torsdag 7 april 2011

Två favoritoljor & lite tips mot rynkor


Jag brukar köpa mina ekologiska basoljor från Primavera för att de är av så otroligt fin kvalitet. Nu när våren är här och luftfuktigheten är högre så nöjer sig min hud med bara olja efter dusch. Och jojobaoljan är underbar att massera in på lite fuktig hud, vips så är man babylen på hela kroppen! Jag vet inte varför det står Body oil på flaskan, för jojoban är ju minst lika härlig för ansiktet. Den finns att köpa hos tyska Bionaturel för 13 €. Alla Primaveras produkter (förutom några ansiktscremer och masker) är förpackade i UV-skyddade, återvinningsbara gröna och bruna glasflaskor för att slippa ytterligare kartongförpackningar. Jättebra tycker jag, för även många ekologiska märken överförpackar vilket ju inte känns så miljövänligt. 


Nyponfröoljan är en annan liten goding som med sitt mycket höga innehåll av A-vitamin är fenomenal på att minska rynkor. Så glöm allt vad antirynkcremer heter för det enda du behöver är den här gyllengula oljan! Jag använder den för att förebygga rynkor runt ögonen, men den är också mycket bra om man vill bleka ärr eller pigmentfläckar. Det är en torr olja vilket betyder att den går snabbt in i huden och stramar upp, och tyvärr härsknar den fort om den inte förvaras på rätt sätt. Mörkt och svalt ska den stå och använd upp inom max 3 månader. Eftersom den är så pass torr så är det bäst att blanda ut den med en basolja, som t.ex jojobaoljan, för använder man den ensam för länge (mer än 3 månader i sträck i hela ansiktet) kan huden faktiskt bli torrare. Ett litet tips är att punktbehandla rynkorna med ren nyponfröolja! 30 ml kostar 14 €

Naturkosmetiska antiaging-produkter innehåller nästan alltid en skvätt nyponfröolja. Primaveras Revitalizing-serie baseras bl.a på fina kallpressade oljor från nyponfrö och granatäpple och äkta eterisk rosolja. Ansiktsvattnet i den serien doftar helt gudomligt! Det innehåller bl.a rosen-, neroli- och sandelträvatten i en cocktail av fina örtextrakt som motverkar åldrandet, som t.ex grönt te, granatäpple och vindruvskärnextrakt. Jag använde det ofta på kunderna i ansiktsbehandlingar när jag utbildade mig till hudvårdsterapeut, men då mest för min egen skull så jag hela tiden kunde få känna doften...


4 kommentarer:

  1. Priserna var ju riktigt överkomliga också, hur funkar doseringen, finns det något stopp i korken till flaskan med jojobaolja?

    SvaraRadera
  2. Japp, det finns en lite "stoppare" i alla flaskorna:-)

    SvaraRadera
  3. Jag är lite nyfiken hur du definierar vad som är en olja av fin kvalitet. Du har flera gånger skrivit att Primavera och Alqvimias oljor är så fina. Hur resonerar du där jämfört med andra märken som även de är kallpressade och ekologiska?

    Annika

    SvaraRadera
  4. För mig ger både Primavera och Alqvimia en otrolig känsla av lyx, och helheten tycker jag är jätteviktig. Som Primavera t.ex som odlar alla sina oljor själva genom fairtrade och ekologiska odlingsprojekt över hela världen, hela designen på flaskor (alltid i glas) och etiketter är miljövänlig och genomtänkt, jag kan känna mig trygg med att jag får den bästa kvalitén med deras oljor, och detsamma gäller för Alqvimia. Det är inte så att jag tycker andra oljor som även de är ekologiska och kallpressade av andra märken är dåliga, men personligen skulle jag inte köpa oljor som kommer i plastflaskor t.ex för det är inte det idealiska varken för oljan eller för miljön. Det finns en hel uppsjö av massa märken med superfina oljor, ta Hauschka t.ex eller Crearome. Jag har helt enkelt fastnat för vissa märken, de tilltalar mig och är mycket verksamma :-)
    /Ellinor

    SvaraRadera