tisdag 15 februari 2011

Fråga & Svar: vetegroddsolja


"Hej Ellinor!
Jag undrar om du kan berätta lite mer om vetegroddsolja, eftersom det är en olja jag är nyfiken på. Är den t.ex bra vid finnar?
/Carina"

Hejsan!
Vetegroddsoljan är fantastisk på det sättet att den innehåller mest e-vitamin utav alla vegetabiliska oljor, och fungerar därför väldigt anti-aging. Den är mycket näringsrik och är suverän på att lappa ihop torr, skör och irriterad hud och fyller ut torra rynkor och torra partier om man smörjer den på fuktig ren hud flera gånger efter varandra. Men eftersom den innehåller mycket omega3-fettsyror så är den instabil och känslig för oxidering, därför bör den helst blandas med fetare, stabilare oljor som t.ex avokado eller sesamolja eller tillsättas antioxidanter. Många får finnar därför att huden kan vara uttorkad, då kan vetegrodden vara bra på att lösa upp det torra. Annars rekommenderar jag gärna den stabilare jojobaoljan mot utslag och orenheter, den är mest lik vårat eget hudfett och har en unik förmåga att lösa upp envisa talgproppar.  
/Ellinor

"Tack för svaret, låter kanske inte som den ultimata oljan för mig men ska passa på att skicka vidare ditt svar till en vän till mig som har riktigt torr och jobbig hy, särskilt nu under vintern. Hon har eksem och kan t.om få sår, alltså huden spricker för att den är så torr. Vetegroddsoljan låter som något för henne."

Alqvimias ekologiska vetegroddsolja innehåller även eterisk apelsinolja som verkar
konserverande samt ger en fin doft.
Finns att köpa i Turkos webbshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar