onsdag 20 april 2011

Fråga & Svar: Hormonell acne?



”Hej Ellinor!

Nu är det så att jag har fått ett problem med min hud som alltid har varit såå bra. Jag har nämligen bytt p-piller (ja jag vet att man helst ska undvika hormoner) till en sort som innehåller mycket mindre hormoner sk minipiller (ett steg i rätt riktning). Det heter Ceracette och innehåller inget östrogen utan bara gestagen. Jag får finnar och väldigt blank hud av dessa i ansiktet, jag hoppas att detta är övergående, det stod i läkemedelsinformationen att detta var en biverkning och att det förhoppningsvis går över på 2-3 månader. Nu har jag ätit i drygt 3 månader och ingen förbättring än i sikte. Min hudvårds rutin består av rengöring på kvällen med Dermanords cleansing, deras Neroli vatten och oftast bara lite jojobaolja på det. På morgonen bara Neroli freshener och jojobaolja och ibland Dermanords Face refining lotion. Upplever dock att huden blir blankare efter en stund med denna. Jag äter både nypon och nässla och har gjort det ett bra tag. Har beställt Ph kalk och ska börja med det så fort det kommer.Jag tycker jag gör mycket som är rätt men det hjälper inte, har jag för bråttom kanske, är det tålamod som är grejen! Har du några tips på vad jag kan göra! Känns ju som att man vill ge upp och gå tillbaka till kombinations p-pillren. Dock gav dessa mig mer och mer migrän så det är väl inget alternativ egentligen och spiral vill jag inte ha av lite andra anledningar. Har tvillingar så säker vill jag vara, ursäkta att jag blir lite personlig.Hoppas du har tid att klura lite och kanske komma med lite feedback på allt detta! Med Vänliga Hälsningar/Karin”

Hej Karin!
Många får väldigt dålig hy av p-piller, och det mest idealiska vore väl om vi inte behövde äta dem alls, men det är ju inte alltid så enkelt:-). P-pillrena som inte innehåller östrogen är de som brukar skapa problem, då östrogenet i sig främjar en bättre hud och trycker undan testosteron som ju orsakar fet hud och finnar, dvs. det gör talgkörtlarna känsliga så att de producerar mera talg. Din hudvårdsrutin verkar jättebra, och jag tror om jag ska vara ärlig att du helt måste sluta med Ceracette för att få bukt med problemet, eftersom du haft fin hud innan. Visst kan du vänta ytterligare 3 månader om du vill, då har det gått 6 månader, men ser du ingen förändring då så tror jag heller inte att det kommer att bli bättre längre fram. P-piller, precis som alla syntetiska läkemedel verkar försurande på kroppen, och försurning leder ofta till huvudvärk och migrän. Så om du skulle börja med p-piller som innehåller östrogen igen så kan eventuellt kalken hjälpa till att balansera upp att du får migrän. Det är min teori. Det finns lite naturliga medel för att stödja östrogenet i kroppen: många örter och växter innehåller s.k phytoöstrogener, prova att tugga mycket fänkålsfrön och drick fänkåls- och salviate, styvmorsviolte och ta tillskott av ren gurkörtsolja som innehåller mycket Gammalinolensyra som är viktig för våra hormoner. Öka även på nypon och nässla. Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite med vad du skulle kunna prova, är det något mer du undrar över så hjälper jag gärna till! Mina varmaste hälsningar/Ellinor

”Himla vad glad jag blev av alla tips. Jag tror att du har helt rätt och jag har redan bestämt mig att jag ska sluta med Cerazette, dom passar nog helt enkelt  inte mig. Så jag går tillbaka till kombinations p-pillren och jag har faktiskt börjat med ph kalken så jag har gott hopp att det ska kunna hjälpa till med huvudvärken. Nu vet jag ju inte om det var kombinations p-pillren som  var boven i dramat när det gäller min migrän utan det var barnmorskan som ville jag skulle prova om det blev någon skillnad men faktum är att jag har fortsatt att ha migrän fast jag ätit den nya Cerazette. När jag nu byter p-piller ska jag öka på dosen av ph kalk eller fortsätta som nu med en ordentligt rågad tesked varje kväll? Lyder ditt råd och ökar på nypon och nässla också.”

Nypon och nässla är i sig också basgörande för kroppen, och då speciellt nässlan. Men nu när du börjat med kalken så kan det vara bra att göra som en liten kur på ca 1-2 månader då du kan ta 1-2 matskedar om dagen. Ta så mycket som du känner att du klarar av, för en vanlig bieffekt när man startar med kalken är just huvudvärk för att kroppen gör sig fri från överskottssyror (det beror på hur sur man är i kroppen). Börja hellre lugnt. Hoppas din hud kommer att må bättre när du byter p-piller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar