mig, men jag svettas oftast en hel del.

    SvaraRadera
  2. Tänk vad individuellt det verkar vara med deos :)

    För mig kan det också skifta väldigt mycket. Jag svettas inte så mycket, men så fort jag stressar så tränger dålig lukt mycket lättare fram. Numera kombinerar jag alltid eterisk olja, oftast lavendel, med någon deo, då känner jag mig säker för det funkar faktiskt!

    SvaraRadera