onsdag 23 februari 2011

Lite mer om vetegroddsolja


"Angående vetegroddsoljan du skriver så väl om. Hur tillsätter man antioxidanter? Jag har sett att man kan köpa E-vitamin på små flaskor, har fått för mig att lite sådant kanske funkar. Den där lyxiga vetegroddsoljan du visar bilden på innehåller något slags apelsinessens. Om det är så här att sådana ingredienser ökar hållbarheten så undrar man ju ännu mer varför vi matas med alla dessa kemikalier i allting. I alla fall, du rådde mig för ett tag sedan att använda vetegroddsolja som antiage-olja i ansiktet och jag köpte en stor flaska från Biofood. Ren kallpressad vetegroddsolja. Det går ju ytterst lite vid varje tillfälle så en sådan jätteflaska var kanske att ta i tänker jag. Vad kan jag tillsätta så den inte oxiderar? Vänliga hälsningar Annika"

Eftersom vetegroddsoljan är så pass känslig så är det bäst att hålla sig till mindre flaskor, då helst på max 100 ml, Alqvimias är på 50 ml vilket är idealiskt om man bara använder den till ansiktet. Den innehåller äkta eterisk olja av apelsin, alla eteriska oljor verkar antioxidativa, konserverande och förlänger hållbarheten på produkter. Sen är det även viktigt att oljan får stå svalt och mörkt som t.ex i skafferiet, och inte i ett varmt och fuktigt badrum och det gäller för alla oljor. Och att man använder upp oljan inom max 3 månader. Andra fetare, stabilare oljor som t.ex jojobaolja och avokadoolja klarar sig betydligt längre, så det är väldigt olika mellan olika oljor det här med hållbarheten. E-vitamin kan du också köpa och droppa i för att förlänga hållbarheten på din vetegroddsolja, se bara till att det är naturligt e-vitamin och inte syntetiskt. E-vitamin är ju även toppen för huden!
Hälsningar
Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar