torsdag 10 februari 2011

Några frågor & svar...

I samband med M Picaut-tävlingen fick jag många intressanta frågor från er läsare som jag tänkte dela med mig av. Här kommer ett litet axplock av de frågor jag fick, en del lite längre frågor blir separata inlägg lite längre fram!

"Har du personligt tips på ekologisk hårvård?/Ingrid"
Mitt bästa tips för håret är att göra oljeinpackningar ibland, och att skippa fönen och alltid låta håret lufttorka. Ett bra hårvårdsmärke som jag verkligen gillar (och som har ett bra pris) är Logona. Älskar deras schampon!

"Jag behöver tips på schampo! Du har sagt att Faith in Nature är helt för uttorkande och det håller jag med om. Min hårbotten kliar trots att jag inte använt några stylingprodukter...Du har tipsat om Logona och Sante, finns det olika varianter och i så fall vilken tipsar du mig om?! Jag har tunt spikrakt brunt hår./Cornelia"
Faith in Nature innehåller som sagt starka (och inte så naturliga) tensider och även polysorbater som kan innehålla rester av lösningsmedel. Faith in Natures schampon är inte äkta naturkosmetik, men det är tack o lov Logona och Sante. Logonas volymschampo med öl och honung tycker jag är snäppet bättre än santes volymschampo, så det tycker jag att du ska satsa på. Har precis som du spikrakt, tunt hår och det har verkligen hjälpt med att bygga upp volymen i mitt hår, och så tycker jag att det har blivit mycket glansigare. Och jag behöver aldrig använda balsam efteråt!


"Jag skulle vilja fråga dig om det finns någon ekologisk och naturlig universalprodukt mot ålderstecken kring ögonen?/Ann-Louise"
Satsa på en ekologisk olja som innehåller mycket nyponfröolja, den är väldigt uppstramande och kan markant minska rynkorna på sikt. Själv har jag använt W Lifestyle Organics fina ansiktsoljor runt ögonen, de innehåller mycket nyponfrö och jag märker en tydlig skillnad när jag inte använder den! Använd även ögoncremer som innehåller rikligt med nyponfröolja, prova t.ex Dermanords Eye Cream!


"Jag har en fråga som är lite krånglig att beskriva utan att visa, men jag ska försöka. Mitt yngsta barn föddes i december 2009 och efter det har jag fått problem med röd och irriterad hud när jag använder min klocka (som är i stål) och mina vigselringar (i vitt guld). Klockan har jag helt slutat med nu, där blev det ett eller två märken som var stora som en femkrona ungefär. Under ringarna blir som ett rött märke som svider och när jag tar paus från ringarna några dagar torkar märket och liksom spricker. En kompis tyckte att det såg ut som värmeutslag, men varför skulle jag få det nu plötsligt? Jag har inte gått till läkare med det eftersom det inte är ett jätteproblem och jag inte vill bli ordinerad någon konstig salva. Tror du att det finns någonting jag kan göra åt det så att jag kan använda mina ringar och klocka framöver?/Anna"
Jag har tyvärr aldrig hört talas om att få utslag av smycken eller klockor när det är i stål och guld. Men stål vet jag kan innehålla spår av nickel och krom. Det låter i alla fall som någon form av kontakteksem du har fått. Det bästa är nog att du ändå går till en läkare för att göra ett test och se om du blivit allergisk mot något ämne i smyckena. Och vill de ge dig någon hokuspokussalva så är det bara att säga nej tack, och smörj istället huden med lugnande naturkosmetiska krämer som riktar sig till eksemhud, som t.ex Dr.Hauschkas Med-serie och se om det blir bättre.

3 kommentarer:

  1. Apropå det där med smycken så får jag lätt det ibland när jag fått för mycket vatten och fukt emellan smycket och huden. Det kommer ibland, och då får jag ta av mig smycket, och låta huden vila i några dagar.

    Apropå något helt annat så har jag en fråga till dig Ellinor. Jag vet du har testat mycket av Dr Hauschka, och undrar hur deras deo är/fungerar? Och jag har även deras volymmascara och får kli i ögonen av dem. Jag antar det är en allergisk reaktion mot något - men har du hört om det förut?

    Kram, karma och kärlek

    SvaraRadera
  2. Jag har provat Hauschkas rosdeo, men det var många år sen. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur effektiv den var, men den innehåller mycket eteriska oljor som är bra på att motverka svettlukt. Och den doftar så gott!
    Funderar faktiskt på att testa deras deo igen.

    SvaraRadera
  3. Höll på att glömma, Hauschkas mascaror innehåller ju en del alkohol och eteriska oljor för att verka konserverande, kanske att det är det du reagerar på. Kliar det bara när du applicerar den eller känner du av den hela dagen? Jag har faktiskt inte hört om någon som har reagerat på deras mascaror, men har man känsliga ögon så reagerar man lätt på ögonsmink, även naturlig sådan.

    SvaraRadera