söndag 27 februari 2011

Finnig & torr hud forts.


Hej!
Att du fått utslag i pannan tror jag inte beror på jojobaoljan, den är väldigt bra på att lösa upp talgproppar, utan du kan lugnt använda den i hela ansiktet. Och speciellt då du skriver att du har mycket torr hud så har du nog fått utslag just därför. Kosmetikaakne får man inte av jojobaolja, och den typen av acne sitter oftast i hela ansiktet med små små pluppar och uppstår gärna pga. petrokemiskt smink. Tänk mera på att det kan komma inifrån kroppen, för det gör det ofta. Mitten av pannan är en organzon där många får problem med orenheter ibland, och är kopplat till mage/tarm och lever. Att man kanske har dålig matsmältning och att matsmältningsappraten är lite trög och igenproppad. Sidorna av pannan är sammankopplat med urinblåsa och i sin tur med njurarna som lätt påverkas av stress, så utslag i den delen av pannan är ofta "stressutslag". Den lite tunnare huden runt munnen hänger också den ihop med magen, men även våra hormoner som båda är mycket stresskänsliga.

Nypon, nässla och ph-kalken är prisvärda och fantastiska kosttillskott. Var bara uppmärksam ifall du provar B5, blir huden försämrad av det, vilket en del blir, så sluta ta det för det brukar då inte bli bättre efter ett tag. För mig är det också intressant att veta hur din rengöringsrutin ser ut, vad du använder för produkter etc. Rengöringen av huden är det viktigaste steget i en hudvårdsrutin, men är även det som lätt torkar ut huden om man använder fel produkter för sin hud. Bästa hälsning/ Ellinor

"Hej!
Tack för att du tar dig tid att skriva så utförliga svar!
Då kör jag på nässla och nypon istället! Ph-kalk har jag inte hittat.
På morgonen tvättar jag av lite med apelsinblomvatten (funderar dock på hur bra det är att använda, kostade 15 kr..) och därefter stryker jag på jojobaoljan och oftast även fuktkräm normal och torr hud från rosenserien. På kvällen tvättar jag med rengöring normal och torr hud från rosenserien och sen på med jojoba. Så använder ju naturlig hudvård, men huden är ändå kass. :(
Vänliga hälsningar"

Jättebra att du kör på med nässla och nypon, och när du kan få tag på ph-kalk så är det jättebra, vi är i princip alla mer eller mindre försurade idag. Du behöver då endast en tesked i ett glas ljummet vatten någon timme innan du går och lägger dig. Så det är ett väldigt ekonomiskt kosttillskott precis som nypon och nässla för man behöver endast lite varje gång. Sen så är det så otroligt mycket som samverkar för att vi ska ha en frisk, fin och välmående hud. Kosten, och då speciellt vilka fetter man äter, sömn, motion, hur man stressar, och även ens själsliga och emotionella liv spelar in och ger uttryck i huden. Allt samverkar, huden är ett levande sinnesorgan, en del av en komplex kropp. Så även om man använder helt naturlig, ekohudvård så kan huden helt enkelt vara kass, om jag får citera dig:). Får den inte det rätta näringen, harmonin och balansen inifrån så syns det i sin tur. 

Sen kan det även vara så vad gäller hudvården att Rosenserien t.ex kanske helt enkelt inte passar dig. Att huden inte får tillräckligt med näring, fett och fukt genom de produkterna. Att du behöver använda hudvård som riktar sig till just torr hud. Apelsinblomsvatten är jättebra för all hud, se bara till att det är ekologiskt odlat. Crearome har tex och även Dermanord har ett som heter Neroli Freshener som jag tycker är härligt. Eftersom du beskriver din hud som jättetorr och tom fjällig så är det det man måste lösa först, för det är ett mycket djupare problem än finnar och pormaskar, och som sagt de flesta får dessa orenheter på djupet när hudytan är så pass uttorkad. Vetegroddsolja t.ex och avokadoolja är jättebra att smörja med för att försöka lösa upp allt det torra. Innan rengöring, innan mask och som vårdande och skyddande olja både morgon och kväll. Och samma sak där att du får tag på en kallpressad, ekologisk olja. 

Mitt råd är även att du besöker en hudterapeut som jobbar med just naturliga, ekologiska produkter som kan ge dig en ordentlig hudanalys och ge dig tips på de produkter som passar dig allra bäst. Det är alltid lite svårt när man inte har personen framför sig att kunna hjälpa fullt ut:). I Malmö t.ex finns dessa: Må Bra SPA & Hälsa och The Organic Shop. Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite mera på traven och att din hud inom en snar framtid blir mera välmående!

"Jag tackar så mycket för din hjälp! :)"

2 kommentarer:

  1. Jag har också blandhud och för mig passade inte heller Rosenseriens rengöring för normal och torr hud, jag fick små röda prickar över hela ansiktet som sedan försvann när jag slutade använda just den rengöringen.

    SvaraRadera
  2. Hej Ellinor,

    Jag har använt upp en burk PH kalk och letade på nätet nu var man kunde köpa det till hyffsat fraktpris då det brukar kosta lika mycket som burken själv! Då snubblade jagöver artiklar där det diskuteras vilket PH pulver man ska ha. Det ena är ju PH Kalk och det andra kallar sig PH pulver (re-fresh) Vet du något i ämnet - de säger att de har två olika framställningar av kalken.


    Vänliga hälsningar
    Cornelia (corre93@hotmail.com)

    SvaraRadera