tisdag 10 maj 2011

Nyfiken på Raw Gaia?


Jag har varit lite dålig på att skriva produktrecensioner den senaste tiden. Det kommer alltid så mycket annat spännande emellan att skriva om! Jag har därför just nu en hel drös med burkar och flaskor som bara väntar på att få göra sin röst hörd, så mera tätt mellan recensionerna lovar jag att det blir!

Dagens recension handlar om en spännande liten glasburk med krämigt innehåll från brittiska Raw GaiaRaw Gaia står för ”levande” ekologiska hudvårds- och skönhetsprodukter, tillverkade för hand med enbart kallpressade, ekologiska och vegetabiliska ingredienser, helt fria från kemikalier och framtagna utan djurförsök. Raw betyder att ingredienserna inte har upphettats till mer än 38 grader. Genom en unik lågtempererad process bibehålls all livsenergi och alla antioxidanter, vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror i Raw Gaias produkter. Detta hjälper till att återfukta, läka och ge nytt liv till alla hudtyper. Ska passa perfekt för de som äter Raw Food och vill ha samma näringsfulla ”mat” även för huden.

MSM Beauty Cream är en 100% ekologisk ansiktskräm som ska passa alla hudtyper, men speciellt mogen hy då den innehåller MSM (organiskt svavel) som bygger upp huden och läker bl.a ärr. Den här krämen funkade jättebra för mig att ha i ansiktet i vintras då det var riktigt torrt och kallt, för den är väldigt närande. Nu när sommaren snart är här känner jag dock att den blir lite för kraftig, så jag använder den istället till resten av kroppen som lätt suger i sig alla godsakerna och blir så len och fin. Doften hade jag faktiskt lite svårt för i början, tyckte definitivt att den doftade "annorlunda", men jag har vant mig och nu gillar jag den! Man känner en tydlig doft av kakaosmöret, och sen rundar de eteriska oljorna av det hela. Efter att ha provat min första produkt från Raw Gaia så måste jag säga att jag är mycket nyfiken på resten av sortimentet, det känns "rent" och hälsosamt för både huden och miljön och designen tilltalar mig. 

Ingredienser:

Kakaosmör; Regenererar huden och ger elasticitet. (Theobroma cacao)
Aprikoskärnolja; en mjukgörare som ej är fet. Väldigt bra för trött, mogen och känslig hud. (Prunus armeniaca)
Jojobaolja; en naturlig hudförstärkare, som mjukgör och hjälper till vid eksem, akne och psoriasis.(Buxus chinesis)
Vildfångad Frankinsense eterisk olja; ger näring och nytt liv till mogen hud.
Vildfångad Myrra eterisk olja; Välkänd för sin kylande och helande effekt.
Alla de eteriska oljorna är kallpressade.
MSM (Methyl sulphonyl methane) Inget annat!

Bäst: len och dryg kräm som passar perfekt för torra partier som armbågar, knän och fnasiga hälar. Tas relativt fort upp av min torra kroppshud. Även fin som handkräm på natten. Älskar den söta glasburken!
Sämst: passar inte lika bra för mitt ansikte nu när våren är här, man blir lätt lite glansig.
Betyg: 4,2 av 5 möjliga. 

Finns hos Clearlife för 159 kr (60 ml).    


2 kommentarer:

  1. Bra att veta :) Har länge varit nyfiken på det märket nämligen!
    Synd bara att förpackningarna är burkar...inte så bra vare sig vad det gäller hygien (om man ej använder spatel)eller hållbarhet.

    SvaraRadera
  2. Alla produkterna är vattenfria och då håller de betydligt längre! Bakteriespridning behöver man bara oroa sig för om en produkt innehåller vatten, men som alltid är det ju viktigt med rena händer och att helst använda spatel.

    SvaraRadera